2005-08-26, 17:03
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Det kan väl inte vara så illa att flertalet av Flashbacks medlemmar är totalt okunniga om de grova dragen?

Jo, det kan faktiskt vara så illa.

Men - jag trodde att det var självklart om man gav sej in i debatten om detta, att man hade nån sorts uppfattning själv?

Jag skulle aldrig ge mej på att diskutera ett ämne av den här digniteten - om jag inte visste själv. Eller åtminstonde trodde mej veta - dessa grova drag.

Borelia 22 - tack för din sammanfattning. Den var kort, to the point och gav mej ungefär det jag ville se.

Syftet med dessa två trådar är ju givetvis, som kanske en del begripit, flera:
- Att få resp "sida" att få en överblick över både sina egna argument och motsidans.
- Att se om det finns punkter i redovisningarna där båda är överens - så de slipper tröskas om och om igen.
- Att få nån struktur på hela diskussionen. Som det är nu så flyter de gärna samman och samma frågor dyker upp gång på gång i tråd efter tråd.
- Att ge mej och andra som modererar - nån sorts överblick
Citera
2005-08-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jo, det kan faktiskt vara så illa.

Men - jag trodde att det var självklart om man gav sej in i debatten om detta, att man hade nån sorts uppfattning själv?
Konstigt, jag trodde det ingick i grundskoleundervisningen? men det gör det alltså inte?
Citera
2005-08-26, 17:11
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snackaren
Konstigt, jag trodde det ingick i grundskoleundervisningen? men det gör det alltså inte?

För en del av oss ligger grundskolan väldigt långt tillbaka. Och när man går i sjuan så är kanske inte förintelsen det som lockar intresset mest.

Och hur som helst - det borde inte vara svårt att redovisa sin egen uppfattning om vad som egentligen hände under den perioden?
Citera
2005-08-26, 17:26
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Och hur som helst - det borde inte vara svårt att redovisa sin egen uppfattning om vad som egentligen hände under den perioden?
Det finns vissa händelser under kriget som jag har en "egen" uppfattning om, men det begränsar sig till vad jag har sett: människor som mina föräldrar kände som inte finns kvar, tomma synagoger, osv. Resten har jag läst.

Men du frågar efter "den officiella versionen". En sådan finns inte. Det finns konsensus bland historikerna om de flesta fakta, och det är inte samma sak.
Citera
2005-08-26, 17:54
Medlem
quarks avatar
En mycket bra sammanfattning, som du har lagt en del möda på.
Det finns en punkt där jag har en kommentar:
Citat:
Ursprungligen postat av Borelia 22
... Belzec, Treblinka och Sobibor i Polen, som var verksamma under 1942-43.
Där gjordes endast undantagsvis ett urval av arbetsföra, nästan alla gasades ihjäl vid ankomsten med dieselavgaser.
De gasades av kolmonoxid i avgaserna från en stor motor, men det finns mycket som pekar på att det var bensinmotorer. Till exempel vittnade SS-mannen Erich Fuchs (och han borde veta eftersom han berättar hur han lagade tändningen och hur han gjorde intrimningen):
Citat:
We unloaded the motor. It was a heavy Russian benzine engine, at least 200 horsepower. We installed the engine on a concrete foundation and set up the connection between the exhaust and the tube.

I then tested the motor. It did not work. I was able to repair the ignition and the valves, and the motor finally started running. The chemist, who I knew from Belzec, entered the gas chamber with measuring instruments to test the concentration of the gas.

Following this, a gassing experiment was carried out. If my memory serves me right, about thirty to forty women were gassed in one gas chamber. The Jewish women were forced to undress in an open place close to the gas chamber, and were driven into the gas chamber by the above mentioned SS members and the Ukrainian auxiliaries. when the women were shut up in the gas chamber I and Bolender set the motor in motion. The motor functioned first in neutral. Both of us stood by the motor and switched from "Neutral" (Freiauspuff) to "Cell" (Zelle), so that the gas was conveyed to the chamber. At the suggestion of the chemist, I fixed the motor on a definite speed so that it was unnecessary henceforth to press on the gas. About ten minutes later the thirty to forty women were dead.

Det är en liten detalj, som endast är viktig i diskussioner med revisionister.
Citera
2005-08-26, 18:13
Medlem
Citat:
De gasades av kolmonoxid i avgaserna från en stor motor, men det finns mycket som pekar på att det var bensinmotorer.

Här kan vi åsyna en liknande avliving. Tidigt 1940. Plats okänd, troligen ockuperade Polen. SS-man övervakar, läkare skall "duscha" patienterna.

http://hem.bredband.net/b477328/karbon/karbon.html
Citera
2005-08-26, 18:19
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Här kan vi åsyna en liknande avliving. Tidigt 1940. Plats okänd, troligen ockuperade Polen. SS-man övervakar, läkare skall "duscha" patienterna.
http://hem.bredband.net/b477328/karbon/karbon.html
Är det en gasning av handikappade (T4-programmet)?
Citera
2005-08-26, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Är det en gasning av handikappade (T4-programmet)?

Av narratorn framgår det inte om det är inom T4.
Citera
2005-08-26, 18:25
Moderator
Ruskigbusss avatar
Grotta in ner er för mycket i detaljer nu.

Quark - ok, om du vänder dej mot ordet "officiella" - så känn dej fri att redogöra den version som är "konsensus" då.
Citera
2005-08-28, 21:03
Moderator
Ruskigbusss avatar
BlizzardKing får en tillsägelse för OT. Inlägg raderade.

/Mod
Citera
2005-10-11, 08:41
Bannlyst
Wikipedia har gjort en utmärkt sammanfattning om Förintelsen, som (se mitt inlägg 12 ovan!) ansluter sig till den "officiella" versionen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rintelsen , med dess länkar
Citera
2010-08-08, 09:46
Medlem
kan någon bemöta det där lögnerna som bagge1 tillåts spy ut den andra tråden snälla!?
inga källor och en massa revisionist dynga

bordell i lägret är inte det explotationfilmerna förvanskning av verkligheten egentligen låg bordellen i berlin?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in