2014-04-24, 10:45
Medlem
BBQFMLs avatar
Hej!

Jag hittade ingen tråd om detta ämne innan jag postade, så jag hoppas att detta inte blir borttaget då jag verkligen behöver veta om detta.

Jag har precis införskaffat mig en bostadsrätt som jag håller på och renoverar för tillfället.
Min tanke var att fräscha upp den och tjäna en slant innan sommaren, däremot har jag fått reda på annat viktigt som kan ställa till det för mig.

Reavinstskatten på 22% känner jag reda till, men tydligen finns det någon annan skatt som blir tillgänglig om man inte har haft lägenheten i mer än ett år? Blir det värt att försöka sig på detta "innan sommar-projekt", eller borde jag bara ha kvar den?
Många frågor nu, tacksam för svar.

Jag har suttit och letat men inte fått svar på just DENNA fråga, så självklart vänder jag mig till alla snälla själar på Flashback innan jag testar någon annanstans.
Citera
2014-04-24, 11:05
Medlem
NapaSmiths avatar
Varsågod:

http://www.skatteverket.se/privat/sk...800042922.html
Citera
2014-04-24, 11:06
Medlem
Skatten på vinsten vid försäljning av en bostadsrätt är alltid, oavsett innehavstiden, 30 % av 22/30 av vinsten eller 22 % på hela vinsten som du skriver.
Citera
2014-04-24, 12:17
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BBQFML
Hej!

Jag hittade ingen tråd om detta ämne innan jag postade, så jag hoppas att detta inte blir borttaget då jag verkligen behöver veta om detta.

Jag har precis införskaffat mig en bostadsrätt som jag håller på och renoverar för tillfället.
Min tanke var att fräscha upp den och tjäna en slant innan sommaren, däremot har jag fått reda på annat viktigt som kan ställa till det för mig.

Reavinstskatten på 22% känner jag reda till, men tydligen finns det någon annan skatt som blir tillgänglig om man inte har haft lägenheten i mer än ett år? Blir det värt att försöka sig på detta "innan sommar-projekt", eller borde jag bara ha kvar den?
Många frågor nu, tacksam för svar.

Jag har suttit och letat men inte fått svar på just DENNA fråga, så självklart vänder jag mig till alla snälla själar på Flashback innan jag testar någon annanstans.

Du kanske tänker på uppskov. När du säljer en BR har du möjlighet att skjuta upp beskattningen av vinsten (uppskov). Ett av kraven för att få uppskov är att du ska ha bott i bostaden
minst ett år omedelbart före försäljningen. Om du får uppskov betalar du sedan ca. 0,5% i skatt varje år på den del av vinsten som du har fått uppskov på.

Alltså, säljer du innan sommaren kan du inte få uppskov utan måste betala 22% i skatt på vinsten. Väntar du i minst ett år kan du få uppskov med att betala skatt på vinsten.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...800030623.html
Citera
2014-04-24, 12:38
Medlem
BBQFMLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Du kanske tänker på uppskov. När du säljer en BR har du möjlighet att skjuta upp beskattningen av vinsten (uppskov). Ett av kraven för att få uppskov är att du ska ha bott i bostaden
minst ett år omedelbart före försäljningen. Om du får uppskov betalar du sedan ca. 0,5% i skatt varje år på den del av vinsten som du har fått uppskov på.

Alltså, säljer du innan sommaren kan du inte få uppskov utan måste betala 22% i skatt på vinsten. Väntar du i minst ett år kan du få uppskov med att betala skatt på vinsten.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...800030623.html

Tack, jag tror det var detta jag har missförstått!
Citera
2014-04-24, 22:03
Medlem
Fopolls avatar
Är det inte så att Skatteverket ser igenom detta och anser att vinsten ska beskattas som tjänst/näringsverksamhet och därmed 32-58 % skatt beroende på TS inkomster i övrigt.

Det har ju åtminstone varit så tidigare. Någon kanske kan hänvisa till lagrum eller rättsfall om att reglerna är annorlunda idag.

(FB) Sälja fastighet inom ett år efter inköp
Läs bl.a. svaren från Wizznoch som visserligen är från 2010, men har inte hört att de förändrats till idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in