Ska sälja en dator på blocket. En riktigt fet dator värd ca. 10'000 kr. En kille har hört av sig och vill byta mot ädelstenar som han påstår är värda mer än 10 papp. Jag kan inte ett skit om ädelstenar, vad fan gör jag? Jag vill inte stå med en näve värdelös skit efter att ha lämnat ifrån mig datorn.
Han säger att han fått dem värderade, men han har inget underlag. Känns jävligt risky att bara lita på honom...
Ska sälja en dator på blocket. En riktigt fet dator värd ca. 10'000 kr. En kille har hört av sig och vill byta mot ädelstenar som han påstår är värda mer än 10 papp. Jag kan inte ett skit om ädelstenar, vad fan gör jag? Jag vill inte stå med en näve värdelös skit efter att ha lämnat ifrån mig datorn.
Han säger att han fått dem värderade, men han har inget underlag. Känns jävligt risky att bara lita på honom...
Be mannen byta stenarna mot kontanter. Byt sedan kontanterna mot datorn. Har du inte själv rejält bra koll på ädelstenar är det annars ett bra sätt att bli skinnad.
Gå med honom till lokala juveleraren och få dom värderade innan ni gör affären, eller be honom sälja stenarna till juveleraren och så betalar han dig cashen.. Gör inget förhastat bara!!!
Och ädelstenar är värdelösa även om de så skulle vara "äkta" och slipade. Dessa för att nästan alla juvelerare köper direkt från källan alltså från företagen i t.ex. Thailand eller Afrika. Det krävs förstoringsglas och en mycket kunnig juvelerare för att värdera varenda sten.
I så fall ska herr Flinta ge dig kontanter för värdet av ädelstenarna, då kan du ju vara säker på att du faktiskt får pengar för datorn... Annars är det inte en risk jag själv skulle tagit...
Har snubben specificerat vad för slags "ädelstenar" det gäller? Och jag instämmer med övriga i tråden, be honom byta stenarna mot kontanter helt klart. Men antagligen är han bara full av skit tyvärr.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!