Flashback bygger pepparkakshus!
2014-04-23, 20:19
Medlem
Vad händer nu när jag har missat en betalning av hyran, en månad försent efter förfallodatumet. Blir jag vräkt nu eller får betalningsanmärkning?
Citera
2014-04-23, 20:22
Bannlyst
båda
Citera
2014-04-23, 20:23
Medlem
I allmänhet krävs det att du kommer efter med hyran åtminstone 2 månader innan vräkning meddelas. Alternativt att du upprepade ggr inte betalar in hyran i tid.

Bäst är att ta kontakt med hyresvärden och förklara läget.
Citera
2014-04-23, 20:24
Medlem
strawberrykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21g
Vad händer nu när jag har missat en betalning av hyran, en månad försent efter förfallodatumet. Blir jag vräkt nu eller får betalningsanmärkning?
Ta kontakt med din hyresvärd, förklara läget och skramla ihop pengar så att du kan betala så snart som möjligt, är det första gången och en engångsföreteelse så är det nog lugnt.
Annars så är kanske ditt nya hem gatan
Citera
2014-04-23, 21:03
Medlem
Jag missade hyran en gång för ett par år sedan, mitt dåvarande jobb hade schablat med lönen så jag skulle få dubbel lön månaden efter av någon dum anledning.. Ringde min dåvarande bovärd och förklarade läget, det var inga problem alls att betala dubbel hyra månaden efter sa han jag pratade med.

Men det kanske är lite olika beroende på bovärd? Dessutom ska du väl få en skriftlig varning till att börja med efter missade hyror om jag minns rätt, och inte bli vräkt redan efter 2 månader?
Citera
2014-04-24, 21:02
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:

Hyran missar man inte. Det är det första man betalar oavsett. Frågan är alltså varför du struntade i att betala hyran. Med det sagt så undrar jag vad du prioriterade framför tak över huvudet?
Citera
2014-04-24, 22:02
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
I allmänhet krävs det att du kommer efter med hyran åtminstone 2 månader innan vräkning meddelas. Alternativt att du upprepade ggr inte betalar in hyran i tid.

Bäst är att ta kontakt med hyresvärden och förklara läget.
Citat:

Hyreslagen däremot är allt annat än snäll. Hyresvärdar som inte får in sina hyror har rätt att ansöka om vräkning av hyresgäster för en enda missad hyra
http://www.hemhyra.se/orebro/de-flesta-vraks-smaskulder
Citera
2014-04-27, 11:23
Medlem
Citat:
Om hyresavtalet förverkas har du ytterligare tre veckor på dig att betala för att återvinna hyresavtalet.
Citera
2014-04-27, 13:11
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Kontakta din hyresvärd omgående. Fråga inte på Flashback.
Sen ser du till att skaffa autogiro... Sen missar du den aldrig mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in