• 1
  • 2
2014-04-23, 14:44
Medlem
Jag hör mycket om att man inte ska vara för mycket vid mobilen och ipaden p.g.a strålning,

gäller detta även för laptopen?

Jag är mycket framför datorn och somnar även bredvid den då jag brukar vilja somna till serier/filmer.

Jaaa- jag är lite hypokondrisk av mig nu men vill gärna veta om det ökar risken för hjärntumör.
Citera
2014-04-23, 14:51
Bannlyst
Nej, det är ofarligt.
Citera
2014-04-23, 15:08
Medlem
strangelifes avatar
Skitsnack om det där med strålning. Däremot är chansen högre om du inte rör dig mycket under en längre period.
Citera
2014-04-23, 16:59
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Så det finns en koppling mellan immobilitet och hjärntumör? Det visste jag inte. Så rullstolsburna har en ökad risk för tumörer? Var har du plockat dessa fakta?
Citera
2014-04-23, 17:02
Medlem
Diamondgrits avatar
JA, du kan få en hjärntumör OM du sitter för mycket vid datorn.

Dock inte PÅ GRUND AV att du sitter för mycket vid datorn.

Citera
2014-04-23, 17:12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strangelife
Skitsnack om det där med strålning. Däremot är chansen högre om du inte rör dig mycket under en längre period.

Eller också är det risken som blir högre...
Citera
2014-04-23, 20:48
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
JA, du kan få en hjärntumör OM du sitter för mycket vid datorn.

Dock inte PÅ GRUND AV att du sitter för mycket vid datorn.

Va?
Om du sitter för mycket.... Inte på grund av att du sitter för mycket.... Kan det bero på om du eventuellt sitter för mycket framför datorn? Och den vetenskapliga bakgrunden?

F ö Tack snälla Moltas666 som förklarar skillnad på "chans" och "risk".
Senast redigerad av GrumpyOldMan 2014-04-23 kl. 20:56.
Citera
2014-04-24, 09:42
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Va?
Om du sitter för mycket.... Inte på grund av att du sitter för mycket.... Kan det bero på om du eventuellt sitter för mycket framför datorn? Och den vetenskapliga bakgrunden?

F ö Tack snälla Moltas666 som förklarar skillnad på "chans" och "risk".
Ja, OM. Du kan ju få en hjärntumör oavsett vad du håller på med. Men det är inte så att risken ökar bara för att du sitter vid datorn mycket. Så det är inte PÅ GRUND AV.

Citera
2014-04-24, 14:12
Medlem
Jag förstår att det kan öka risken om man är för stillasittande,

men läste att t.ex. ipaden ökar risken så vad är skillnaden där mellan datorn och ipad/mobilen?

Och ja jag är teknisk efterbliven.

Men trådlösa nätverket ger väl strålning har jag hört,

http://www.vagbrytarenstockholm.se/t...verk/index.htm

För många säger t.ex. när man sover ska man inte ha mobilen för nära sig så man får vila från "strålningen" men är det dåligt att ha datorn för nära?
Citera
2014-04-24, 14:35
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Ditt eget WiFi, grannarnas nätverk och telebolagens master sänder alla ut strålning i radiofrekvensområdet dygnet runt. En avstängd dator/mobil avger ingen strålning. Så stäng av apparaterna när du ska sova. Och tänk inte på grannens/telebolagens sändningar...
Citera
2014-04-24, 14:50
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevn
Jag förstår att det kan öka risken om man är för stillasittande,

men läste att t.ex. ipaden ökar risken så vad är skillnaden där mellan datorn och ipad/mobilen?

Och ja jag är teknisk efterbliven.

Men trådlösa nätverket ger väl strålning har jag hört,

http://www.vagbrytarenstockholm.se/t...verk/index.htm

För många säger t.ex. när man sover ska man inte ha mobilen för nära sig så man får vila från "strålningen" men är det dåligt att ha datorn för nära?

Och många människor brukade säga att jorden var platt. Det finns ingenting som heter "vila från strålning", utan det är bara ett nonsensuttryck som folk med vilda fantasier använder sig av.
Citera
2014-04-24, 14:51
Medlem
Olegskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevn
Jag hör mycket om att man inte ska vara för mycket vid mobilen och ipaden p.g.a strålning,

gäller detta även för laptopen?

Jag är mycket framför datorn och somnar även bredvid den då jag brukar vilja somna till serier/filmer.

Jaaa- jag är lite hypokondrisk av mig nu men vill gärna veta om det ökar risken för hjärntumör.

Nej man får inte tumör av det. Möjligen om man är överkänslig men det skulle du ha märkt om du var. Jag sover själv i ett rum med både datorer och routrar och har 0 sjukdomar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in