2014-04-23, 00:54
Medlem
vasaduellers avatar
Alltså om jag använder alternativet att ladda upp direkt från min egen dator. Sparas/loggas någon annan info som kan knytas till mig eller min dator?

Ja, jag har fan blivit närmast analfabet vad det gäller datorer. Sorry för dum fråga, men jag vill vara säker...
Citera
2014-04-23, 01:05
Medlem
krigsbarns avatar
Alternativet är att väl att du lägger upp bilden du vill ha på Imageshack-liknande sida och använder URL:en? Jag är också ett aber när det gäller datorer, förresten.
Citera
2014-04-23, 01:13
Medlem
Bror.s avatar
Så länge du inte laddar upp en bild på dig själv eller något unikt som en bild på din trädgård eller whatever, samt inte skriver någon lite väl personlig berättelse kan du nog vara hyfsat lugn. Flashback är ett anonymt forum, men visst finns det väl en liten möjlighet att f*ttorna bakom researchgruppen eller liknande kan tracka din IP. Om du vill vara helt säker föreslår jag att du använder VPN eller ännu bättre, Socks5, eller också tor browser, samt en throw-away emailaddress. Ladda också upp profilbilden genom URl som föregående sa
Citera
2014-04-23, 01:23
Medlem
.Chloes avatar
Nej, det är ingen risk. Webbläsare har en policy att aldrig medge full path till filen utan anger endast C:\fakepath\fil. Att ladda upp bilden via URL är inte rekommenderat för då kan man söka på bilden och få fram källan och därefter din IP.

Så nej, det är ingen som helst risk att ladda upp
Citera
2014-04-23, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Nej, det är ingen risk. Webbläsare har en policy att aldrig medge full path till filen utan anger endast C:\fakepath\fil. Att ladda upp bilden via URL är inte rekommenderat för då kan man söka på bilden och få fram källan och därefter din IP.

Så om jag laddar upp en bild från platsen C:\Users\censurerad\Pictures så kommer "censurerad" att anges med ett annat namn? Vet du varför webbläsare har denna policy?
Citera
2014-04-23, 01:31
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykohatred
Så om jag laddar upp en bild från platsen C:\Users\censurerad\Pictures så kommer "censurerad" att anges med ett annat namn?
C:\fakepath\ kommer anges som väg. Filnamnet kommer vara samma som på in dator.

Citat:
Ursprungligen postat av Psykohatred
Vet du varför webbläsare har denna policy?
Det är en säkerhetsmekanism för att förhindra att ditt användarnamn exponeras till webbservern. http://davidwalsh.name/fakepath
Senast redigerad av .Chloe 2014-04-23 kl. 01:35.
Citera
2014-04-23, 01:53
Medlem
Citat:
C:\fakepath\ kommer anges som väg. Filnamnet kommer vara samma som på in dator.

Det är en säkerhetsmekanism för att förhindra att ditt användarnamn exponeras till webbservern. http://davidwalsh.name/fakepath

C:\fakepath\butthurts.jpg

Så ser det alltså ut (då butthurts.jpg är ett exempel)?

Okej, det gillas!
Citera
2014-04-24, 10:15
Medlem
vasaduellers avatar
Vilka bra svar. Allt klarnar. Tack så mycket och ha en grym dag alla :-)
Citera
2014-04-24, 21:45
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Nej, vi loggar ingenting som har med dig eller ditt användarkonto att göra och sparar ingenting annat än själva bilden.

admin4
Citera
2014-04-25, 11:45
Medlem
Nu kan jag ingenting om datorer men... lämnar man spår efter sin användare när man t ex. loggar in? Kan man själv snappa upp det i sin dator eller router?

Finns det en risk att någon kan se att ett visst konto loggat in på fb eller skrivit inlägg på en offentlig dator? Sparas informationen nånstans?

Hoppas nån kan svara, vill vara 100% säker!
Citera
2014-07-12, 01:51
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Hijackar den här tråden. Alltså, om jag vill lägga upp en bild säg i bildtråden i Laidback (mitt ansikte är semi-dolt så det är lugnt) som är taget med digitalkamera och laddas upp via Imageshack eller Tinypic - då finns det alltså ingen risk att någon kommer åt min IP eller liknande? Att jag eventuellt semioutar mitt utseende tar jag själv ansvar för i så fall och eventuella konsekvenser av detta.

Är kass på allt sånt här och behöver någon som Chloe som kan guida mig.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2014-07-12 kl. 01:54.
Citera
2014-07-12, 10:21
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Hijackar den här tråden. Alltså, om jag vill lägga upp en bild säg i bildtråden i Laidback (mitt ansikte är semi-dolt så det är lugnt) som är taget med digitalkamera och laddas upp via Imageshack eller Tinypic - då finns det alltså ingen risk att någon kommer åt min IP eller liknande? Att jag eventuellt semioutar mitt utseende tar jag själv ansvar för i så fall och eventuella konsekvenser av detta.

Är kass på allt sånt här och behöver någon som Chloe som kan guida mig.
Om bilderna tagits med kameran i din mobiltelefon finns det en risk att information om vid vilken geografisk position bilden tagits finns sparad i bilden. För att testa om så är fallet, och i så fall radera informationen ur bilden, kan du använda dig av hemsidor som denna: http://www.verexif.com/en/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in