• 1
  • 2
2005-08-14, 18:31
Medlem
zorc7251s avatar
En sak som jag alltid undrat ver r hur vattentryck fungerar. Lt sga att vi har en kub p 1x1m p 100m djup. Att den sidan som r vnd p vattenytan belastas med hundra kubikmeters vatten r inte s svrt att frestlla sig, men hur r det med de vriga sidorna p kuben?

Pverkas lufttrycket i en dykarklocka av det omgivande vattentrycket?

Vad hnder om man sitter i en dykaklocka p 300m och sticker ner foten i vattnet? Imploderar den?
Citera
2005-08-14, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
En sak som jag alltid undrat ver r hur vattentryck fungerar. Lt sga att vi har en kub p 1x1m p 100m djup. Att den sidan som r vnd p vattenytan belastas med hundra kubikmeters vatten r inte s svrt att frestlla sig, men hur r det med de vriga sidorna p kuben?
Undersidan r en meter under ovansidan och fr drmed lite hgre tryck p sig.
Sidorna har i brjan toppens tryck vilket vergr till det tryck som finns p botten.
Tryck fortplantar sig t alla hll och kanter. Det spelar allts ingen roll t vilket hll en sida r vnd t, det enda som spelar ngon roll r hur mycket vatten som finns ovanfr, och hur mycket det vger.
Trycket beror p atomer som studsar mot varandra, ju mer studsande desto hgre trycker alla studserna mot en. Atomerna studsar inte heller i regelbundna mnster, de studsar kors och tvrs. Det r drfr trycket r lika hgt t alla hll och kanter.

Citat:
Pverkas lufttrycket i en dykarklocka av det omgivande vattentrycket?

Ja, dykarklockan r ppen, s luften pressas ihop av vattentrycket tills lufttrycket r lika starkt som vattentrycket.

Citat:
Vad hnder om man sitter i en dykaklocka p 300m och sticker ner foten i vattnet? Imploderar den?

Nej du blir blt om foten .
Dock r det risk att din hjrna sprngs av det trycket som finns p 300meters djup.
Citera
2005-08-14, 18:50
Medlem
RDX*s avatar
Det r lika stort tryck p alla sidor av kuben.

I dykarklockans fall s r det precis lika stort tryck inne i klockan som utanfr.
Citera
2005-08-14, 20:16
Medlem
zorc7251s avatar
tack

Citat:
Ursprungligen postat av esmond
Undersidan r en meter under ovansidan och fr drmed lite hgre tryck p sig.
Sidorna har i brjan toppens tryck vilket vergr till det tryck som finns p botten.
Tryck fortplantar sig t alla hll och kanter. Det spelar allts ingen roll t vilket hll en sida r vnd t, det enda som spelar ngon roll r hur mycket vatten som finns ovanfr, och hur mycket det vger.
Trycket beror p atomer som studsar mot varandra, ju mer studsande desto hgre trycker alla studserna mot en. Atomerna studsar inte heller i regelbundna mnster, de studsar kors och tvrs. Det r drfr trycket r lika hgt t alla hll och kanter.

Ok, men hur kan d trycket p 100m djup i Atlanten vara lika hgt som trycket p 100m djup i en vattenfylld cylinder med 1cm diameter? Det mste ju finnas ett direkt samband med vatten ovan huvud s att sga, vatten under och t sidorna verkar ju oinstressant i detta sammanhang, trots att trycket pverkar kubens alla sidor.

Jag en till fundering... Har 1L komprimerad luft mer brkraft en 1L okomprimerad luft under vatten? Eller mste den komprimerade luften expandera fr att denna outnyttjade brkraft skall brja verka?
Citera
2005-08-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ok, men hur kan d trycket p 100m djup i Atlanten vara lika hgt som trycket p 100m djup i en vattenfylld cylinder med 1cm diameter? Det mste ju finnas ett direkt samband med vatten ovan huvud s att sga, vatten under och t sidorna verkar ju oinstressant i detta sammanhang, trots att trycket pverkar kubens alla sidor.
Det r svrt att frklara faktiskt. Men det r s.
Om du hade en sepestor tunna p en miljard liter vatten direkt kopplat till den 100 meter lnga cylindern, s skulle du f samma tryck i tunnan som utan att ha en tunna. Samma sak gller om du stter tunnan i toppen.

Du kan ven tnka dig att du skulle fylla hela altanten med 100meters cylindrar, p vilket stt skulle trycket bli lgre d ?

Citat:
Jag en till fundering... Har 1L komprimerad luft mer brkraft en 1L okomprimerad luft under vatten? Eller mste den komprimerade luften expandera fr att denna outnyttjade brkraft skall brja verka?

Det som spelar roll r hur mycket mediumet vger och hur mycket volymen r.
Eftersom du redan har angett volymen 1L s betyder det att den okomprimerade luften har mer brkraft, eftersom att den komprimerade luften vger lite extra.
Skulle du dremot stoppa en liter komprimerad luft i en ballong som kan svlla skulle den uppta en strre volym under vatten n den okomprimerade luften och drmed f hgre brkraft.
Citera
2005-08-14, 22:29
Medlem
Blir trycket allts inte mer om jag str p bottan av en bassng som r 100 djup och meter "lng" och en meter "bred", n om jag str p botten i en bassng som r 100 meter djup och 100 meter "bred" och 100 meter "Lng" ?
Citera
2005-08-14, 22:40
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joller
Blir trycket allts inte mer om jag str p bottan av en bassng som r 100 djup och meter "lng" och en meter "bred", n om jag str p botten i en bassng som r 100 meter djup och 100 meter "bred" och 100 meter "Lng" ?

samma tryck. Det r allts vattenmngden rakt ovanfr dig som rknas
Citera
2005-08-14, 22:56
Medlem
Ls om "den hydrostatiska paradoxen":
http://www.scubageek.com/articles/wwwparad.html
Citera
2005-08-14, 23:34
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
samma tryck. Det r allts vattenmngden rakt ovanfr dig som rknas

Det r drfr jag blir s frgvis nr man sger att vattentrycket pressar frn alla hll...

Mngden vatten i "sidled" pverkar ju uppenbarligen inte trycket i sidled. Men vattnet ovanfr pverkar trycket i sidled.
Citera
2005-08-14, 23:35
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Ls om "den hydrostatiska paradoxen":
http://www.scubageek.com/articles/wwwparad.html

Tackar. Den tar jag imorrn nr huvudet orkar tnka.
Citera
2005-08-15, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joller

Vet inte va ja tnkte
Han bara stnga av datorn s sg jag sjlvklarheten i att vattnet runt dig inte spelar ngon roll.

Alla olekyler vatten vill visserligen ka t sidorna pga trycker ovanfr, men har du en glas vgg tvingas alla melekyler att pressan in mot dig istllet med de trycka melekylerna har ovanfr dig. Om du istllet erstter vggen med vatten blir skillnaden sklart,,ingenting.

Hade man pverkats av vattnet p sidorna skulle man tex uppleva vattnet mycket tyngre i strre hav n i skar vilket ocks betyder att om man kan flyta i en pool skulle man kunna g p vattnet i Atlanten.... troligt, NEJ. Sant= Nej. terigen.... p mig sjlv
Citera
2005-08-21, 22:50
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Nej den har mindre brkraft.
Brkraften r lika stor som den mngd vatten som pressas undan, minus dess egna vikt.
D mngen som pressas undan r samma (1L) men den komprimerade luften vger mer s har den allts mindre brkraft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in