2014-04-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waste
Läser man mellan raderna så är det hyfsat uppenbart att han gravt har missförstått ordet "expropriera". Ordet han är ute efter är "införskaffa". Han vill alltså att kommunen skall köpa in tillgängliga sommarstugor, småhus och bostadsrätter på marknaden och inte dammsuga hyresrättsbeståndet, vilket gör att hyresmarknaden blir snedvriden.

Jag tolkar inte hans ord som att han vill att kommunen skall beslagta egendom.

1. Nej, han menar expropriera eller beslagta alltså.

2. Nej, det är inte hans avsikt även om en sådan hantering förstås vore föredömlig. Han menar alltså expropriering och inte inköp, möjligtvis skulle man kunna kalla det för tvångsköp.
Citera
2014-04-23, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Så länge man bara tar hus från underklassen och arbetarklassen så kommer dom nog undan med det. Börjar dom röra överklassens tomter då tar det hus i helvete direkt.

Mvh

1. Nja, lagstiftningen funkar inte riktigt på det viset idag.

2. Tittar man på brevskribentens motiv så håller de inte i enlighet med dagens lagstiftning, syftet att sprida flyktingar jämnt mellan BR, Hyresrätter, villor och ägarlägenheter medger inte expropriering enligt lagen. Däremot kan saker som oförmåga att lösa inkvartering ens med hotell & frivilliga göra det.

3. Hotet mot "överklassen" i det sammanhanget är väl att nästkommande regering, oavsett hur den ser ut kan komma att bli sittande med runt 300.000 i asylsnurran, +200000 PUT-arbetare och sedan 250.000 ungar i nära vuxen ålder. En enkel lösning i förhållande till expropriering av enskilda fasta egendomar är ju då förstås att expropriera något fält i typ Täby eller Lidingö och helt enkelt bygga en ny förort till behovets lösning.

4. Mer vettigt förstås än de tjuv&rackarknep som föreslås i tråden är ju förstås att införa ett delegativt planmonopol, något som essentiellt löser problemet med något års fördröjning utan att det skadar existerande värden och därigenom väljarnas vrede, möjligtvis kanske någon enstaka partipolitiker av lägre rang känner sig stampad på, men det är knappast något som regerings&riksdagsmän behöver bry sig om.

5. Ett annat förslag är forskarnas missförstånd i dagens exemplar av Dagens Nyheter. Dvs. att ifrån ta kommunerna planmonopolet och dela ut det till markägarna i väl avgränsade områden [säkert något som politikerna kommer att gilla utöver var gränsdragningarna ska gå.. ] samt att ge regionerna eller i det här fallet staten möjlighet att tvångshantera alla kommunikationer av större betydelse.

6. Regeringen har förövrigt gjort en modifikation till exproprieringsreglerna så det kan i vissa fall upplevas som trevligt att bli exproprierad, men bara ifall man såg fastigheten som en investering eller ändå tänkte sälja.... Så man kan anta att regeringen inte är för bruket av expropriering, åtminstone avseende M+Kd. Hur resten av partierna ställer sig till frågan är ju faktiskt intressant. -> vidare medför förstås regeringens halvstängning av exproprieringsmöjligheterna att den som sitter i regeringsstolen troligtvis måste hitta en annan lösning och då verkar delegativt planmonopol vara den enklaste lösningen.
Citera
2014-04-23, 16:32
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vettigt.
Jag tror att du har rätt, men drivs inte allmännyttan redan i princip som privata bolag ?
Utfattiga och överbelånade kommuner kommer att sälja av sitt bostadsbestånd till privata värdar efterhand. Slaktar hönan som värper guldägg (nåja, koppar) för tillföllig lindring. Först blir det varmt, sen blir det kallt och sen kliar det satan.

Men någon gentrifiering av miljonprogrammen kommer aldrig att inträffa. Vettiga invandrare sticker så fort de kan, kvar blir gamlingar, missbrukare, kriminella och nyanlända i en aldrig sinande ström.
Byggnaderna är helt enkelt för fula för att någon ska kunna trivas någonsin.
Arkitekter och de som godkände det hela borde ställas till svars. Vad i hela helvetet tänkte ni med ?

Och sen har jag en fråga. Var ska man göra av alla de som bor i miljonprogrammen nu om det ska flytta in svennebananer, ut i bushen ?
Citera
2014-04-23, 16:37
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Jag har ett minne av att det var något politikersvin som skröt om hur kommunen hade tvingat folk att sälja massa bostäder i malmö? och sedan gjort en stor vinst på de bostäder de hade stulit, Sverige är verkligen genomvidrigt när det kommer till äganderätten.
Citera
2014-04-23, 17:14
Medlem
Hur mycket sanning finns det i den här artikeln? Kan kommunen ta mina hus?
Citera
2014-04-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x

Det lär inte hända, men var misstänksam. Det är inte första gången svenska staten beslagtar någonting och det lär hända fler ggr, speciellt om man tycker att det är ett bra sätt att lösa en situation.

Nu är situationen att vi har en invandring på 50.000+ personer, men inga bostäder. Det är därför sådana här förslag och tankar florerar att beslagta eller hyra svenskarnas fritidsbostäder i stor skala.

Man kan säga att det är även ett utslag av en frustrerad panikkänsla som alltmer breder ut sig bland sociala myndigheter och migreringsverket inför den hårda och brutala verklighet som blivit i och med sveriges generösa invandringspolitik och den alltmer akuta bostadsbristen. Det är två faktorer som närmaste åren kommer skapa många personliga tragedier. Tyvärr.

På kort tid har ju även invandring och utvandring ändrat karaktär. Utvandring idag är främst svenska ungdomar som jobbar i Norge, Danmark och engelsktalande länder. De flyttar inte från egna bostäder utan finner här ett sätt att flytta hemifrån och få jobb, medan invandring alltmer karakteriseras av folk som inte kommer eller ens vill återvända till sina hemländer såsom många ändå gjorde under de första 10-20 invandringsåren.

Denna nya invandring skapar en ännu större efterfrågan på bostäder än tidigare invandring gjort.
Senast redigerad av Bartolo 2014-04-23 kl. 17:32.
Citera
2014-04-23, 17:34
Medlem
Citat:

Socialsekreteraren har ungefär lika mycket att bestämma som en golvarbetare i Volvo har att bestämma om deras bilmodeller.
Citera
2014-04-23, 17:37
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:

Kortfattat: ja.

Men de "tar" inte fastigheter utan "köper" dem till ett värde de bestämmer, vilket mycket väl kan vara lägre än vad du tycker fastigheten är värd. Generellt har det oftast handlat om när infrastrukturprojekt planeras över privat mark.

Som ett konkret exempel kan jag nämna att när Öresundsbron i Malmö byggdes så tvångsinlöste Malmö Kommun in flera fastigheter kring brofästet. Nu var det ett jätteprojekt och det var lättare att helt enkelt betala bra för mark/fastigheter så det blev aldrig något liv om saken.

Det är så klart en helt annan femma om kommuner skulle tvångsinlösa bostäder för att placera flyktingar där. De KAN gör det, men det kommer orsaka riktig vrede på ett helt annat sätt än vid byggsatsningar.

Jag tror inte de vågar detta. Men jag hoppas nästan på det och jag hoppas de som drabbas är mångkulturalister som röstar 7-klöver och att de får mycket mindre betalt än de värderar sin fastighet till. Låt dem smaka det de påtvingar oss andra genom sina PK-val.
Citera
2014-04-23, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Kortfattat: ja.

Jag tror inte de vågar detta. Men jag hoppas nästan på det och jag hoppas de som drabbas är mångkulturalister som röstar 7-klöver och att de får mycket mindre betalt än de värderar sin fastighet till. Låt dem smaka det de påtvingar oss andra genom sina PK-val.

Är du på riktigt eller? Har du missat att det är en simpel socialsekreterare som yttrat detta? För övrigt är det bara idiotiskt att tro att alla som röstar på 7-klövern vill ha mångkultur när det bara finns skämt-partier som vill sänka invandringen.
Citera
2014-04-23, 17:50
Medlem
ewmans avatar
Har jag förstått detta rätt, jag har observerat den här diskussionen, artikel och reaktionerna ett tag nu. Vissa av mina vänner på Facebook har delat och skriver att det är förjävligt, dock har jag lärt mig att man måste vara väldigt källkritisk när man läser friatider, avpixlat, aftonbladet osv. osv. Därför har jag valt att inte tro att detta är något "stort" som verkligen kommer att genomföras.

Kan man likna denna artikel med aftonbladets kampanj, "smutskasta SD"? Så fort någon inom partiet gör något "tokigt" så slås det upp på stora löpet. Jag får samma känsla nu... Man blåser upp något litet till stort för att få reaktioner och få personer att ta avstånd från dessa.

Nu är detta bara en spekulation men är det någon som håller med eller är jag ute på cykeln?

Ha det bra!
Citera
2014-04-23, 18:02
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5778
Är du på riktigt eller? Har du missat att det är en simpel socialsekreterare som yttrat detta? För övrigt är det bara idiotiskt att tro att alla som röstar på 7-klövern vill ha mångkultur när det bara finns skämt-partier som vill sänka invandringen.

Jag sa ju för i h***vete inte att jag trodde detta skulle ske. Jag svarade på en post som ställde den frågan och sa uttryckligen att jag inte trodde det.

För övrigt: är man emot mångkultur och röstar 7-klöver kan man ju inte ha alla muezziner i minareten. Man röstar ju aktivt FÖR mångkultur om man sällar sig till den skaran. Tycker man inte SD eller SvP är realistiska alternativ återstår ju blankröst.
Citera
2014-04-23, 18:03
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewman
Har jag förstått detta rätt, jag har observerat den här diskussionen, artikel och reaktionerna ett tag nu. Vissa av mina vänner på Facebook har delat och skriver att det är förjävligt, dock har jag lärt mig att man måste vara väldigt källkritisk när man läser friatider, avpixlat, aftonbladet osv. osv. Därför har jag valt att inte tro att detta är något "stort" som verkligen kommer att genomföras.

Kan man likna denna artikel med aftonbladets kampanj, "smutskasta SD"? Så fort någon inom partiet gör något "tokigt" så slås det upp på stora löpet. Jag får samma känsla nu... Man blåser upp något litet till stort för att få reaktioner och få personer att ta avstånd från dessa.

Nu är detta bara en spekulation men är det någon som håller med eller är jag ute på cykeln?

Ha det bra!

Visst är det nog så att man blåser upp något litet till något stort. Samtidigt är det kanske inte just denna lilla händelsen som upprör utan att folk får insikt om vad expropriation är och kan tänkas användas till. Kanske är det insikten om hur bostadssituationen i landet ser ut som upprör. Kanske är det faktumet att bostadsbristen absolut inte minskar när invandringen är så stor som upprör.

Min poäng är att jag inte tror att du är ute på cykeln när du säger att man gör något stort av en liten tokighet, som du uttrycker det. Däremot tror jag att du missar vad som kanske egentligen upprör folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in