2005-08-14, 17:29
Medlem
Efter lite funderingar valde jag att posta här och inte under träning, kost & kosttillskott. Under sommaren ställde jag upp i en jippohöjdhoppstävling i visby, med blandat resultat. I ett av hoppen lyckades jag missa madrassen vid landningen (jag är inte Stefan Holm direkt), och slog bakre delen av hälarna i gatstenarna, barfota. Rejäl smärta som följd, och kryckgång i två veckor. Enligt sjukhuset så hade jag stukat båda fötterna, samt dragit till yttre och inre ledbanden i både vänster och höger fot. Nu har smärtorna i ankeln efter stukningen avtagit, och min vänsterfot är helt okej. Däremot så har jag fortfarande ganska rejäla smärtor under den högra hälen. Inte så allvarligt så jag inte kan gå, men den hindrar övrig träning (kickboxning), vilket är irriterande. Enligt återbesök på sjukhuset så är det inget jag ska bry mig om, att man inte kan göra något åt det, samt att det kommer gå över (utan närmare tidsspecificering). Men som den skeptiska människa jag är, så litar jag inte på doktorn. So, question; hur kan hälen gå sönder, och lämpligt stöd? Linda, tejpa, stödstrumpa? Kan det förvärra att stödja sig på den?
Citera
2005-08-14, 18:08
Medlem
Gudruns avatar
Sök på hälsporre
Citera
2005-08-15, 22:19
Medlem
Yosarians avatar
Det viktigaste att veta är ju att inte nått skelett är sönder. Har du röntgat foten? Om besvären inte går över och även om du har röntgat foten så kan det vara bra att ta en ny röntgen, sprickor i hälbenet syns ofta bara om man röntgar med en speciell projektion. Om det inte är några skelettskador och fotleden känns stabil så är det nog bara att vänta tills det går över, du kan ju alltid tejpa fotleden om det känns bättre.
Citera
2005-08-19, 14:25
Medlem
Back från landet...fortfarande med sjuk fot.

Ja, foten är röntgad. Dock med vanlig röngten av det jag förstod, och utan någon kommentar av skelettskador. Detta kan ju både vara negativt och positivt, det skulle ju onekligen vara ganska surt om dom missat det. Nu har det gått bra många veckor, utan märkbar förbättring. Det blir väl till att kasta sig in i det underbara vårdsystemet igen...
Citera
2005-08-20, 13:37
Medlem
Yosarians avatar
http://www.internetmedicin.se/dyn_ma...tem=6&ref=topo

Se länken. Om man misstänker att hälbenet (calcaneus) är skadat krävs en speciell vinkel på röntgen för att se det. Om du fortfarande har ont när du trycker över området för hälbenet skulle jag föreslå ny läkarkontakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in