2014-04-22, 15:51
Medlem
DividendChamps avatar
Säg att man redan har kontantinsats på cirka 200,000kr. Får beviljat ett lånelöfte på 2.000.000.

Sedan har man vid sidan om detta 200,000kr i billån till hyfsad hög ränta på runt 5%.

Sparar i princip 200,000kr om året jag och min sambo. Vi vill helst ha ett lånelöfte på 2,500,000 kr och vi ger det ett år till. Vi fick inget tydligt svar av min bankman då han säger det uppenbara att ju mindre lån och högre kontantinsats ju högre lånelöfte. Men frågan är ju var jag ska "placera" dessa nästa 200,000kr? Antingen kan ju bli skuldfri eller så kan jag ha 400,000kr i kontanter.

Någon som har erfarenhet vad som ger mig mest lånelöfte för pengarna?
Citera
2014-04-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DividendChamp
Säg att man redan har kontantinsats på cirka 200,000kr. Får beviljat ett lånelöfte på 2.000.000.

Sedan har man vid sidan om detta 200,000kr i billån till hyfsad hög ränta på runt 5%.

Sparar i princip 200,000kr om året jag och min sambo. Vi vill helst ha ett lånelöfte på 2,500,000 kr och vi ger det ett år till. Vi fick inget tydligt svar av min bankman då han säger det uppenbara att ju mindre lån och högre kontantinsats ju högre lånelöfte. Men frågan är ju var jag ska "placera" dessa nästa 200,000kr? Antingen kan ju bli skuldfri eller så kan jag ha 400,000kr i kontanter.

Någon som har erfarenhet vad som ger mig mest lånelöfte för pengarna?
Rent krasst: om du sparar 200 000 om året, lugna dig drygt 2 år så har du avbetalt bilen och utökat kontantinsatsen med 200 000. Hus kostar mer än man tror.
Annars gäller det vanliga; om du kan investera dig till en avkastning som är högre än räntan på billånet så ska du göra det. Banken bryr sig inte, de gör en samlad bedömning av din nettoskuld.
Citera
2014-04-23, 18:12
Medlem
DividendChamps avatar
Tack för ditt svar.

Det är också ett alternativ som vi ser, som säkert ger oss både bäst lånelöfte och förutsättningar ekonomiskt sett. Sparar vi i 2 år så kommer vi befinna oss i den situationen

Vi går mer i tankarna att ifall vi nu sparar ett år, och hittar vårat drömhus, vad ger oss bäst förutsättningar ekonomiskt, att spara pengarna eller betala av blancolånen? Dessa två lånen är ju inget som hindrar oss jättemycket i våra liv, då vi ändå tycker vi har en hög sparnings% utav våra inkomster. Men så ser väl inte banken på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in