• 1
  • 2
2014-04-22, 15:50
Medlem
Woooqes avatar
Hej!

Jag ska som sagt på en intervju hos ett bemanningsföretag om några dagar. det jag undrar är om det är något som skiljer mot ett "vanligt" företag? vad tycker ni om bemanningsföretag som förstajobb?
Eftersom jag går ut skolan nu till sommaren från el-linjen och ska göra min lärlingstid undrar jag om man kan göra sin lärlingstid hos ett bemanningsföretag?

tack på förhand
Citera
2014-04-22, 15:53
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Att dom kommer köra upp dig duktigt när du fått anställning.
Citera
2014-04-22, 16:17
Medlem
MuscleSharks avatar
Nu kan jag bara nämna mina egna erfarenheter av bemanningsföretag, så vet inte om det alltid är så här eller inte.
Men när jag va på intervju för ett antal år sen på Manpower, så fick jag en rad konstiga frågor som jag aldrig fått förut när jag sökt jobb eller varit på intervju.
Satt nog i över 1 timma och blev utfrågad en rad konstiga frågor så som "Hjälper du till hemma? Tar du hand om disken? Beskriv dina negativa sidor och hur de påverkar dig privat och i arbetslivet" och en rad andra lustiga frågor som jag inte minns just nu.
Tyckte det hela kändes löjligt, men fullföljde det dryga förhöret.
Hörde dock aldrig ifrån dom något mer sedan.
Citera
2014-04-22, 16:54
Medlem
Svårt att ställa krav på att du får den variationen i arbetsuppgifter som du som lärling skall ha. Vet lärlingar som bara sprungit på bredbandsjobb, visst dom myglar ihop timmarna på pappret ändå men kompetensen hos dessa blir ju bedrövlig.

Sen vet jag att vissa bemanningsföretag är väldigt snåla med verktyg, skyddsutrustning, kläder mm. Man ska inte behöva ta en diskussion om att få varselkläder mm när det är ett krav för att ens få vistas på en byggarbetsplats.

Vidare så har ju tex Manpower krav på 1,5 timmes enkel resväg som man menar på ingår i lönen. tar man det i hänsyn så är lönen knappt avtalsmässig och senare om du blir förstaårsmontör så påverkar den ju även ackordet negativt.

Som anställd hos Manpower så får du ju heller inte ut ditt ECY certifikat efter lärlingstiden men din lön går upp och du får ju ut det så fort du får ett "riktigt" jobb.

Vet mest om Manpower men har sett andra som tex Prizta dyka upp på senare tid.

Oavsett vad så handlar det mesta om vem kunden du skall arbeta för är, Jobba på bra, försök lära dig så mycket så möjligt och var inte rädd för att fråga om du är osäker så har du nog snart jobb hos någon du hyrts ut till istället.
Citera
2014-04-22, 17:00
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Svårt att ställa krav på att du får den variationen i arbetsuppgifter som du som lärling skall ha. Vet lärlingar som bara sprungit på bredbandsjobb, visst dom myglar ihop timmarna på pappret ändå men kompetensen hos dessa blir ju bedrövlig.

Sen vet jag att vissa bemanningsföretag är väldigt snåla med verktyg, skyddsutrustning, kläder mm. Man ska inte behöva ta en diskussion om att få varselkläder mm när det är ett krav för att ens få vistas på en byggarbetsplats.

Vidare så har ju tex Manpower krav på 1,5 timmes enkel resväg som man menar på ingår i lönen. tar man det i hänsyn så är lönen knappt avtalsmässig och senare om du blir förstaårsmontör så påverkar den ju även ackordet negativt.

Som anställd hos Manpower så får du ju heller inte ut ditt ECY certifikat efter lärlingstiden men din lön går upp och du får ju ut det så fort du får ett "riktigt" jobb.

Vet mest om Manpower men har sett andra som tex Prizta dyka upp på senare tid.

Oavsett vad så handlar det mesta om vem kunden du skall arbeta för är, Jobba på bra, försök lära dig så mycket så möjligt och var inte rädd för att fråga om du är osäker så har du nog snart jobb hos någon du hyrts ut till istället.

tack för ett bra svar så det finns vissa bemanningsföretag där man får ut sin lärlingstid? om man inte får det så ska man tacka för sig va? har du något att säga om prizta eller drog du det bara som ett exempel?
Citera
2014-04-22, 17:54
Medlem
Bemanningsföretag är bemanningsföretag skall du veta de kommer att suga ut dig maximalt mer som lärling än som vanligt anställd lärling på vanligt företag. Att göra lärlingstiden på bemanningsföretag är inte en lek skall du veta. Du är en handelsvara tänk på detta.

Slår något fel behöver inte vara ditt fel får du i regel hela skulden för detta och de tar in en ny.
Ofta kan kunderna som hyr in ha problem med att få folk på vanligt sätt och det kan vara hur uselt som helst och jobbiga och riktigt hemska ställen som hyr in folk/slavar med hemsk psykosocial miljö som företag med farlig arbetsmiljö.

De som hyr in kan behandla dig hur som helst och bemanningsföretaget säger att de tar ansvar i sin marknadsföring utåt vilket sällan är sant, de är i regel opålitliga ljuger mycket och är enbart säljare tänker sällan på anställda kunden går alltid först.

Är du timanställd och bara tillfälligt anställd och skadar dig kan du få men för livet. Om du skadar dig kan de göra sig av med dig snabbt och du får inte ut riktigt till 100% alla försäkringar som vanlig anställd.

De behöver inte heller betala premiepension för dig under de 6 första månaderna, många jobb inom bemanningsföretag ger sämre pension tänk på att pensionsspara om du jobbar inom denna bransch.
Du måste stå för alla resor under de 90 första minutrarna varje dag, du får inte betalt till kunden.

Du borde fundera på om du inte som ung person först skall ta en vanlig anställd för du kan bränna dig på ett bemanningsföretag, bara så du vet.

Du känner dig i regel som en slav under en MASSA
Citera
2014-04-22, 18:03
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braksskiten
Bemanningsföretag är bemanningsföretag skall du veta de kommer att suga ut dig maximalt mer som lärling än som vanligt anställd lärling på vanligt företag. Att göra lärlingstiden på bemanningsföretag är inte en lek skall du veta. Du är en handelsvara tänk på detta.

Slår något fel behöver inte vara ditt fel får du i regel hela skulden för detta och de tar in en ny.
Ofta kan kunderna som hyr in ha problem med att få folk på vanligt sätt och det kan vara hur uselt som helst och jobbiga och riktigt hemska ställen som hyr in folk/slavar med hemsk psykosocial miljö som företag med farlig arbetsmiljö.

De som hyr in kan behandla dig hur som helst och bemanningsföretaget säger att de tar ansvar i sin marknadsföring utåt vilket sällan är sant, de är i regel opålitliga ljuger mycket och är enbart säljare tänker sällan på anställda kunden går alltid först.

Är du timanställd och bara tillfälligt anställd och skadar dig kan du få men för livet. Om du skadar dig kan de göra sig av med dig snabbt och du får inte ut riktigt till 100% alla försäkringar som vanlig anställd.

De behöver inte heller betala premiepension för dig under de 6 första månaderna, många jobb inom bemanningsföretag ger sämre pension tänk på att pensionsspara om du jobbar inom denna bransch.
Du måste stå för alla resor under de 90 första minutrarna varje dag, du får inte betalt till kunden.

Du borde fundera på om du inte som ung person först skall ta en vanlig anställd för du kan bränna dig på ett bemanningsföretag, bara så du vet.

Du känner dig i regel som en slav under en MASSA
är det så här majoriteten av bemanningsföretagen fungerar :O har du egen erfarenhet av det? jag hade gärna tagit ett "vanligt" jobb men det verkar vara tufft med jobb just nu :/
Citera
2014-04-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braksskiten
(1) Bemanningsföretag är bemanningsföretag skall du veta de kommer att suga ut dig maximalt mer som lärling än som vanligt anställd lärling på vanligt företag. Att göra lärlingstiden på bemanningsföretag är inte en lek skall du veta. Du är en handelsvara tänk på detta.

(2) Slår något fel behöver inte vara ditt fel får du i regel hela skulden för detta och de tar in en ny.

(3) De som hyr in kan behandla dig hur som helst och bemanningsföretaget säger att de tar ansvar i sin marknadsföring utåt vilket sällan är sant, de är i regel opålitliga ljuger mycket och är enbart säljare tänker sällan på anställda kunden går alltid först.

(4) Är du timanställd och bara tillfälligt anställd och skadar dig kan du få men för livet. Om du skadar dig kan de göra sig av med dig snabbt och du får inte ut riktigt till 100% alla försäkringar som vanlig anställd.

(5) De behöver inte heller betala premiepension för dig under de 6 första månaderna, många jobb inom bemanningsföretag ger sämre pension tänk på att pensionsspara om du jobbar inom denna bransch.

(6) Du borde fundera på om du inte som ung person först skall ta en vanlig anställd för du kan bränna dig på ett bemanningsföretag, bara så du vet.

(7) Du känner dig i regel som en slav under en MASSA

(1) Du är en handelsvara oavsett vilket företag du är anställd utav.

(2) Inom alla anställningar så kan du få sparken och företaget hämtar en ny istället om du förtjänar det, samma gäller inom bemanning.

(3) Självklart kunden går alltid först, utan kunden så finns det ingen anställd, var du än jobbar så kommer alltid kunden först, det får man anpassa sig efter.

(4) Var du än blir anställd och skadar dig så KAN du få men för livet, och försäkringarna täcker helt och hållet identiskt som vanliga anställda.

(5) Vad fan snackar du om? KÄLLA?!!

(6) som ung är det svårt att få en första anställning, så genom bemanning så kan man få en väg in, om man är duktig så kommer man ut med gott om referenser.

(7) Alla vi är ödets slavar.

Med vänliga hälsningar!
Citera
2014-04-22, 18:11
Medlem
Glömde en annan sak när det gäller arbetsuppgifter och när det gäller att få ut ECY

Ofta är det svårt att få den variation som erfodras för att få ut lärlingstimmarna i ett bemanningsföretag.

Ofta är det rena grovjobb dit du hyrs ut och som inte kan eller vill täckas upp av de normalt anställda ute hos kunden.

Ofta grov kabeldragning eller hantlangare åt andra då står du och väntar i sida tills du behövs, städning eller rivning. Flyttning ställningar mm, ger sällan bra grunder för ECY cert

Ett ofta sorglig kapitel är verktygen, du har sällan egna utan får springa som en springråtta och låga avbitare, hammare eller en mejsel av kundens anställda. Detta skapar på längre sikt en stor irritation hos kundens medarbetare och du blir inte omtyckt efter en tid på kafferaster.

Rent generellt brukar inte heller folk från bemanningsföretag vara omtyckta av vare sig facket eller de anställda och ej heller av kunden efter en tid när de lånar verktyg stup i kvarten för att klippa en kabel.

Obs du kan inte heller ställa krav på att få alla lärlingsmoment hos Bemanningsföretaget, ställer du krav kan du åka ut fort som anställd.

Du kan ju fråga vid interjvuen om du kommer att få egna verktyg, om inte vet du hur irriterat det kan bli efter en tid.
Citera
2014-04-22, 18:19
Medlem
(1) Du är en handelsvara oavsett vilket företag du är anställd utav.
SV: Stämmer men via BF kan de göra sig av med dig utan motivering

(2) Inom alla anställningar så kan du få sparken och företaget hämtar en ny istället om du förtjänar det, samma gäller inom bemanning.

(3) Självklart kunden går alltid först, utan kunden så finns det ingen anställd, var du än jobbar så kommer alltid kunden först, det får man anpassa sig efter.
SV: Här är kraven helt andra

(4) Var du än blir anställd och skadar dig så KAN du få men för livet, och försäkringarna täcker helt och hållet identiskt som vanliga anställda.
SV: Som tillfälligt anställd kan de faktiskt göra sig av med dig på ett lättare sätt än som anställd är du anställd som lärling är det svårare att göra sig av med dig enligt lärlingsavtalet kolla med SEF så ser du. Det är inte lätt och sparka en lärling men ett BF för spraka du utan någon som helst motivering

(5) Vad fan snackar du om? KÄLLA?!!
SV: Kolla med SEF

(6) som ung är det svårt att få en första anställning, så genom bemanning så kan man få en väg in, om man är duktig så kommer man ut med gott om referenser.
SV: Jo helt riktigt men via bemanning är riskerna mycket mycket högre du är handelsvara

(7) Alla vi är ödets slavar.
SV : Inte riktigt på samma sätt vid en vanlig anställning på BF är du en handelsvara
Citera
2014-04-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
tack för ett bra svar så det finns vissa bemanningsföretag där man får ut sin lärlingstid? om man inte får det så ska man tacka för sig va? har du något att säga om prizta eller drog du det bara som ett exempel?

Du får dina timmar men du får inte ut certifikatet föränns du börjar på en EIO ansluten firma. Men jobbar du din lärlingstid + 1 år tex så är du ju andraårsmontör och börjar ju direkt som det på den nya firman och då får du ju ut ditt certifikat direkt.

Vet egentligen ingenting om Prizta mer än att dom sökte 8 elektriker här. Blev uppringd av dom häromveckan men då jag har nytt jobb igen så var det inte intressant.

Jag jobbade på Manpower över ett år och var då uthyrd till Nea/Imtech och hade aldrig några som helt problem med att bli illa behandlad av kund och har inte hört att någon av mina dåvarande kollegor blivit det heller.

Det finns rötägg inom bemanningsbranschen precis som det finns inom alla branscher men har företaget bara kollektivavtal så har du alla försäkringar precis som om du jobbade på vilken ansluten elfirma som helst.

Ring SEF om du undrar över något sådant.
Citera
2014-04-22, 22:36
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
är det så här majoriteten av bemanningsföretagen fungerar :O har du egen erfarenhet av det? jag hade gärna tagit ett "vanligt" jobb men det verkar vara tufft med jobb just nu :/

Spelar ingen roll. Desto färre som tar anställning hos dessa jävla utsugare desto bättre. Då blir företagen tvungna att anställa istället. Dessa jävlar ska förbjudas och går inte det så ska dom utrotas på ekonomisk väg. Ta inte anställnign!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in