2014-04-22, 12:26
Medlem
Prollus avatar
Hej, kommer förmodligen att få betala skadestånd för en misshandel, samt några andra mindre brott. OM jag nu minns rätt. Jobbigt att leva med ovissheten vad man nu gjort och inte gjort.

Det jag undrar nu är om jag kan föra över mina sparpengar och aktiepengar till tex min sambo? vänner eller dylikt? Utan att någon börjar ana oråd tex kronofogden som tar han om detta om jag förstått det rätt.. Har runt 200-500k.

Och jag kommer att betala skadestånden, så hoppa över dom frågorna tack. Är dock tvungen att prioritera andra saker först, tyvärr.

Vet inte om jag la denna tråd i rätt forum, mod får flytt isåfall.

Tacksam för svar.
Citera
2014-04-22, 12:28
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Kan du klappa nån på käften så tycker jag du ska vara man nog och betala den utsatte. Gör om gör rätt.
Citera
2014-04-22, 12:43
Medlem
Du riskerar nog att göra dig skyldig till oredlighet mot borgenär enligt 11 kap 1 § Brb men jag vet inte om man i praktiken åtalar för det.

Sen riskerar du även att KFM återvinner pengarna om man kan se att du fört över dem till din sambo men jag vet inte heller här hur vanligt detta är i praktiken.

Om du inte har några pengar på dina bankkonton kommer KFM förmodligen att göra en löneutmätning om du har inkomst. Saknar du inkomst kommer de förmodligen åka hem till dig och se om du har något av värde de kan utmäta.
Citera
2014-04-22, 12:50
Medlem
Prollus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
Du riskerar nog att göra dig skyldig till oredlighet mot borgenär enligt 11 kap 1 § Brb men jag vet inte om man i praktiken åtalar för det.

Sen riskerar du även att KFM återvinner pengarna om man kan se att du fört över dem till din sambo men jag vet inte heller här hur vanligt detta är i praktiken.

Om du inte har några pengar på dina bankkonton kommer KFM förmodligen att göra en löneutmätning om du har inkomst. Saknar du inkomst kommer de förmodligen åka hem till dig och se om du har något av värde de kan utmäta.

Om man ska chansa och föra över pengarna. Eller inte. Fan va knepigt det vart.

Om det går vägen lär det bli löneutmätning.
Citera
2014-04-22, 18:27
Medlem
Din skuld kommer aldrig att skrivas av. Antar att vi snackar om skadestånd på ca 10 000 kr. Känns väldigt dumt att låta den hänga efter dig. Det är betydligt bättre att göra upp med ditt (förhoppningsvis) förflutna. Inge kul för dig att ha en liten struntskuld för en gammal misshandel hängandes efter dig om 10 år.

Om du har 200-500 k så lär du ha råd att göra rätt för dig.
Citera
2014-04-23, 14:03
Medlem
Prollus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Din skuld kommer aldrig att skrivas av. Antar att vi snackar om skadestånd på ca 10 000 kr. Känns väldigt dumt att låta den hänga efter dig. Det är betydligt bättre att göra upp med ditt (förhoppningsvis) förflutna. Inge kul för dig att ha en liten struntskuld för en gammal misshandel hängandes efter dig om 10 år.

Om du har 200-500 k så lär du ha råd att göra rätt för dig.

Grov misshandel endast 10k?

Skulle tro att totalt landar allt på 100k plus, dvs alla brott som jag gjorde under kvällen.
Citera
2014-04-23, 14:07
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Fattar inte riktigt vad det ar du forsoker gora. Om du far en bot och inte har pengar just da sa far du utmatning vilket kommer kosta dig mer med alla kronoavgifter och ranta och skit. Ar det inte battre att bara betala da?
Citera
2014-04-24, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prollu
Grov misshandel endast 10k?

Skulle tro att totalt landar allt på 100k plus, dvs alla brott som jag gjorde under kvällen.

Om jag inte missminner är räntan på skuld till brottsoffer referensräntan + 8% så om du har cash är det nog smartare att betala direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in