2014-04-22, 22:01
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Kul tråd, även fast den urartade till samma "vilket kön vinner"-trams som övriga.

Vad jag däremot saknar är egentliga problemformuleringar och målsättningar. Överhuvudtaget tycks detta vara väldigt svårt att finna hos feminismen.

Utan att skämta och ironisera, utan att anta att jag inte kommer förstå - skulle jag på allvar vilja höra vad feminister vill uppnå. Jag anser nämligen att det inte finns någon politisk nackdel i att vara kvinna, eller att det på något sätt innebär andra förutsättningar som svensk medborgare. Jag anser inte att kvinnor idag har anledning att bedriva kamp eller utmåla sig som förfördelade, helt enkelt.

Vad är det en kvinna inte kan göra i Sverige idag? Vilka fördelar har en man jämfört med en kvinna?
Citera
2014-04-22, 22:25
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ingetdera, frågan var mer pragmatisk och kräver ingen ansats alls. Jag kan återskapa frågeställningen:

Du: Ingen människa går att ändra på. (Inlägg #73)
Jag: Men om det vore sant, varför försöker vi ändra på tex mäns beteende kring föräldraledighet, eller beteende kring sexbrott? (Inlägg 74#)

Ingen ansats behövs.

Nej du minns fel gällande din andra bisats. Du skrev män som köper sex. Det är per definition inte sexbrott även om det är olagligt.
Män som tar ut föräldraledighet är positivt för några att jobba för. Inte för alla. Majoriteten anser att föräldrar ska fördela efter eget tycke och smak. Själv fördelade vi hälften var. En parantes.

Män som köper sex. Jag ser sexköpslagen som moralistisk, kontraproduktiv noja. Om du istället menar män som begår sexbrott finns det väl inte en karl vid sunda vätskor som uppmuntrar det beteendet.
Citera
2014-04-22, 22:30
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole
Kul tråd, även fast den urartade till samma "vilket kön vinner"-trams som övriga.

Vad jag däremot saknar är egentliga problemformuleringar och målsättningar. Överhuvudtaget tycks detta vara väldigt svårt att finna hos feminismen.

Utan att skämta och ironisera, utan att anta att jag inte kommer förstå - skulle jag på allvar vilja höra vad feminister vill uppnå. Jag anser nämligen att det inte finns någon politisk nackdel i att vara kvinna, eller att det på något sätt innebär andra förutsättningar som svensk medborgare. Jag anser inte att kvinnor idag har anledning att bedriva kamp eller utmåla sig som förfördelade, helt enkelt.

Vad är det en kvinna inte kan göra i Sverige idag? Vilka fördelar har en man jämfört med en kvinna?

Grymt spännande att få se vilken respons detta får. Mina tidigare liknande försök har resulterat i total tystnad från feministernas håll. Efter en lång rad uppmaningar så återvände några enstaka med ad hominem-argument och allmänna skällsord. Hoppas du lyckas bättre.
Citera
2014-04-22, 22:36
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Efter att ha läst så många trådar och inlägg med massivt förakt mot kvinnor så har jag börjat fundera. Eftersom dessa åsikter om kvinnor inte verkar upphöra kanske dags för kvinnor att göra slag i saken, och sluta vara så snälla, inkännande, moderliga och kärleksfulla mot män
som ändå bara verkar ta kvinnor för givet?

För vad ska svenska kvinnor med män till egentligen?

Känns som trådarna med mansförakt är minst like många

Citat:
-Vi kan ju köra artificiell befruktning och bli ensamma vårdtagare över barn och gå samman i samarbete med andra kvinnor om föräldraledighet och vabb. Kvinnor vet vi ju går att lita på och kommer inte dra sig ur ansvaret. De kvinnor som redan har barn med män kan ju skilja sig och dela vårdnaden så får deras karlar lösa sin del bäst de vill. Har ju redan blivit lösningen för många kvinnor för övrigt. (happy, happy)

sätt igång, män som generellt sett inte är intresserade av att skaffa barn i dagens ekonomiska klimat slipper. sedan undrar jag, har kvinnor fram till nu låtit män som är dåligt föräldramaterial bli fäder bara för att vara snälla? då är det ju inte så konstigt att "män" är sämre på föräldraskap

Citat:
-Vi kan sluta ha sex med vanliga män på lika villkor och göra som många FB-killar här inne tycker vore helt ok för kvinnor. Starta statliga sexkliniker med speciellt utvalda arbetslösa unga och snygga snubbar eller desperata flyktingar utan annat val i livet.
Dessa män skulle förmodligen knalla in i den situationen helt frivilligt till skillnad från kvinnor idag. De måste naturligvis gå lite kurser innan så de vet hur man tillfredställer och behandlar kvinnor (rätt få unga snubbar som har en clue). Kvinnor skulle förmodligen behöva en rejäl PR-kampanj för att vänja sig vid tanken köpa sex, men när de väl släppt sina moraliska värderingar gällande gruppen män, och upptäcker de stora fördelarna: sex bara när de själva vill, inget mer sextjat, bra sex på deras villkor, orgasmgaranti!! (ingen orgasm så avdrag på lönen, klarar inte förste mannen så kan man sända efter en ny) Inget snark efteråt utan bara skicka hem karln när han har gjort sitt. Inga skitiga kalsonger, piss på toaringen eller andra äckliga manliga avlagringar i hemmet. Rent och fräscht, bara lyfta telefonen och ringa efter mr. Perfect Adam 22, alltid redo. Vad ska hon då med en halvfet, halvslapp, ölpimplande 40 åring till?

Det finns redan manliga eskorter, bara att välja och vraka, sedan undrar jag, går kvinnor till en krog och ligger med en halvfet, halvslapp, ölpimplande 40 åring fast hon inte vill bara för att vara snäll? det är väl i sådana fall ditt problem? Om vi nu snackar partner, är kvinnor ihop med halvfeta, halvslappa, ölpimplande 40 åringar bara för att vara snälla? varför vara ihop med någon om man hyser sådant förakt?

Citat:
-Kulturellt kan vi se till att vända på steken lite och enbart göra filmer om kvinnor och vägra se, läsa en enda kulturell yttring till som handlar om män. På sin höjd kan kanske 1 snygg ung man vara med som lite ögongodis någonstans i periferin. Men mer behövs ju inte.
Varför det? De säger ju ändå inget som intresserar kvinnor. Och är ändå nästan enbart kvinnor som driver den kulturella scenen i Sverige ändå.

Vem hindrar dig? Gör den film du vill och låt Lucas/Spielberg göra vad dom vill, sedan kan jag som kund välja vad jag vill se, vad är problemet?

Citat:
-Vi kan införa noll tolerans mot allt våld och kriminalitet. Ex. våldtäkt kan vi bemöta med det bibliska: eye for an eye och sända till våldtäktsläger där övriga sexuellt uthungrade manliga fågar ges fullt tillstånd ta för sig. Har man den synen på människor så förtjänar man ju inte bättre själv. Mördare, folk som misshandlar, huliganer etc. kan sändas ut ur landet (ny koloni på mars?) Vi accepterar enbart socialt funktionsdugliga män. Så kanske vi äntligen kan få slut på manlig våldsglorifiering.

Bra idé, självklart skickas icke funktiondugliga kvinnor till samma planet?

Citat:
-Arbetsmässigt kan kvinnor helt sluta utbilda oss till låglönearbeten av typen sjuksyster, städerska, åldringsvård. Om vi tar våra överlägsna betyg och söker in på alla högstatusyrken så slås killarna ut där långsamt men säkert. De kvinnor som är i dessa yrkeskårer idag kan fås att enbart ta hand om andra kvinnor på speciella kvinnosjukhus, så räcker arbetskåren till och de slipper vara så stressade. Så får männen ta hand om sig själva eller ev. betala dyrt för kvinnlig omsorg eller börja utbilda manliga sjuksyrror som förväntas harva runt på värdelösa löner.

så kvinnor tar dessa jobb för att vara snälla? ok, är det inte djävligt skruvat att kvinnor tar dessa jobb av eget val, för att sedan gnälla över att alla höga poster besitts av män i sådana fall? betyder detta att kvinnor in högre positioner är mindre snälla då? eller rent av elaka?

Citat:
Ursprungligen postat av Reglementet
Män har föraktat kvinnor genom tiderna, då är det kvinnornas tur att få förakta männen.

Har vi? Utveckla tack
Senast redigerad av salty-sailor 2014-04-22 kl. 22:51.
Citera
2014-04-23, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Ok, vi får nog enas om att vara oeniga i denna fråga. Jag har aldrig varit intresserad av att leta efter "den bästa" kvinnan, och känner ingen man som resonerat så (i alla fall inte i vuxet tillstånd). Personligen så har jag svårt att tro att vuxna män i allmänhet bryr sig om vem som "killar i allmänhet" tycker är snyggast eller bäst. Jag intresserar mig för kvinnor som faller mig själv i smaken. Det är ju liksom jag som skall få glädje av henne. Det är bara jobbigt om en massa andra killar också uppvaktar henne. (Dock bortsett från de grabbiga lekar man ägnade sig åt i ungdomen, när man tävlade om att bräcka varandra i fråga om belägringar, och det gav pluspoäng att sno någon annans brud.)

Men om man vill ha en kvinna som statussymbol inför andra män (det jag antar att du beskriver), så räcker det att hon är väldigt snygg. Hon behöver inte vara "snyggast". Mäns smak är så pass olika att det sällan finns någon kvinna som anses vara "snyggast" eller "bäst". Speciellt inte om man bor i en stad, eller rör sig i större kretsar.

Jag upplever denna starka brist på mångfald i verklighetsbilden, och den samtidiga "idoliseringen" och viljan att urskilja en enstaka "hjälte", på bekostnad av alla andra, som en typiskt kvinnlig drift. Dock så tycker jag mig se att unga svenska män allt mer börjar resonera och agera som kvinnor, så det är kanske en generationsfråga (om du nu råkar vara ung).

Jag tror inte det skiljer så mycket i ålder mellan oss som man kanske kan tro, beror nog snarare på personlig utveckling och där kanske jag ligger efter, iaf på detta området. Är 31 för övrigt o du va runt 40 vill jag minnas att du skrev.

Hur som helst, jag har mest vänner som är några år yngre än mig så dom kanske inte är bästa referenserna. Men även på arbetsplatser när man sitter o fikar och man börjar diskutera relationer med män mellan 30-60 så är det kanske inte så mycket vem som har bästa kvinnan. Utan snarare vem som har den minst dåliga. Dvs. vems "kärring" som gnäller minst, säger nej till sex minst, har mest egna aktiviteter osv. Den som har en "kärring" som vill ha sex 2 gånger i veckan, låter mannen vara ifred och göra vad han vill 2 kvällar i veckan och som inte rakar benen i duschen utan att göra rent efter sig, den har i det här fallet "bästa kvinnan". Så av min erfarenhet har ålder inget med saken att göra, män/människor vill gärna jämföra sig med andra för att avgöra hur pass bra/dålig man är.

Kanske har mer med samhällsklass att göra, rika människor som jag har haft att göra med (har en fot i varje läger kan man säga) har oftast väldigt svårt att ge beröm för andras "framgångar". I detta fallet har jag svårt att se att någon av mina "rikare" vänner skulle kunna medge att jag eller någon annan har en snyggare/bättre tjej än dom själva har. Är dock mest aristokrater jag har erfarenhet av och dom är inte direkt kända för sin ödmjukhet så det är väl inte bästa referenserna heller. När man umgås med sina "vanliga" vänner är det alltid öppnare samtal, mycket mindre prestige inblandat.

Men men, har gått rejält off-topic. Tror dock fortfarande att en kvinna kan bli minst lika bra processtekniker, svetsare eller lastbilschaufför som vilken man som helst. Sen är det ju bara synd att dom inte vågar. Måste dock säga att jag stör mig något fruktansvärt på inkvoterade poliskvinnor. Finns många bra kvinnliga poliser, självklart. Men en allt för stor del är inte lämpade för det jobbet. Hellre en övertänd polisman som gör fel än en panikslagen poliskvinna som inte gör något alls.
Citera
2014-04-23, 00:57
Medlem
Hur ska ni få stål till industrierna?
Vad ska ni göra när rälsen behöver bytas på järnvägen?
Vem ska arbeta nere i gruvorna?
Hur ser ert brandförsvar ut?
Vilka sköter underhållet av landets vägar?
Vad gör ni när bilarna går sönder?
Vart hittar ni dykare med kompetens att svetsa under vatten?

Jojo, män är överflödiga...
Citera
2014-04-23, 01:36
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Grymt spännande att få se vilken respons detta får. Mina tidigare liknande försök har resulterat i total tystnad från feministernas håll. Efter en lång rad uppmaningar så återvände några enstaka med ad hominem-argument och allmänna skällsord. Hoppas du lyckas bättre.

Hittills är tystnaden öronbedövande. Tycks aldrig slå fel. Saklighet och välvillighet verkar vara effektiva medel för att skrämma bort feminister.
Citera
2014-04-23, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Nej du minns fel gällande din andra bisats. Du skrev män som köper sex. Det är per definition inte sexbrott även om det är olagligt.
Män som tar ut föräldraledighet är positivt för några att jobba för. Inte för alla. Majoriteten anser att föräldrar ska fördela efter eget tycke och smak. Själv fördelade vi hälften var. En parantes.

Män som köper sex. Jag ser sexköpslagen som moralistisk, kontraproduktiv noja. Om du istället menar män som begår sexbrott finns det väl inte en karl vid sunda vätskor som uppmuntrar det beteendet.

Som du såg så använde jag ordet tex, dvs dessa var endast exempel för att belysa frågan. Själva frågan var varför du vill försöka ändra på människor när du i inlägg #73 säger att det inte går att ändra på människor.
Citera
2014-04-23, 07:33
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Som du såg så använde jag ordet tex, dvs dessa var endast exempel för att belysa frågan. Själva frågan var varför du vill försöka ändra på människor när du i inlägg #73 säger att det inte går att ändra på människor.

Det gör det inte heller. Om du har så usel uppfattning om det motsatta könet (vilket det nu är i ditt fall) eller vem som helsti denna eller motståndarens tråd, är det antingen läge att byta umgänge eller klura på om det är nåt fel i skallen.
Citera
2014-04-23, 07:45
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Vad har vi att förlora?

Jag sammanfattar din bild av män;

Män;
Besitter ett massivt förakt mot kvinnor
Är oansvariga
Duger inte som förälder
Tjatar om sex
Snarkar efter sex
Lämnar äckliga avlagringar i hemmet såsom skitiga kalsonger o piss på toaringen
Är halvfet, slapp o ölpimplande
Sexuellt uthungrade våldtäktsmän, mördare, misshandlare o huliganer
Glorifierar våld

Du skriver att din trådstart är menad att va lite skämtsam, men vet du vad? Jag tror att det ligger mycket allvar i det du skriver o att det är ungefär så här som du, o många andra kvinnor, generellt sätt uppfattar män – det är det som är det sorgliga.

För övrigt så skulle vi kvinnor inte ens kunna organisera o driva igenom en så omfattande samhällsomvälvning som krävs för att förverkliga din vision.

Du frågar – Vad har vi att förlora?
Jag svarar – Allt! för män är våra bästa vänner o vi ska va snälla mot dem för de är snälla mot oss.
Citera
2014-04-23, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
En kvinna skämtar om män = sarkasm och humor.

En man skämtar om kvinnor = kvinnoförakt och näthat.

Varför inte försöka betrakta det neutralt?

Problemet är att männen inte skämtar, utan de är helt allvarliga.
Citera
2014-04-23, 08:27
Medlem
Urkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sowah
Nej, män föraktar generellt inte kvinnor, vi föraktar bittra feminizter. Dessa ska absolut inte misstas för riktiga kvinnor. Däremot kan man säga att feminizter föraktar män så varför skulle vi inte ge igen med samma mynt?

Word!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in