2014-04-21, 21:54
Medlem
KungParsifals avatar
Min fråga lyder som rubriken dvs: Hur länge måste man hålla sig undan ett åtal som väckts med stämning hos tingsrätten innan det läggs ner? Det är väl en tidsfrist från det att åklagaren lämnar in stämningsansökan tills rättegången måste ha inletts? Tror det är 2 år men hittar inte detta i rättegångsbalken.
Anledningen att huf inte blir av kan ju vara allt från att den åtalade ringer sig sjuk till att den åtalade befinner sig utomlands. Hoppas någon är kunnig på detta, tacksam för svar
Citera
2014-04-21, 22:02
Medlem
wes420s avatar
Beror helt och fullt på vad det är du är misstänkt för.
Tex
Mord - aldrig
Citera
2014-04-21, 22:02
Medlem
kinesarsles avatar
Det är väl preskriptionstiden som gäller?
Citera
2014-04-21, 22:10
Medlem
KungParsifals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
Beror helt och fullt på vad det är du är misstänkt för.
Tex
Mord - aldrig
Ta grovt bedrägeri tex?
Citera
2014-04-21, 22:16
Medlem
KungParsifals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det är väl preskriptionstiden som gäller?

Vad jag förstår upphör preskriptionen för brottet när åtalet väcks. Däremot så är det en viss tidsfrist från det att åklagaren lämnar in stämningsansökan tills tingsrätten måste hålla rättegången, dvs före en viss tid löper ut. Om den åtalade är sjuk (verkligt eller på låtsas) eller stuckit utomlands så gäller det för det åtalade att hålla sig undan rättegången under en viss tid för att stämningen till slut ska ogillas. Min fråga är hur länge den åtalade måste hålla sig undan?
Citera
2014-04-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungParsifal
Ta grovt bedrägeri tex?

åtalspreskription infaller efter 10 år i det fallet, i ditt fall har dock åtal väckts och har då den åtalade fått del av stämningen så upphör dock denna preskriptionstid och du kan alltså dömas även efter att det gått 10 år.
Citera
2014-04-21, 22:40
Medlem
KungParsifals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
åtalspreskription infaller efter 10 år i det fallet, i ditt fall har dock åtal väckts och har då den åtalade fått del av stämningen så upphör dock denna preskriptionstid och du kan alltså dömas även efter att det gått 10 år.

Min fråga gäller dock hur länge stämningsansökan är giltig. Låt oss säga att åklagaren lämnar in stämningsansökan 1 januari 2013. Den åtalade ringer sig sjuk/befinner sig på okänd ort varje gång huvudförhandlingen är planerad. Hur långe gäller stämningen? Är den fortfarande giltig 2016 tex?
Citera
2014-04-21, 22:45
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Vad jag förstår upphör preskriptionen för brottet när åtalet väcks. Däremot så är det en viss tidsfrist från det att åklagaren lämnar in stämningsansökan tills tingsrätten måste hålla rättegången, dvs före en viss tid löper ut. Om den åtalade är sjuk (verkligt eller på låtsas) eller stuckit utomlands så gäller det för det åtalade att hålla sig undan rättegången under en viss tid för att stämningen till slut ska ogillas. Min fråga är hur länge den åtalade måste hålla sig undan?
Det tycker jag låter lite konstigt. Jag har svårt att tro att det stämmer, men jag har haft fel förr. Tänk på att man faktiskt kan döma folk i deras frånvaro.
Citera
2014-04-21, 22:49
Medlem
Citat:
Min fråga gäller dock hur länge stämningsansökan är giltig. Låt oss säga att åklagaren lämnar in stämningsansökan 1 januari 2013. Den åtalade ringer sig sjuk/befinner sig på okänd ort varje gång huvudförhandlingen är planerad. Hur långe gäller stämningen? Är den fortfarande giltig 2016 tex?

Det är tio år från brottsdatumet som ovanstående har sagt. Se 35:1, p3 brottsbalken. Det förutsätter alltså att du inte blir delgiven. Blir du delgiven är det 30 år.
Citera
2014-04-21, 22:52
Medlem
t2ms avatar
Citat:

Även om den misstänkte delgivits stämning i tid så finns det en preskriptionstider även för bestämmande av påföljd (i de allra flesta fallen bestämmer man påföljd i dom). Se 35 kap. 6 § rättegångsbalken.

Så för grovt bedrägeri gäller att dom måste meddelas inom 30 år från gärningstillfället.
Citera
2014-04-21, 23:02
Medlem
Citat:

Ja.

Det kan dock tilläggas att det finns en regel i Europakonventionen och i regeringsformen om rättegång inom skälig tid, brott mot detta kan innebära skadeståndsansvar för staten. Rätten ska även, i skälig omfattning, beakta om ovanligt lång tid har förflutet sedan brottet begicks vid bestämmandet av påföljd. Är det dock så att det endast beror på faktorer som den åtalade står för så kommer man troligtvis varken få skadestånd eller någon nedsättning av påföljden.
Citera
2014-04-21, 23:02
Medlem
KungParsifals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Det är tio år från brottsdatumet som ovanstående har sagt. Se 35:1, p3 brottsbalken. Det förutsätter alltså att du inte blir delgiven. Blir du delgiven är det 30 år.

Jag måste ha uttryckt mig oklart! Min fråga gäller hur länge kan målet ligga i avvaktan på prövning i tingsrätten? Jag vet ju att det är en viss tidsfrist från det att åklagaren lämnar in stämningsansökan tills målet måste handläggas i tingsrätten. Min fråga är hur lång tid ska passera innan stämningen återkallas/ inte kan leda till rättegång?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in