2014-04-21, 20:55
Medlem
DigitalAngels avatar
Vi har renoverat vr frra lgenhet och slt den, vi kpte lgenheten fr 4 r sedan, och slde under frra ret. Har sparat alla kvitton fr renovering (tapeter, spackel, frg, vitvaror osv), och har uppgett i KU55 en summa om typ 30000kr. Ska jag skriva 15000kr p min deklaration, och min sambo 15000kr? Eller skriver jag 30000, och hon 0kr (eller vice versa). Eller skriver vi bda totalbeloppet (lter dock konstigt)?

Tack p frhand.
Citera
2014-04-22, 00:29
Medlem
Fopolls avatar
Sk p deklaration K6 och information hur den denna fylls i p Skatteverkets hemsida s fr du svar.

Om jag uppfattat din frga rtt s ska ni bda ange totala belopp och sedan hur stor del av bostaden ni gt var fr sig, allts 50 % om ni var tv stycken som gde lika stor andel var.

Kom dock ihg att det endast r skatterttsliga frbttringar som fr ka anskaffningsvrdet. terstllning av ursprungligt skick och funktion rknas som reparation och inte som frbttring.
Citera
2014-04-22, 11:07
Medlem
DigitalAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Sk p deklaration K6 och information hur den denna fylls i p Skatteverkets hemsida s fr du svar.

Om jag uppfattat din frga rtt s ska ni bda ange totala belopp och sedan hur stor del av bostaden ni gt var fr sig, allts 50 % om ni var tv stycken som gde lika stor andel var.

Kom dock ihg att det endast r skatterttsliga frbttringar som fr ka anskaffningsvrdet. terstllning av ursprungligt skick och funktion rknas som reparation och inte som frbttring.

Urskta mitt otydliga frstainlgg. Vi str (stod) 50/50 garandel p den lgenheten. Enl vr mklare som hjlpte oss med deklarationen menade han att alla kvitton som vi har fr renovering eller frbttringar i allmnhet p lgenheten var berttigade att ta med. Vi har tagit med tapeter, lim, frg, vitvaror, golv, beslag, skruv, spackel, bnkskivor mm i detta. Har inte lst p K6 nnu, men r detta inte avdragsgilt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in