2005-08-14, 13:39
Medlem
Först och främst till er som har barn här...eller kanske fortfarande är barn
Har ni några bra tips på mat som är god och lättlagad.
Kidsen börjar ju tröttna på Köttbullar,köttfärssås,korvstrog,pannkaka,pytt ,fiskpinnar osv de klassiska barnrätterna till lunch. Helst ska rätterna vara näringsrika oxå...
Ser fram emot många bra recept...
Självklart äter jag maten oxå!Det gäller alltså ngen specialmat till barnen och en annan rätt till oss vuxna!
Citera
2005-08-14, 13:43
Medlem
LadyTieras avatar
All mat jag äter, jag kommer inte att förstöra min son genom att enbart ge honom vad folk anser vara "barnrätter" han får äta vad som står på bordet.

det värsta jag vet är barn som inte kan äta vanlig mat

Du gör dina barn en otjänst genom att laga specialmat åt dom, jag säger inte att de måste äta allt, men de ska smaka på maten och inte speciallagas till om det inte finns bra skäl, vi har inte ändrat vår meny bara för att vi fick barn
Citera
2005-08-14, 13:51
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Varför inte lära barnen äta "riktig mat" och inte bara köttbullar och fiskpinnar och andra sockrade halvfabrikat?

De klassiska husmanskosträtterna är både näringsrika och goda och kan göra betydligt mindre feta än vad de är. Även lite finare mat går att laga utan att det kostar skjortan om man bara tar sig tid att laga den. Som liten älskade jag bland annat:

Farmors slottsstek med gräddsås och pressgurka på söndagarna.
Biff Rydberg.
Abborrsoppa.
Stekt strömming med pressad potatis.
Fiskburgare.
Kålpudding och koldolmar.
Kroppkakor.
Raggmunk med fläsk och lingonsylt.

Lite modernare alternativ är kanske att lägga krutet på en fin köttbit som steks eller grillas och serveras med en matig sallad med cous cous i. Eller varför inte lite olika grantänger? Det lagar sig självt i ugnen.

Jag har inte barn, men förstår inte varför man ska laga särskild mat åt de små. Som liten åt i alla fall jag alltid det som ställdes fram och det var samma sak som de vuxna åt. Men jag kanske är unik där.
Citera
2005-08-14, 13:53
Medlem
Självklart äter jag den maten oxå!
Ser inga fel i att laga mat som mina barn tycker om.
Men i vardagen med ett antal barn och mycket att göra så är det ju kanon med lättlagad mat.
Citat:
vi har inte ändrat vår meny bara för att vi fick barn
Det har vi gjort med tanke på att vi åt mer snabbmat förrut
Citera
2005-08-14, 13:57
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WOozyman
Självklart äter jag den maten oxå!
Ser inga fel i att laga mat som mina barn tycker om.
Men i vardagen med ett antal barn och mycket att göra så är det ju kanon med lättlagad mat.

Det har vi gjort med tanke på att vi åt mer snabbmat förrut

Gratänger.
Soppor.
Grytor.
Citera
2005-08-14, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Varför inte lära barnen äta "riktig mat" och inte bara köttbullar och fiskpinnar och andra sockrade halvfabrikat?
Köttbullarna gör jag själv...inte svårt jag lovar. Mina köttbullar klassar jag som riktig mat

Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Farmors slottsstek med gräddsås och pressgurka på söndagarna.
Biff Rydberg.
Abborrsoppa.
Stekt strömming med pressad potatis.
Fiskburgare.
Kålpudding och koldolmar.
Kroppkakor.
Raggmunk med fläsk och lingonsylt.
Många bra rätter säkert, men inga höjdare tycker jag inte personligen med utantag Raggmunk och fläsk som vi äter nån gång i månaden.

CousCous är en favorit hos både mina barn och mig själv.
Citera
2005-08-14, 21:32
Medlem
cosmic_dancers avatar
Jag tycker barn ska åtminstånde testa den mat som servaras. Om man nu käkar sill, så kan man ju steka korv åt kidsen...men dom borde iaf prova sill. Om man lagar något och dom inte äter eller gnäller att det inte är gott, så ska man inte ställa sig och gölra ordning något annat, då får det vara. Ett abrn i västvärlden dör inte då han/hon blir utan mat en dag.
Citera
2005-08-14, 22:13
Medlem
Får helt klart formulera om frågan... Det handlade ju inte om att göra en rätt bara åt barnen. *suck

Citat:
Ett barn i västvärlden dör inte då han/hon blir utan mat en dag.
Nån som sagt det?
Citera
2005-08-14, 22:40
Medlem
Megalomanias avatar
Bondomelett

Lättlagat och går att variera med olika ingredienser. Det är också ett bra sätt att bli av med rester.
Citera
2005-08-14, 22:46
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Får helt klart formulera om frågan... Det handlade ju inte om att göra en rätt bara åt barnen. *suck

Nån som sagt det?

Nä...har jag påstått det. Fortsatte bara diskusionen om att abrn bör äta det som serveras...förlåt mig att jag drog till med en sådan emning.
Citera
2005-08-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Nä...har jag påstått det. Fortsatte bara diskusionen om att abrn bör äta det som serveras...förlåt mig att jag drog till med en sådan emning.
Inte meningen att vara otrevlig, så du behöver be om ursäkt....
Citera
2005-08-14, 23:08
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Inte meningen att vara otrevlig, så du behöver be om ursäkt....

det är lugnt...jag som hetsar upp mig.

Nåväl även om jag inte har barn själv...kan jag komma med tips.

Om dina ungar gillar rotsaker så kan du göra en rotsakspytt. Morötter, potatis, kålrot, palsternacka och rotselleri. Du kan öven ha i sguash. Du hakar allt i bitar och lägger i en stor form oljar, saltar och papprar. Du kan öven röra ner lite sambal olek.

Om du vill ha mer köttigt så stekar du bacon, stek den i lite vitlök. Som du sen har över pytten då det är ca 15-10 min kvar så den blir knaprig, släng även på lite ost. Gott och nyttigt. Tar ganska lång tid dock...hackandet och sen ska det stå ca 40 min i ugnen på 200-250 grader. kommer inte riktigt ihåg

Kassler
köttfärslimpa
falukorvslåda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in