Flashback bygger pepparkakshus!
2014-04-20, 19:25
Medlem
karbins avatar
Kärlekskoden, nytt program där singlar ska hitta sin bästa partner med hjälp av vetenskap som dofter och kroppsform och också psykologi och kulturbakgrund. Man dka alltså inte välja själv utan paras ihop enligt vad forskningen menar är en perfekt match.

Vad jag undrar. Om det verkligen funka, varför har man inte hört om det tidigare? Och vem avgör egentligen vad som är bäst för mig? Min mamma tror att det är hon...
Vad tror ni singlar, skulle ni låta er paras ihop utifrån sådana faktorer. Ni i relationer, tror ni att ni är vetenskapligt kompatibla? ( svara nu inte politiskt korrekt, ni är såklart ihop för att ni passar tillräckligt och dessutom är kära för stunden, men TROR ni vrkligen att ni är den perfekt lämpade eller att det möjligen finns andra ännu bättre?)

Här finns länk till trailern: http://www.youtube.com/watch?v=iLudFq9b5Yg
Citera
2014-04-20, 19:27
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Ska garanterat kolla med tanke på att en annan inte eftersträvar kärlek, utan snarare söker intellektualism, jag resonerar inte ens efter en modell att vi ska passa ihop, skapligt
udda "jag" funktion bakom det?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-04-20 kl. 19:29.
Citera
2014-04-20, 21:01
Medlem
karbins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Ska garanterat kolla med tanke på att en annan inte eftersträvar kärlek, utan snarare söker intellektualism, jag resonerar inte ens efter en modell att vi ska passa ihop, skapligt

Men om du söker intellektualism, finns den perfekta partnern för det? Någon som skulle maximera din tillvaro och liv. Eller räcker det med att någon är över en viss nivå så blir det bra?
Jag tror snarare att vi drivs av mer biologiska drifter än vi erkänner, eller är medvetna om.
Sen om det går att matcha är en annan femma
Citera
2014-04-20, 21:04
Medlem
karbins avatar
Citat:

Och skulle du låta dig paras ihop med nån om su fick svart på vitt på att "this is the shit for u"?
Citera
2014-04-21, 17:32
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karbin
Men om du söker intellektualism, finns den perfekta partnern för det? Någon som skulle maximera din tillvaro och liv. Eller räcker det med att någon är över en viss nivå så blir det bra?
Att maximera livet är vad man kan få utträttat ihop troligtvis

Det som kan gynna mitt välbefinnandet vore att hitta någon som speglar mig.
Jag kan inte riktigt värdera nivån på min intellektualism, har inte träffat tillräckligt med kjoltyg för att kunna sätta olika nivåer på intellektualism..

Vad är det som maximerar din och andras tillvaro? som är ett alternativ till intellketualismen

Citat:
Jag tror snarare att vi drivs av mer biologiska drifter än vi erkänner, eller är medvetna om.
Sen om det går att matcha är en annan femma
Vad är det för biologiska drifter du talar om?..

Tror du att du kommer kunna värdera om en tjejs gångstil är bilogiskt attraktiv?. det blir inte
mycket till spegling iaf.

Citat:
Och skulle du låta dig paras ihop med nån om su fick svart på vitt på att "this is the shit for u"?
Klart man skulle ha oss på prov! och se om det stämmer, skulle inte du?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-04-21 kl. 17:41.
Citera
2014-04-21, 22:42
Medlem
karbins avatar
Citat:
Att maximera livet är vad man kan få utträttat ihop troligtvis

Det som kan gynna mitt välbefinnandet vore att hitta någon som speglar mig.
Jag kan inte riktigt värdera nivån på min intellektualism, har inte träffat tillräckligt med kjoltyg för att kunna sätta olika nivåer på intellektualism..

Vad är det som maximerar din och andras tillvaro? som är ett alternativ till intellketualismen

Vad är det för biologiska drifter du talar om?..

Tror du att du kommer kunna värdera om en tjejs gångstil är bilogiskt attraktiv?. det blir inte
mycket till spegling iaf.

Klart man skulle ha oss på prov! och se om det stämmer, skulle inte du?

Jag tror stenhårt på intellektets matchning. Tror alla fritt tänkande, och väljande individer, söker efter ett utbyte som till stora delar bygger på intellektuell stimulans och givande och tagande. Men frågan är då fortfarande VAD som gör att vissa passar intellektuellt medan andra inte gör det? Vad som speglar dina intressen? Det finns en uppsjö smarta, charmiga, mystiska, frisinnade, udda, eftertänksamma, belästa och tänkande donnor i världen. När klickar det? Och vad ligger bakom? Är det invanda mönster, kulturella betingelser, ärftliga psykologiska drag etc. Något styr oss.

Biologiska drifter skulle exempelvis vara gångstil eller sättet hon rör sig då gångstilen bara är en del i ett sätt att föranich röra sig. Kanske påminner vi oss om hur vår egen mamma eller omhändertahande moster förde sig när vi växte upp? Däremot undrar man om det rent vetenskapligt går att mäta detta och hitta "sin" preferens. Eller så finns den bara där, omedvetet.
Doften är en annan sak. Googlade lite och enligt forskningen, precis somni djurriket, så är den naturliga doften viktig för hur vi både attraheras av en partner men också för hur starkt "lim" relationen har när det knakar. Fel doft och vi bryter lättare upp förenklat förklarat.
Någon som känner igen sig i detta? Minns att jag hade ett ex. vars naturliga doft man skulle kunna döda för. Eller sälja på burk. Magiskt. Att vi separerade var hennes initiativ...haha!

Skulle vara intressant att höra från personer i relationer ifall de tror att de är tillsammans med "en utifrån psykologi och biologi utmärkt matchning", även om det kan vara svårt att veta..
Herr Bökberg, du får väl ut och sätta damerna på prov...
Citera
2014-04-21, 23:25
Medlem
Barbus avatar
Jag tror stenhårt på att kärlek inte är mer komplicerat än kemiska reaktioner i hjärnan som sker pga evolutionära skäl. Jag är dock mycket tveksam till att man kan definiera de faktorer som får reaktionen att ske för just en individ i populationen, vi måste nog nå längre inom neurovetenskapen för att det ens ska komma på tal. Just nu kan vi så ofantligt lite om hjärnans funktioner och kärlek är nog inte den enklaste av reaktioner att utröna då den är rätt så "långsiktig" i sitt tidsspann.

Däremot tror jag definitivt att man kan öka chanserna för kärlek att uppstå mellan två parter men det är knappast något revolutionerande. Den selektiva processen sker ju redan på egen hand när vi söker partner. Att en tredje part skulle göra det bättre känns osannolikt givet hur lite information de besitter jämfört med försökpersonens hjärna.
Citera
2014-04-22, 19:02
Medlem
Citat:

Vad jag undrar. Om det verkligen funka, varför har man inte hört om det tidigare? Och vem avgör
Här finns länk till trailern: http://www.youtube.com/watch?v=iLudFq9b5Yg

Jo det har det pratats om ofta att det ska finnas något i kemin som gör att man passar ihop eller inte. Det är lite så det går till i djurriket också, när de luktar och sniffar på varandra. Jag tror att det fungerar men i det här mänskliga moderna samhället så finns det så mycket annat som stör och spelar in i spelet.

Jag tycker det är intressant, vad är det som gör att man klaffar ihop på en gång med en människa man precis träffat och hur kan det komma sig att man stör sig på någon och känner att något är fel direkt utan att lära känna en person. Det har inte bara med kärlek att göra utan även med vänskap och arbetskamrater.
Citera
2014-04-24, 00:26
Medlem
karbins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Jag tror stenhårt på att kärlek inte är mer komplicerat än kemiska reaktioner i hjärnan som sker pga evolutionära skäl. Jag är dock mycket tveksam till att man kan definiera de faktorer som får reaktionen att ske för just en individ i populationen, vi måste nog nå längre inom neurovetenskapen för att det ens ska komma på tal. Just nu kan vi så ofantligt lite om hjärnans funktioner och kärlek är nog inte den enklaste av reaktioner att utröna då den är rätt så "långsiktig" i sitt tidsspann.

Däremot tror jag definitivt att man kan öka chanserna för kärlek att uppstå mellan två parter men det är knappast något revolutionerande. Den selektiva processen sker ju redan på egen hand när vi söker partner. Att en tredje part skulle göra det bättre känns osannolikt givet hur lite information de besitter jämfört med försökpersonens hjärna.

Säger inte att det nödvändigtvis handlar om tredje part, om vi nu inte räknar vetenskapen som tredje part, och inte ens då, eftersom vetenskapen rimligtvis bara är synliggjorda svar på hur vi själva reagerar, känner och attraheras av. Som jag förstår det så handlar möjligheten till att finna "rätt" partner isåfall att synliggöra för sig själv, dina egna preferenser hos den potentiella partnern.
Leta inte i dunkel nattklubbsdimma, i affekt av någon dominerande initial känsla, eller genom att bejaka andra preferenser än dina sanna "behov", som du alltså redan delvis styrs av men som kanske försvinner i djungeln av kulturella, sociala föreställningar eller "drömmar" om den ideala (ofta av andra skapade) målbilden. Genom att vetenskapen hjälper dig belysa dina innersta sanna behov kanske du hittar rätt?
Frågan jag fortfarande inte kan släppa är om svennebanan därute anser sig vara i "perfekt match" med sin partner eller om majoriteten helt enkelt inte tror att det är viktigt och att varaktiga relationer varar och frodas utifrån helt andra parametrar? ( ödet, andligt meningen, viljan, praktiska omständigheter, tur, etc). Men fortfarande så kvarstår faktum att allt fler har problem att hitta den rätte för en långvarig relation. Var ligger felet i att de misslyckas?
Citera
2014-04-24, 16:35
Medlem
karbins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Jo det har det pratats om ofta att det ska finnas något i kemin som gör att man passar ihop eller inte. Det är lite så det går till i djurriket också, när de luktar och sniffar på varandra. Jag tror att det fungerar men i det här mänskliga moderna samhället så finns det så mycket annat som stör och spelar in i spelet.

Jag tycker det är intressant, vad är det som gör att man klaffar ihop på en gång med en människa man precis träffat och hur kan det komma sig att man stör sig på någon och känner att något är fel direkt utan att lära känna en person. Det har inte bara med kärlek att göra utan även med vänskap och arbetskamrater.

Bingo har sin teori om hur det funkar...
Han om någon är ju en lirare som dejtat tjejer ur alla fack!
Undrar på vilket sätt Katrin Zytmierska och han är a match made in heaven!

http://moore.se/bingo-rimer-intervju...n-karlekskoden
Citera
2014-04-24, 21:07
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Vad för slags glesväxt tjernobylförsurad renlav har Gabriel växandes i ansiktet? Eller växter det kardborre
i hans hudtyp?.

Slutsatser om mig själv

Jag reagerar inte på kvinnodofter, jag har sniffat för mycket mjukmedel

Jag har redan hittat min vetenskapliga partner, Sarah 29 och Denise 29 och Jessica 29 sammantaget en mogen kvinna på 87 år

Staffan Kihlbom och hon från Grotesco?

Greta kommer se ut som Maria Göransson om några år

Kandidat D hasade fram som en odöd

Anna ser ut som Görel Crona, ser ni tom munvårtan är där

Hörde ni att skäggolyckan lät precis som Johan Glans

Jessicas förtjänst var ju enkom brösten, men var det inte hon som gick som ett sendrag?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-04-24 kl. 21:54.
Citera
2014-04-24, 21:42
Medlem
jag tror på fiasko för detta programmet tittar siffrorna lär rasa efter första programmet om inget mer händer för det är onekligen som programmet är väldigt segt och utdraget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in