• 1
  • 2
2014-04-19, 12:08
Medlem
Stark-Fisklukts avatar
Kollision mellan Viking Grace och en fritidsbåt söder om Kapellskär.
Fritidsbåten sjönk. Nån som vet mer?
Hur vanligt är detta?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18746082.ab
Senast redigerad av Stark-Fisklukt 2014-04-19 kl. 12:12.
Citera
2014-04-19, 12:17
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Fisklukt
Viking Grace har kört på och sänkt en fritidsbåt söder om Kapellskär.
Nån som vet mer?
Hur vanligt är detta?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18746082.ab

Som det står i artikeln så är detta väldigt ovanligt.

Orsaken är svärt att spekulera i men det har varit tjock dimma i östra Svealand under
morgonen & förmiddagen så det lär säkert ha spelat in.
Citera
2014-04-19, 12:43
Medlem
DennisOlofs avatar
Finns det inte några bilder på detta, kanske dyker upp efter ett tag.
Citera
2014-04-19, 13:01
Medlem
Lodbrokers avatar
SSRS Facebook-post som de länkade till från @Sjoraddning på Twitter: https://www.facebook.com/sjoraddning...52437481643939

Citat:
En färja kolliderade med en fritidsbåt i Stockholms norra skärgård för drygt en timme sedan. Rescue Henry Andersson larmades och deltog i räddningsinsatsen.

De stora hjältarna var privatpersoner på Marö som hörde en smäll. De åkte ut i sina egna båtar och plockade upp dem. Alla tre klarade sig vid liv, men är skärrade, säger Rickard Rundgren Björk, RS Räfsnäs, till Göteborgs-Posten.
Citera
2014-04-19, 13:42
Medlem
BleAivanos avatar
finns lite mer att läsa här:

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjof...us=1&Period=2i
Citera
2014-04-19, 13:45
Medlem
Har själv rör mig mycket i området och det stämmer att dimman kan vara mycket förödande. Dock så hör man ju ofta deras ljudtutor. Då är det bara kontakta dom via VHF och fråga efter deras position och riktning. Senast för någon vecka sedan passerade jag deras farled i tätdimma i en kajak. Frågade efter deras position och rriktning. Hörde deras tuta komma från ett håll, sen hörde jag hur den förflyttades förbi mig utan att faktiskt se färjan.
Citera
2014-04-19, 13:47
Moderator
Carlboms avatar
Står nu att det var en taxibåt så en haveriutredning lär väl starta då det bara är yrkestrafik inblandad?
Citera
2014-04-19, 14:04
Medlem
htdgs avatar
Har många gånger tänkt på vad som skulle hända om man blev påkörd när jag seglat förbi finlandsfärjor på nära håll. Känns som en säker död att hamna i vattnet bredvid en sån. Finns det risk för att man kan sugas in i propellrarna? Hade de tur som överlevde?
Citera
2014-04-19, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EchoAlfa
Har själv rör mig mycket i området och det stämmer att dimman kan vara mycket förödande. Dock så hör man ju ofta deras ljudtutor. Då är det bara kontakta dom via VHF och fråga efter deras position och riktning. Senast för någon vecka sedan passerade jag deras farled i tätdimma i en kajak. Frågade efter deras position och rriktning. Hörde deras tuta komma från ett håll, sen hörde jag hur den förflyttades förbi mig utan att faktiskt se färjan.
ger de gps koordinaterna och sedan säger de att de aker mot stockolm eller mot finnland??
Citera
2014-04-19, 14:30
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:

Först trodde jag att det rörde sig om en fritidsbåt under 12 meter - sådana där som navigerar i hög fart lite "hejsan-svejsan" med hjälp av GPS(*) och utrivna sidor ur gamla telefonkataloger. Men tydligen inte denna gång..
Citat:
Enligt vittnet Sara Eklund som bor på Marö nära kollisionsplatsen ska olycksbåten ha varit en taxibåt från en annan ö.
– Han bor där året om och är van vid dimma. Han hade radar på båten, vad jag förstår, men de har missat båten och körde rakt in i finlandsfärjan. Det är en ganska stor båt. De sjönk, det gick på en gång. De klarade sig mirakulöst, skulle jag vilja säga, säger hon till TT

PS: (*) vissa fattar inte att GPS är ett navigations-HJÄLPMEDEL!! GPS:en visar inte omgivande båtar. Om den pajar, så är det "en väldigt bra idé" att under tiden ha följt med på sjökortet och ha en ungefärlig idé om vart Norr är. Jag pryade efter gymnasiet på tullkryssaren i ett Norrlandslän en sommar. 90% av jobbet var patrullering, kolla hamnar i skärgården, ta vattenprover etc. Resterande 10% handlade att ta hand om folk som hade råkat illa ut. Av dessa 10% var det kanske en på fem som hade NOLL KOLL!

Det ska bli intressant att följa sjöförklaringen, för en sådan lär det bli..

PPS: (*) Man träffade allehanda idioter.. "Men vi brukar ju hitta till vår stuga", när man hittade dem långt ute i Bottenviken och fick bogsera dem.. "Ja, men nu är det ju svår dimma, sa vår befälhavare..". "Jo men det brukar ju oftast gå bra..". "Har ni en kompass i båten?". "Nej, jag hittar till stugan!". "Även när du inte ser ett dugg?", "Nja.. Det kanske blev lite tokigt.."

Nej, det blev inte "lite tokigt". Andra båtar larmade på kanal 16, och vi fick ta hand om ett patrask som gav sig ut i tjockan. De blev inte överraskade, de chansade helt enkelt.

Annat exempel: En familj som skulle idka friluftsliv på en skärgårdsö - bada, sola, grilla (supa?) och plocka bär. Det märkliga (?) var att de alla blev illamående samtidigt så fort de befann sig i den förtöjda båten men mådde mycket bättre på land. Kan någon gissa? Första natten gick väl halvbra, ena barnet blev närmast medvetslöst men piggnade till efter att ha fått lite frisk luft. Andra natten (vissa lär sig aldrig) så blev hela familjen omtöcknad och pappan ropade "Mayday" på nödkanalen. Gasol-läcka. Och även på den tiden så kunde man identifiera gasol på lukten (luktar avlopp, ungefär). Evakuering ("Ge er härifrån nu!"), vädring och sedan transport med kryssaren, och med deras båt på släp tillbaka till hemmahamnen. Pappan grät, mamman var cool, barnen frågade mest om utrustningen på vår båt - "vad är det, hur fungerar den där mojängen, får vi titta på motorerna, varför låter det så mycket (dubbla dieslar, rätt stora? ). Yngsta sonen i familjen blev helt fascinerad över vår Decca-navigator (uråldrig teknik, nu) och han & jag satt och pysslade med sjökortet tills vi kom i hamn. Kul kille!
Senast redigerad av theodor.busse 2014-04-19 kl. 14:35.
Citera
2014-04-19, 16:53
Medlem
bananasplit99s avatar
Citat:
Men man borde inte fara ut i tät dimma utan att ha koll på i vilka leder och när färjorna kommer. Det låter nog som något päron till blåbär har varit ute på sjön. Ansvaret ligger helt på den lilla båten. Är helt omöjligt för Viking Grace att kunna se och hålla koll.
Citera
2014-04-19, 17:06
Bannlyst
Göbben va väl paskpackad o skulle visa de 2 damerna vilken sjörövare han var trotts dimman, han förklarade att han va en bra sjöman PANG rätt in i färjan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in