Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-19, 23:45
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jo du har kommit en bra bit, du är 40 år! Yttre press och stress från samhället och en omgivning som dagligen, utan att tänka, upprepar dess värderingar och bankar in dem i andra är konstruerat mumbo jumbo.

Jag tror att livet är meningslöst. Meningen med livet är att hitta meningen och jag tror det viktigaste man kan göra i livet (förutom att vara en god människa mot andra och sig själv) är att lära känna sig själv. "Self knowledge is the only real knowledge and that takes honesty and vulneraibilty." sade en klok man en gång.

Att klättra efter status, pengar, social ställning är inte att komma någonstans heller. Det är dimridåer som hindrar oss från att veta vilka vi verkligen är.

Väl sagt att många ting gör och formar oss negativt. Trygghetens bieffekter, som i skuggan sakta formar oss till något vi inte själva medvetet valt.

Att något är meningslöst håller jag inte med om. Medvetandet finns och upplever mening.
Jag tror väldigt ofta när vi säger att något är meningslöst, så menar vi mer att vi inte trivs och orkar att tänka positivt. Men när vi tänker så inser vi att allt vi upplever hör lite ihop, tråkiga saker formar en positivare värdering om något annat som i sin tur.

Att ha förmågan att orka njuta av att existera, om så bara under en sekund,
kan skapa något värdefullt som varar ett helt liv.

Tycker väl själv inte att alla behöver göra stordåd för att vara värd att njuta av sin existens.
Det räcker med att i vart ögonblick av medveten närvaro kunna göra ett klokt och bra val ur det som känslan signalerar tillbaka med positiv kritik.. Där man känner sig nöjd för det minsta lilla man gör.

Fast en sak är nog säker som du sa,
40 år har jag uppnått, det finns alltid kvar, minst.
Citera
2014-04-20, 01:38
  #14
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Väl sagt att många ting gör och formar oss negativt. Trygghetens bieffekter, som i skuggan sakta formar oss till något vi inte själva medvetet valt.

Att något är meningslöst håller jag inte med om. Medvetandet finns och upplever mening.
Jag tror väldigt ofta när vi säger att något är meningslöst, så menar vi mer att vi inte trivs och orkar att tänka positivt. Men när vi tänker så inser vi att allt vi upplever hör lite ihop, tråkiga saker formar en positivare värdering om något annat som i sin tur.

Att ha förmågan att orka njuta av att existera, om så bara under en sekund,
kan skapa något värdefullt som varar ett helt liv.

Tycker väl själv inte att alla behöver göra stordåd för att vara värd att njuta av sin existens.
Det räcker med att i vart ögonblick av medveten närvaro kunna göra ett klokt och bra val ur det som känslan signalerar tillbaka med positiv kritik.. Där man känner sig nöjd för det minsta lilla man gör.

Fast en sak är nog säker som du sa,
40 år har jag uppnått, det finns alltid kvar, minst.
Väl sagt själv! Men min tolkning av meningslöshet är inte i negativ bemärkelse, bara att livet i sig självt inte har någon mening. Det är vi (vårt medvetande) som får skapade den meningen och det liv vi uppfyller med minnen och upplever med våra sinnen.
Citera
2014-04-20, 12:24
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Men min tolkning av meningslöshet är inte i negativ bemärkelse, bara att livet i sig självt inte har någon mening. Det är vi (vårt medvetande) som får skapade den meningen och det liv vi uppfyller med minnen och upplever med våra sinnen.

Jag tycker nog att det du säger är ganska lik min tolkning om var meningen och syften i livet sitter.
Många säger att meningen med livet är att leva, det håller jag inte med om. Saknar man medvetandet om livet så blir det meningslöst. Alltså måste meningen med livet existera eller skapas utanför det omedvetna. Vet inte om det är vettigt att abstrahera medvetandet från livet. Men det känns vettigt att göra den abstraktionen.

Andras meningar och syften passar inte in i allas liv.
Det programmeras och propageras en massa ideal som fyller någon annans syfte och mening.
Vår egen mening måste vi bygga upp själva och försöka vara medvetna och inte naivt ta till oss allt som omgivningen påstår är rätt.

Om det finns någon mening så är det nog i vårat medvetande vi ska leta.
__________________
Senast redigerad av peertop 2014-04-20 kl. 12:39.
Citera
2014-04-20, 13:10
  #16
Medlem
Franzkinskis avatar
* Gör något kreativt. Det gör att den grå vardagen blir mer uthärdlig och livet känns mer värdefullt om du lämnar spår efter dig i någon form.

* Ta inte vänner, familj, partners för givna. Visa dem din uppskattning för att de faktiskt tycker om dig och finns i din värld.

* Följ din själ så mycket du bara kan i allt du gör. Har du hemliga drömmar om att bli brandman, pilot eller vad som helst så försök att komma dit. Vill du i hemlighet testa att suga kuk, så sug kuk. Trånar du efter den där magiskt vackra tjejen, men du vågar inte ta kontakt. Skit i att vara feg. Våga!

* Använd kondom.

* Akta dig för alkohol, det skadar din kropp och tar fram dina mest korkade sidor och kommer förmodligen vara inblandat i många extremt dåliga beslut. Har du behov av att droga dig så använd cannabis, det öppnar dina sinnen.

* Tänk på vad du stoppar i dig överlag och sköt om din kropp skapligt, det kommer du vara tacksam för längre fram.

* Försök att alltid vara ärlig. Mot både dig själv och andra.

* Läs böcker.

* Tänk Karma. Hälsa glatt på sura granntanter och ge dem en vardaglig komplimang. Att möta negativa energier med positiva energier är en fantastisk uppfinning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback