• 1
  • 2
2014-04-19, 10:47
Medlem
När jag har fått råd, såsom ett av många, satsa på betygen i gymnasiet så du kommer in på ett bra universitet och en bra linje, det hörde jag från många. Självklart när man var ung och dum så lyssnade man men brydde sig inte så mycket och i efterhand så ångrar man ju sig. Det har varit så med många råd jag fått. Jag har insett att alla, i princip, tänker likadant och ger ungefär samma råd.

Så vad skulle ni som har lite mer livserfarenhet än en 24 åring, vad ska man satsa på? Jobb? Leva och utforska lite? etc..

Jag kommer att ta till mig alla bra råd ni ger. T.ex. känner jag att många i min ålder tänker på att tjäna bra med pengar i framtiden just för deras status hos andra människor. Kommer dessa ångra sig senare i livet när dem inte bryr sig om vad andra tycker?
Citera
2014-04-19, 10:52
Medlem
Lär dig språk och ge fan i drogerna, undvik golddiggers och försök skapa dig en buffert så att du har ett val den dagen allt kollapsar för det kommer det att göra.
Citera
2014-04-19, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ventilgummi
Lär dig språk och ge fan i drogerna, undvik golddiggers och försök skapa dig en buffert så att du har ett val den dagen allt kollapsar för det kommer det att göra.

Hur har drogerns påverkat ditt liv negativt och vilka droger är boven i dramat så att säga? Väldigt nyfiken faktiskt!
Citera
2014-04-19, 12:29
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matematikern1
När jag har fått råd, såsom ett av många, satsa på betygen i gymnasiet så du kommer in på ett bra universitet och en bra linje, det hörde jag från många. Självklart när man var ung och dum så lyssnade man men brydde sig inte så mycket och i efterhand så ångrar man ju sig. Det har varit så med många råd jag fått. Jag har insett att alla, i princip, tänker likadant och ger ungefär samma råd.

Så vad skulle ni som har lite mer livserfarenhet än en 24 åring, vad ska man satsa på? Jobb? Leva och utforska lite? etc..

Jag kommer att ta till mig alla bra råd ni ger. T.ex. känner jag att många i min ålder tänker på att tjäna bra med pengar i framtiden just för deras status hos andra människor. Kommer dessa ångra sig senare i livet när dem inte bryr sig om vad andra tycker?

Mitt tips till dig är att verkligen ta reda på vad du vill ha för yrke och ekonomi i framtiden.
Det yrket skall du trivas med hela din arbetskarriär och fram till pensionen.
Vill du slita häcken av dig på jobbet men ändå aldrig lyckas klara av att göra det du vill på fritiden på grund av dålig ekonomi, eller vill du njuta av arbetet och ge din fritid ett större spelrum.
Vem är din förebild? kan du kämpa för att bli den förebilden? eller vill du fastna i ett evigt ekorrhjul?
Citera
2014-04-19, 12:56
Medlem
sommarlovs avatar
Spara till en bostadsrätt, varje månad ska en slant sättas undan.
Att så tidigt som möjligt äga sin bostad, och vara skuldfri, kommer ge dig väldigt mycket pengar över till annat!
Jag är över 40 och betalar varje månad 10.000 för en bostadsrätt.
Hyra, amortering och ränta.

Det och ge fan i spriten!
Citera
2014-04-19, 14:08
Medlem
Jag är 40 och har inte kommit någonstans i livet, och mina råd är:
Gör vad du vill, njut av livet och skit i pengarna och jobba för att det ger dig glädje.

På det viset uppnår man ingenting, vilket är bättre än att leva negativt.

Vill du bli rik, skaffa inget jobb där man skattar bort stora delar av sin arbetstid.
Många arbetar för att få pensioner med mera... men när de blir gamla så får dom inget iaf,
undvik den bluffen.. så var inte lojal mot stat och andra som vill åt dina pengar.
Citera
2014-04-19, 14:14
Medlem
Brum8s avatar
Nu är jag inte över 40 men ät banan ger dig tryptofan -> serotonin blir glad o mår bra och får energi... the way of the monkey
Citera
2014-04-19, 14:20
Medlem
Fattig bliver den som arbetar med lat hand, men de idogas hand skaffar rikedom.

Såsom en gyllene ring i svinets tryne, så är skönhet hos en kvinna som saknar vett.

Uppfylld önskan är ljuvlig för själen, men att fly det onda är en styggelse för dårar.

Hav din umgängelse med de visa, så varder du vis; den som giver sig i sällskap med dårar, honom går det illa.

Senast redigerad av tago 2014-04-19 kl. 15:02.
Citera
2014-04-19, 16:36
Medlem
Mistofeless avatar
I min ungdom sade man till mig att jag skulle akta mig för dåliga fruntimmer. Jag borde ha lyssnat på det rådet
Citera
2014-04-19, 20:20
Medlem
Tack så mycket för alla svar! Jag vill njuta varje sekund av mitt liv, pallar inte ligga i dödsbädden och ångra att jag jobbat mer än vad jag behöver och andra saker.

<3
Citera
2014-04-19, 21:40
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Jag är 40 och har inte kommit någonstans i livet, och mina råd är:
Gör vad du vill, njut av livet och skit i pengarna och jobba för att det ger dig glädje.

På det viset uppnår man ingenting, vilket är bättre än att leva negativt.

Vill du bli rik, skaffa inget jobb där man skattar bort stora delar av sin arbetstid.
Många arbetar för att få pensioner med mera... men när de blir gamla så får dom inget iaf,
undvik den bluffen.. så var inte lojal mot stat och andra som vill åt dina pengar.
Jo du har kommit en bra bit, du är 40 år! Yttre press och stress från samhället och en omgivning som dagligen, utan att tänka, upprepar dess värderingar och bankar in dem i andra är konstruerat mumbo jumbo.

Jag tror att livet är meningslöst. Meningen med livet är att hitta meningen och jag tror det viktigaste man kan göra i livet (förutom att vara en god människa mot andra och sig själv) är att lära känna sig själv. "Self knowledge is the only real knowledge and that takes honesty and vulneraibilty." sade en klok man en gång.

Att klättra efter status, pengar, social ställning är inte att komma någonstans heller. Det är dimridåer som hindrar oss från att veta vilka vi verkligen är.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2014-04-19 kl. 21:43.
Citera
2014-04-19, 21:52
Medlem
rankovs avatar
det är inte dom höga inkomsterna som gör dig rik, utan dom låga utgifterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in