2014-04-19, 11:26
Bannlyst
Skulle folk tvingas att titta på alla små ointressanta sporter så att dom får TV-tid.
Citera
2014-04-19, 11:46
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Samma betalt för samma jobb är jämställdhet, men damernas klass är som division 3 hos killarna och förtjänar därför bara en bråkdel av vad dem faktiskt tjänar. SÄNK tjejernas löner så har vi rättvisan i fotbollen igen!
Division 3? Var det inte svenska damlandslaget som åkte på stryk av nån lokalklubbs herrjuniorer typ 15-16 åringar i nån testmatch nu inför senaste vm?
Citera
2014-04-19, 11:58
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Nej jag menar sliddjuren som springer omkring och whinar över bristande publik och pengar. Men faktum kvarstår att dem är i samma nivå som division 3. Varför skulle man vilja kolla på det?

Förstår exakt din ståndpunkt och jag är kvinna men föredrar att se sporten fotboll och ishockey med män involverad.
Inte för att jag tycker kvinnor är kassa på sporten men jag tycker det är mer spännande med männen i den världen och jag har ingen riktig förklaring till det heller.
Det bara är så liksom.
Förstår också att just de sporterna är mannens stora passion. Min man gråter då FBK inte vinner.
Och förbannar dem och överväger att sluta hålla på dem men då de kör igång igen sitter han som en staty framför tv:n Och sjunger: Bra, bra bra Färjestad jätteklubben.....
och ser ut som jordens lyckligaste varelse.
Riktigt den känslan kan jag inte känna men då Svenska landskapets Tre kronor är i final törs jag inte ens titta ibland.
Men jag tycker ändå inte om att kvinnan skall kallas sliddjur.
Citera
2014-04-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Division 3? Var det inte svenska damlandslaget som åkte på stryk av nån lokalklubbs herrjuniorer typ 15-16 åringar i nån testmatch nu inför senaste vm?
Det har du alldelles rätt i. I den matchen så var grabbarna en man mindre också
Citera
2014-04-19, 12:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Finns en enkel lösning på allt detta. Skulle kvinnor bara lägga sina pengar på att se då Tyresö istället för på smink, kläder och sushi då skulle Tyresö bli lönsamma
Citera
2014-04-19, 12:51
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Finns en enkel lösning på allt detta. Skulle kvinnor bara lägga sina pengar på att se då Tyresö istället för på smink, kläder och sushi då skulle Tyresö bli lönsamma
En annan lösning är att de spelar nakna. Då skulle jag kolla!
Citera
2014-04-19, 13:17
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Förstår exakt din ståndpunkt och jag är kvinna men föredrar att se sporten fotboll och ishockey med män involverad.
Inte för att jag tycker kvinnor är kassa på sporten men jag tycker det är mer spännande med männen i den världen och jag har ingen riktig förklaring till det heller.
Det bara är så liksom.
Förstår också att just de sporterna är mannens stora passion. Min man gråter då FBK inte vinner.
Och förbannar dem och överväger att sluta hålla på dem men då de kör igång igen sitter han som en staty framför tv:n Och sjunger: Bra, bra bra Färjestad jätteklubben.....
och ser ut som jordens lyckligaste varelse.
Riktigt den känslan kan jag inte känna men då Svenska landskapets Tre kronor är i final törs jag inte ens titta ibland.
Men jag tycker ändå inte om att kvinnan skall kallas sliddjur.

Då förstod du ju min poäng och ordet sliddjur som "endast blinkande runt ordet"
Detta är ju feminism delen, då tycker jag att det är väldigt lämpligt att nämna sliddjuren!
Citera
2014-04-19, 13:38
Medlem
Morgonrodnads avatar
Enklast är väl om staten går in och betalar mellanskillnaden mellan vad kvinnliga spelare får idag och vad Zlatan får. Det blir rättvisast så eftersom alla får vara med och betala.

Dessutom har staten alltid råd, blir det för lite pengar kvar i kassan så höjer man bara skatten.

När tjejerna får lika mycket som Zlatan börjar det stor jobbet med attitydförändringen. Eftersom tjejerna får lika mycket som Zlatan måste de förstås vara lika bra publikmagneter. Är det någon som inte tycker så så kanske lagstiftning skulle vara bäst. T.ex. skulle man kunna låta damfotbollsspelare skyddas av lagen Hets mot folkgrupp.
Citera
2014-04-19, 13:48
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Enklast är väl om staten går in och betalar mellanskillnaden mellan vad kvinnliga spelare får idag och vad Zlatan får. Det blir rättvisast så eftersom alla får vara med och betala.

Dessutom har staten alltid råd, blir det för lite pengar kvar i kassan så höjer man bara skatten.

När tjejerna får lika mycket som Zlatan börjar det stor jobbet med attitydförändringen. Eftersom tjejerna får lika mycket som Zlatan måste de förstås vara lika bra publikmagneter. Är det någon som inte tycker så så kanske lagstiftning skulle vara bäst. T.ex. skulle man kunna låta damfotbollsspelare skyddas av lagen Hets mot folkgrupp.
Att damspelare skulle skyddas av "hets mot folkgrupp" skulle ju dock inte locka publik eller pengar? Så sporten skulle bli en gigantisk pengasink för staten.
Citera
2014-04-19, 14:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad

Ja om MP får något att säga till om blir det säkert så. Fängelse i två månader om du inte kollar på damfotboll typ. Snart inom kanske två generationer kommer säkert då Tyresö bli lika poppis som AIK
Citera
2014-04-19, 14:24
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Att damspelare skulle skyddas av "hets mot folkgrupp" skulle ju dock inte locka publik eller pengar? Så sporten skulle bli en gigantisk pengasink för staten.

Fast det gör inget eftersom det potentiella skatteuttaget ändå är oändligt. Finns det ingen annan lösning till slut så kan staten alltid låna pengar och anställa genusvetare som på något sätt kommer göra hela samhället bättre och mer lönsamt för alla.
Citera
2014-04-19, 15:10
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
Det är Tyresö ett damfotbollslag som skall spela Europa Cup Semifinal i england och matchen visas ej i svensk tv pga att man ej producerar damfotboll i england. Varför skall det vara sa ojämlikt?? Dessutom sa tjänar spelarna i Tyresö bara brakdelen av Zlatan och Messi tex. När och hur skall rättvisa uppnas??

Jag försöker få ihop rubriken du valt, och din trådstart, men jag misslyckas..

Det finns en naturlig förklaring till att det inte går att se i SVT. Matchen är säkert viktig och sevärd, det ifrågasätter jag inte! Men hur du rubricerar ämnet "Kan vi inte tvinga.." etc verkar dåligt genomtänkt.

OK då - säg att Regeringen fattar ett snabbt beslut - ALLA SKA TVINGAS SE PÅ MATCHEN!!! Men det hjälper ju inte, för vi KAN ju inte se den på SVT!

Ojämlikhet herr-/damfotboll - javisst. Ojämlikhet när det gäller ekonomi-frågor - javisst. Inget nytt på den fronten. MEN - om man går till rubriken du valde ("Kan vi inte tvinga folk att titta på damfotboll") så är ju svaret ett rungande NEJ!!!

Det går inte att tvinga folk att titta på herr-fotboll heller, jag skiter fullständigt i fotboll.. Jag tittar inte på Bolibompa heller, obskyra kulturprogram, sitcoms, "soffprogram" och dylik skit. Helst tittar jag inte på TV alls, utan läser hellre böcker och lyssnar en del på SR-P1.

Rent filosofisiskt: skulle man (det här bara ett tankeexperiment) införa någon sorts "tvång" att titta på damfotboll, så skulle damfotbollen röna samma öde som forna Sovjetunionen. Den skulle dö, och ingen skulle längre sakna den. Och det var kanske inte vad du menade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in