Blåser liv i den här tråden igen eftersom jag nu har tid att skruva.
Följande har hänt:
Jag har köpt en originalförgasare på Tradera som är på väg.
Samtidigt har jag också beställt ett renoveringskit till DT:s förgasare från Ettans Mopeder. Borde komma i morgon.
Har också bytt från 15 kuggars till mera moderat 11 kuggars framdrev. Hade 10,11,13,14,15 hemma och hade nog satt dit ett 12 kuggars om jag hade haft ett.
Fick kapa en länk på kedjan för att detta skulle funka.
Har också fått tag på en kedjesträckare (den med fjäder) på Tradera som nu sitter där. Samt ett låsbart tanklock.
Har också köpt en kätting med lås på Jula för 179,- ser ut att vara rätt kraftiga doningar.
Har beställt ett nytt sadelöverdrag, borde också komma i morgon.
Insåg att så fort jag startar den så fullkomligt sprutar det svart klägg från avgasröret så jag har plockat ner det och sköljt igenom det med avfettning.
Vet inte om det finns någon bättre metod, i min ungdom så slog vi i T-röd och eldade inuti röret så det blev hett och därefter kunde man knacka ut stora
sjok av nåt som kallades koks. Med röret löst och i två delar givetvis.
Märker att flera ekrar på bakhjulet är lösa men det går inte att dra åt dem med en ekernyckel, dom flesta sitter fast. Låter nog detta vara tills vidare.
Har helt sonika glömt bort glappet i svingen, får ta detta senare när allt funkar.
Det som oroar mig mest nu är det elektriska och min 12V konvertering.
Hade som bekant ingen framgång med min inköpta likriktare/regulator som är avsedd för kinamoppar.
Men så hittade jag den här tråden:
http://yamahaclub.com/forums/topic/2...version/page-3
Jag har nu tagit bort jordningen till ljusspolen och dragit den i en separat kabel ut till övriga kablar som sitter under tanken.
Sen tänker jag plocka bort såväl likriktaren som regulatorn och ersätta den med min 4-poliga dito så får vi se vad som händer.
Men detta kan alltså inte göras förrän moppen startar och går.