• 1
  • 2
2014-04-18, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fria Tider
Regeringens utredare hävdar att invandringen kostar mellan 45 och 60 miljarder per år. Men nu visar en ny bok att kostnaden istället uppgår till 250 miljarder kronor, och att tidigare studier helt bortser från flera utgiftsposter som är svåra att beräkna – istället för att göra en uppskattning.
"Att blunda för problem är ingen lösning. Det är bättre att ha ungefär rätt än att ha exakt fel”, skriver Jan Tullberg, docent i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, i sin nya bok "Låsningen

http://www.friatider.se/node/8958

Vad skiljer Tullbergs beräkningar från Regeringens officiella? Och hur kan siffrorna divergera så mycket?
2014-04-18, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Democrazy

Vad skiljer Tullbergs beräkningar från Regeringens officiella? Och hur kan siffrorna divergera så mycket?
Länka gärna regerings officiella också.
2014-04-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosx
Länka gärna regerings officiella också.

http://eso.expertgrupp.se/wp-content...3%A5n-webb.pdf
2014-04-18, 20:07
Medlem
Wittgensteins avatar
Utan att ha läst någon av rapporterna så gissar jag att diskrepansen kan förklaras av att den ena författats av en oberoende ekonom medan den andra är statlig propaganda.
2014-04-18, 20:16
Medlem
MariaBurgers avatar
Det är ofattbara siffror. Jag blir tvungen att försöka beräkna vad det kostar per svensk skattebetalare. Jag gissar att vi har 7 miljoner skattebetalare (plus 2 miljoner barn och bidragstagare), och en division av 250 miljarder med 7 miljoner blir cirka 35.000 kr per skattebetalare!

Jag skulle mycket hellre ha sänkt skatt med cirka 3.000 kr per månad än att ha detta multi-kulti-experiment!

Sen är det alla omätbara kostnader som tillkommer, ökad otrygghet pga kriminalitet, sämre skolresultat pga intag av obildade skolelever, ökad vantrivsel när man ser främmande folkslag istället för riktiga svenskar.
2014-04-18, 20:22
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Democrazy

Eftersom det svenska politiker har sett till, att det saknas någon statistik på invandrarpopulationens (över)utnyttjande av den offentliga sektorn, så väljer regeringens utredare Jan Ekberg, att *enbart* betrakta 1 - 3 (nedan), som specifika kostnader för den världsunika invandringen till Sverige.
1. socialbidrag

2. SFI-undervisning och

3. Kostnaden för Migrationsverket
Ekberg utgår i sin beräkning alltså från, att en svensk och en invandrare i genomsnitt är LIKA brottsbelastastade, har LIKA STORA behov i skolan (utöver SFI), är LIKA sjukliga, i LIKA stor utsträckning är förtidspensionerade osv - trots av det finns mängder med studier som visar, att det inte alls förhåller sig så. Invandrarpopulationen är mycket mer brottsbelastad, utnyttjar sjukvården mer, är oftare sjukskriven och förtidspensionerad i betydligt större utsträckning m.m.

Regeringens utredare utnyttjar således, att det inte finns några exakta siffror på hur mycket invandrarpopulationens (över)utnyttjande av den offentliga sektorn kostar skattebetalarna - t.ex. populationens brottslighet, sjuklighet den första TBC-mottagningen på femtio år öppnades nyligen i Angered i Göteborg , de extra resurserna i skolan m.m. m.m.

Ekberg räknar - synnerligen ohederligt - som om invandrarpopulationens överkonsumtion inom den offentliga sektorn inte existerade!

Nationalekonomen Jan Tullberg justerar/skattar invandrarpopulationens offentliga (över)konsumtion utifrån de utredningar som finns. Tullberg skriver:

Citat:
Att inte justera genom olika viktningar är att
acceptera en neutral uppdelning, alla ges vikten ett,
trots att gruppers offentliga konsumtion skiljer sig åt.

Det finns överväldigande data på att skillnader finns,
men att konkretisera dessa till enkla
fördelningsregler blir ungefärligt.

----

TILLÄGG

Regeringens utredare Jan Ekberg skriver:

Citat:
När det gäller offentlig konsumtion har vi inga faktiska uppgifter för invandrarbefolkningen.

Istället får deras användning av åldersberoende offentliga konsumtionen i huvudsak beräknas med ledning av deras ålderssammansättning

Då svenska politiker har sett till, att " faktiska uppgifter för invandrarbefolkningens" offentliga (över)konsumtion saknas - så räknar regeringens utredare, som om någon offentlig (över)konsumtion inte existerade!

Och sedan trummar den statslojala journalistkåren beställsamt ut de falska uppgifterna.

Man saknar ord.
Senast redigerad av Meiji 2014-04-18 kl. 20:58.
2014-04-18, 20:32
Medlem
Vad var det vi sa...

Räknade på vad enbart somalier kostar Sverige i soc-bidrag och bara det var 2 miljarder och detta är några år sen.

250 miljarder är alltså 1/6 eller 17% av statsbudgeten om jag inte minns helt fel 1500 miljarder hette ju slöseriombudsmannens film.
2014-04-18, 21:03
Medlem
SD-Kalles avatar
Finns det någon mer legit sida som länkar till samma studie?
2014-04-18, 21:23
Medlem
kakburks avatar
Jag har själv roat mig med att försöka göra rimliga beräkningar på varje fall delar av invandringen. Kom fram till absurda kostnader bara på en begränsad tidsperiod vilket var menat som underlag för att principiellt kunna slå ut det över ett större tillämpningsområde. Min gissning var att invandringen kostade mellan 120-180 miljarder årligen.
https://www.flashback.org/sp36102806

Problemet när man från statligt eller regeringshåll försöker sig på en beräkning är att man själva sätter begränsningarna till vad man för tillfället kan se utifrån sin budgetering.
Vi vet ju om att den absolut största kostnaden ligger ute i helt andra samhällsdelar än vad regeringen förfogar över.
För att kunna gå vidare så måste regeringen göra antaganden som inte behöver överensstämma med verkligheten och sätter då faktorn 1 , samma som svenskar.
Kommunerna gör ju ofta utbetalningar i insynsskyddade förvaltningar där faktor 5-10 blir mer ackurat men detta ligger inte i regeringens intresse att veta eftersom regeringen inte har med kommunernas ekonomi och budgetarbete att göra.

Vad Tullberg har gjort är att han har gjort en mer ärlig beräkning. En beräkning efter hur verkligheten förhåller sig och inte en siffra för att lägga till handlingarna bara för att okomplicerat kunna gå vidare till nästa budgetperiod.

Regeringsunderlaget via Ekberg visar på ca 60 miljarder. Detta är en hög kostnad men likväl en skönmålning som ligger i underkant.
Det är ju faktiskt så att den offentliga service, den nivå på välfärden vi känner till ligger ute i kommunerna. Om så kostnaden totalt ligger 4-6 gånger högre än Ekbergs skönmålning så har detta ingen betydelse för statsfinanserna. Det blir ute i verkligheten vi får betala. Med sämre offentlig service till medborgarna.
2014-04-18, 21:45
Medlem
Jo, men det är ju värt det. Vi har ju fått pizza och Zlatan!!

Pizzan hade förmodligen kommit ändå och det hade förmodligen funnits någon annan som tagit Zlatans plats i landslaget.

Men vi hade nog inte haft dessa viktiga moskéer, halal slaktat kött hade nog inte heller funnits. Pisa undersökningen hade nog bara blivit en undersökning i mängden. Avpixlat, friatider och SD hade förmodligen fått lägga ner. Bert Karlsson hade fått fortsätta med dansband. Vad skulle man göra med alla herrgårdar?

Och vad skulle man lägga 250 miljarder på? Skulle man ge pensionärer mer pengar bara för att de jobbat och betalat skatt hela sitt liv? Skulle man ge skatte betalares barn lägenheter så de slapp bo hemma i vuxen ålder? Skulle man ge barnen bättre mat i skolan? Bättre undervisning? Lägre skatter är väl ingen som vill ha. Man har ju märkt hur dåligt det blivit när moderaterna sänkt skatten, 250 miljarder gör väl ingen skillnad?

De politiker i detta land som bestämmer måste vara extremt korkade eller så har det en riktigt bra plan? Men då borde de berättat om den så man förstår varför de gör som de gör.
Hade de som kommer till Sverige skött sig och betett sig normalt. Försökt att lära sig språket. Försökt smälta in så hade jag sett på allt med andra ögon. Men som det är nu är helt galet.

Kan någon klok flashbackare förklara för mig varför en del människor som älskar islam mest av allt i hela världen, varför dessa kommer till ett litet kristet land i norr. När det finns massa muslimska länder runt om i världen. Jag köper inte teorin om att det är stora bidrag här eller att det inte är krig här. För det finns massor muslimska länder som det är fred i. Jag skulle aldrig fly till ett muslimskt land om det blev krig här oavsett vart jag skulle få för bidrag. Måste finnas en annan anledning?

Jag tycker inte ens om Sverigedemokraterna men jag anser att man är helt väck om man röstar på något annat i september.
2014-04-18, 22:09
Medlem
DÄR ser man vart våra neddragningar inom sjukvård, skola, åldringsvård och försvar går till
VAD ska dras ner på framöver när massinvandringen fortsätter och det inte finns något försvar att dra ner på eller skola som kan bli sämre???
Fy fan vad detta land förstörts på bara ett decenium.
2014-04-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av igglepiggle

Jag tycker inte ens om Sverigedemokraterna men jag anser att man är helt väck om man röstar på något annat i september.

Ja, det är rätt absurt att riksdagens enda invandringskritiska parti inte kan ha mer än 10-15% när man beaktar vilken ekonomisk förödelse som invandringen fört med sig. Oaktat vad man har för åsikt i frågan om kriminalitet, etnicitet, kultur och tradition, så borde var och en se det enorma ekonomiska slöseriet som pågår.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in