2014-04-18, 18:18
Medlem
swimmingpools avatar
Rätta mig om jag har fel...

Ägg symboliserar nytt liv och hönor värper mycket ägg vid denna tiden. Historiskt sett har det funnits ett överskott på ägg vid den här tiden.

Nåt om nån fasta är slut, så man firar?

Att aga med björkris har övergått till att bli ett skämt familjemedlemmar emellan. Har det även något att göra med att Jesus blev agad?

Antar att haren kommer med ägg om barnen varit snälla, men varför gömmer han dom?

Är att klä ut sig till påskkärring en svensk/skandinavisk grej?
Citera
2014-04-18, 19:20
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool

Antar att haren kommer med ägg om barnen varit snälla, men varför gömmer han dom?

Kul med påskharen. Jag har aldrig stött på den i Sverige tidigare annat än som chokladfigur.

Jag som är tysk har vuxit upp med påskharen.

Påskharen dök först upp i Rhenlandet, och var från början sexuellt laddad, men kom från 1600-talet att bli en figur som delade ut godis till barnen.
Han gömmer godiset för att det ska vara roligt för barnen att leta.

Kan tänka mig att den kom till Sverige på 1800-talet då det svenska borgerskapet härmade alla tyska traditioner.

Påskharen trodde jag på långt efter det att jag slutat tro på tomten.
Senast redigerad av ekerilar 2014-04-18 kl. 19:22.
Citera
2014-04-18, 19:29
Medlem
Vagnsleres avatar
Bump

Har också funderat mycket på det här med vårat påskfirande..

Vad f@* har Jesus med harar och ägg att göra? och ännu bättre; vad har haren med äggen att göra?!

Edit:
Ops, blev lite sen, Ekerilar hann före. Nu vet jag vart haren kommer ifrån, trodde att det var något nytt påfund
Citera
2014-04-18, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagnslere
Bump

Har också funderat mycket på det här med vårat påskfirande..

Vad f@* har Jesus med harar och ägg att göra? och ännu bättre; vad har haren med äggen att göra?!

Ops, blev lite sen
De flesta högtider vi har idag bygger inte på vad som sägs i bibeln utan har existerat långt innan den var känd i Sverige.Midvinterblot vid jul, överskott av ägg och offrande av dessa,vid påsk, i vissa länder grävs de ner i jorden-en klar fruktbarhetsrit, för att inte tala om vad vi gjorde vid samma tid i Sverige.. Maj brasa ,Majstång eller midsommarstång är en stor phallos symbol och så vidare.
Citera
2014-04-18, 20:07
Medlem
swimmingpools avatar
Hittade denna, ska kolla på den sen.

http://www.svtplay.se/video/1123470/om-pasken
Om påsken
Inte bara ägg, fjällturer och en stor religiös högtid. Här får du lära dig allt du inte visste om påsken.
Citera
2014-04-18, 20:29
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Kul med påskharen. Jag har aldrig stött på den i Sverige tidigare annat än som chokladfigur.

Jag som är tysk har vuxit upp med påskharen.

Påskharen dök först upp i Rhenlandet, och var från början sexuellt laddad, men kom från 1600-talet att bli en figur som delade ut godis till barnen.
Han gömmer godiset för att det ska vara roligt för barnen att leta.

Kan tänka mig att den kom till Sverige på 1800-talet då det svenska borgerskapet härmade alla tyska traditioner.

Påskharen trodde jag på långt efter det att jag slutat tro på tomten.

Och jag tror fortfarande på påskharen.
Citera
2014-05-03, 23:49
Medlem
hank_scorpios avatar
"Han gömmer godiset för att det ska vara roligt för barnen att leta."

Jävlig roligt kaninfan, har inte hittat min choklad än. Dö jävla hare!!!
Citera
2014-05-04, 09:01
Medlem
LojtnantWerners avatar
Ostara! keltisk skördehögtid, har eventuellt firats i övriga Europa som just skördehögtid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in