• 1
  • 2
2014-04-18, 10:28
Medlem
plastgubbens avatar
Jag har en teori att USAs grundlagsfäder (the founding fathers) visste att USA skulle bli ett imperium som skulle växla till spridare av moraliskt förfall, tyranni, förtryck etc. För att förstå vad jag menar måste man tänka utanför de 5 sinnenas värld. Det är en andlig sak tror jag definitivt. Jag tror att USAs grundlagsfäder var underordnade judarna och att det hela var en bricka i spelet, precis som kommunismen.
Citat:
Dictatorship naturally arises out of democracy, and the most aggravated form of tyranny and slavery out of the most extreme liberty
Platon

Detta tror jag man var medveten om, och att det var hela syftet med USA faktiskt.

Men jag tror att ondska är upplysning. Jag tror faktiskt att hela "konspirationen" är upplysning.

Det är intressant att notera hur mycket muslimer det finns i Storbritannien, som är ett av de länder där "konspirationen" är mest närvarande. Sverige är också ett väldigt intressant land i sammanhanget. Ett av världens mest "liberala" länder, som snabbt förvandlades till ett av världens mest ofria/1984/Brave New World länder, och den muslimska invandringen i Sverige är intressant. Jag tror att allt detta är andliga fenomen. Politik och andlighet har ju väldigt komplexa och intressanta samband, som jag med min lilla klena intelligens inte förstår mycket av. Religion och politik är bland det intressantaste jag vet. Vet inte hur jag ska förhålla mig till Islam, Kristendom, Judendom och andra religioner. Jag föredrar att fortsätta vara sökare. Borde kanske hålla mig till en religion samtidigt som jag är sökare men jag känner att jag inte har mycket gemensamt med människorna i kyrkor och moskéer. Men kanske man borde be 5 gånger om dagen, sluta med allt som är haram etc. Vet inte. Sökandet går vidare...
Citat:
"Platonism" is a term coined by scholars to refer to the intellectual consequences of denying, as Plato's Socrates often does, the reality of the material world. In several dialogues, most notably the Republic, Socrates inverts the common man's intuition about what is knowable and what is real. While most people take the objects of their senses to be real if anything is, Socrates is contemptuous of people who think that something has to be graspable in the hands to be real. In the Theaetetus, he says such people are "eu a-mousoi", an expression that means literally, "happily without the muses" (Theaetetus 156a). In other words, such people live without the divine inspiration that gives him, and people like him, access to higher insights about reality.

Socrates's idea that reality is unavailable to those who use their senses is what puts him at odds with the common man, and with common sense. Socrates says that he who sees with his eyes is blind, and this idea is most famously captured in his allegory of the cave, and more explicitly in his description of the divided line. The allegory of the cave (begins Republic 7.514a) is a paradoxical analogy wherein Socrates argues that the invisible world is the most intelligible ("noeton") and that the visible world ("(h)oraton") is the least knowable, and the most obscure.

Socrates says in the Republic that people who take the sun-lit world of the senses to be good and real are living pitifully in a den of evil and ignorance. Socrates admits that few climb out of the den, or cave of ignorance, and those who do, not only have a terrible struggle to attain the heights, but when they go back down for a visit or to help other people up, they find themselves objects of scorn and ridicule.

According to Socrates, physical objects and physical events are "shadows" of their ideal or perfect forms, and exist only to the extent that they instantiate the perfect versions of themselves. Just as shadows are temporary, inconsequential epiphenomena produced by physical objects, physical objects are themselves fleeting phenomena caused by more substantial causes, the ideals of which they are mere instances. For example, Socrates thinks that perfect justice exists (although it is not clear where) and his own trial would be a cheap copy of it.

The allegory of the cave (often said by scholars to represent Plato's own epistemology and metaphysics) is intimately connected to his political ideology (often said to also be Plato's own), that only people who have climbed out of the cave and cast their eyes on a vision of goodness are fit to rule. Socrates claims that the enlightened men of society must be forced from their divine contemplations and be compelled to run the city according to their lofty insights. Thus is born the idea of the "philosopher-king", the wise person who accepts the power thrust upon him by the people who are wise enough to choose a good master. This is the main thesis of Socrates in the Republic, that the most wisdom the masses can muster is the wise choice of a ruler.

källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Plato#Metaphysics

Jag tror att det kan vara så att judarna är dessa "filosofkungar" som Platon pratar om, och den "scorn and ridicule" som nämns är anti-semitismen/judehatet. Jag har också undrat om "jude" kan vara en glidande skala.

http://www.chabad.org/therebbe/livin...ding-Light.htm

http://www.youtube.com/watch?v=L9Bme9IUjgQ
Senast redigerad av plastgubben 2014-04-18 kl. 10:35.
Citera
2014-04-18, 10:44
Medlem
Adderar lite som kanske väcker lite tankar; Går du tillbaka några hundra år ser du att kyrkan hade makten över folket. Religion (i alla fall katolsk kristendom, vilket är den största gruppen inom kristendom har jag för mej) är en utmärkt väg för kontroll.
Jag skulle säga att, idag har den katolska kyrkan ingenting med gud att göra. Det heter tro för att du inte ska veta.
Det som borde backa upp mina påståenden, är denna bild: http://www.jordanmaxwell.com/images/.../vatican2b.jpg
Jag har inte stenkoll på symbolik, men det där ser inge vidare ut tycker jag.

Har hört att; från början, var USA tänkt som det nya Antlantis.
Citera
2014-04-18, 10:58
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadMega
Adderar lite som kanske väcker lite tankar; Går du tillbaka några hundra år ser du att kyrkan hade makten över folket. Religion (i alla fall katolsk kristendom, vilket är den största gruppen inom kristendom har jag för mej) är en utmärkt väg för kontroll.
Jag skulle säga att, idag har den katolska kyrkan ingenting med gud att göra. Det heter tro för att du inte ska veta.
Det som borde backa upp mina påståenden, är denna bild: http://www.jordanmaxwell.com/images/.../vatican2b.jpg
Jag har inte stenkoll på symbolik, men det där ser inge vidare ut tycker jag.

Har hört att; från början, var USA tänkt som det nya Antlantis.
Kan du förklara vad man ska tolka ur bilden? Vad menar du med att det inte ser något vidare ut?

Vad menas med att USA var tänkt som det nya Atlantis?

Lustigt att du nämner det där med Katolska Kyrkan. Jag har gått och funderat kring det där på sistone.

Jag skrev i trådstarten att jag tror att konspirationen är upplysning. Jag tror att Katolska Kyrkan är en del av detta. Katolska kyrkan, judarna etc. är alltså en jättekonspiration, MEN det är detta som är upplysningen. Ja religion och kyrkan är mind control, det är för att få makt etc. MEN det är på det viset mänskligheten blir upplyst. Vad kommer innan Kristus? Antikrist. Det är antikrist (judekonspirationen, USAs imperium, Katolska Kyrkan, Frimurarna, Illuminati etc.) som sprider upplysning. Satan är Lucifer, ljusbringaren. Så jag tror att Katolska Kyrkan har med Gud att göra, och jag är dessutom positivt inställd till Israel och Sionismen.

Det blir lite lustigt och paradoxalt när Korstågen är Kristendomen, vilket är en religion som handlar om att vända andra kinden till. Och USAs imperium är en förlängning av Korstågen. Jag tror dock att det är fullständigt logiskt om man förstår det på djupet. Allt är sammankopplat.

http://timelesswisdomproject.com/wp-...c_exoteric.jpg
Senast redigerad av plastgubben 2014-04-18 kl. 11:03.
Citera
2014-04-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Kan du förklara vad man ska tolka ur bilden? Vad menar du med att det inte ser något vidare ut?

Vad menas med att USA var tänkt som det nya Atlantis?

Lustigt att du nämner det där med Katolska Kyrkan. Jag har gått och funderat kring det där på sistone.

Jag skrev i trådstarten att jag tror att konspirationen är upplysning. Jag tror att Katolska Kyrkan är en del av detta. Katolska kyrkan, judarna etc. är alltså en jättekonspiration, MEN det är detta som är upplysningen. Ja religion och kyrkan är mind control, det är för att få makt etc. MEN det är på det viset mänskligheten blir upplyst. Vad kommer innan Kristus? Antikrist. Det är antikrist (judekonspirationen, USAs imperium, Katolska Kyrkan, Frimurarna, Illuminati etc.) som sprider upplysning. Satan är Lucifer, ljusbringaren. Så jag tror att Katolska Kyrkan har med Gud att göra, och jag är dessutom positivt inställd till Israel och Sionismen.

Det blir lite lustigt och paradoxalt när Korstågen är Kristendomen, vilket är en religion som handlar om att vända andra kinden till. Och USAs imperium är en förlängning av Korstågen. Jag tror dock att det är fullständigt logiskt om man förstår det på djupet. Allt är sammankopplat.

http://timelesswisdomproject.com/wp-...c_exoteric.jpg
Är med på vad bilden säger allafall, att människan är en del av gud.
Som jag sa, har ingen vidare koll på symboliken, men ett upp-och-ner vänt kors med ett nyckelhål ovanför, kändes inge vidare o se.
Att USA var tänkt som det nya Antlantis, är inget jag hittat på själv o faktiskt inget jag forskat så mycket i. "Through the Virginia Company, Francis Bacon was key to infusing the New Atlantis ideals into America's founding by engrafting British philosophy and rule of law onto the colonies."
Jag är inne i processen att försöka se och förstå hela bilden så jag har inte så mycket svar utan mer frågor.
När jag tänker efter nu om det du säger om upplysning, så stämmer det, för mej iallafall; det var händelser, konspirationer som kopplats till dem vi pratar om här, som fick mej intresserad att vilja förstå hur världen och naturen faktiskt fungerar.
Citera
2014-04-18, 11:46
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
det var händelser, konspirationer som kopplats till dem vi pratar om här, som fick mej intresserad att vilja förstå hur världen och naturen faktiskt fungerar.
exakt

Jag har också funderat kring om ens yttre värld är en spegel av en själv och att historien är en illusion. Ju större ens eget ego växer sig, desto mörkare och mer förtryckande/1984/Brave New World blir ens yttre värld. Som jag ser det är religion och statsapparat ett uttryck för egot. Den muslimska delen av mänskligheten är förmodligen en del som kommit kortare väg i den andliga evolutionen/yngre själar. Och deras ego är mindre än i Väst. Från ett muslimskt perspektiv betyder detta att Väst och judar är korrupta och onda. Men jag tror att Väst och judar är själar som kommit längre i den andliga evolutionen. Det är därför vi idag ser Väst/USA/det militärindustriella komplexet/1984/Brave New World/New World Order/The Powers That Be sprida sig in i den muslimska världen genom Arabiska Våren. Detta ses av muslimer som ett förfall eller tillbakagång. Men det är samma sak som hände när europeiska makter erövrade Nordamerika och förtryckte/eliminerade den indianska kulturen. Ja indianerna var närmare Gud och mer andliga, precis som muslimer är närmare Gud och mer andliga på ett sätt jämfört med västerlänningar. Men världen går i en cykel. Från "Adam", vilket är ett begrepp som syftar på hela mänskligheten när vi var väldigt nära Gud och okorrumperade, hade ett litet eller inget ego. Sedan uppstod egot, och då även religion och statsapparaten. Det var detsamma som civilisationens början. Sedan har det som bekant bara gått nedåt, vilket är detsamma som framåt. Det går nedåt innan det går uppåt.
Citera
2014-04-18, 11:48
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Är med på vad bilden säger allafall, att människan är en del av gud.
Som jag sa, har ingen vidare koll på symboliken, men ett upp-och-ner vänt kors med ett nyckelhål ovanför, kändes inge vidare o se.
Att USA var tänkt som det nya Antlantis, är inget jag hittat på själv o faktiskt inget jag forskat så mycket i. "Through the Virginia Company, Francis Bacon was key to infusing the New Atlantis ideals into America's founding by engrafting British philosophy and rule of law onto the colonies."
Jag är inne i processen att försöka se och förstå hela bilden så jag har inte så mycket svar utan mer frågor.
När jag tänker efter nu om det du säger om upplysning, så stämmer det, för mej iallafall; det var händelser, konspirationer som kopplats till dem vi pratar om här, som fick mej intresserad att vilja förstå hur världen och naturen faktiskt fungerar.

Allvarligt talat är ditt inlägg svammligt och obegripligt. Att man eventuellt medvetet gjort petrus platsen i form av ett nyckelhål är väl inget att bekymmra sig över, symboliserar ju i så fall att petrus har nycklarna till himmlen som följer kristna symboliken.

Upp och nedvänt kors, jaha och? Du kan ju vända bilden och då kommer de ju på "rätt" håll.

Nya Atlantis är ju bara en filosofisk betrktelse där man vill uppnå ett slags paradis på jorden.

Allvarligt förstår jag inte tråden överhuvudtaget då jag inte kan se att det var detta som de ville när det skrev konstitutionen utan ville skapa något som var bättre än englandsstyrelse skick.
Citera
2014-04-18, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Allvarligt talat är ditt inlägg svammligt och obegripligt. Att man eventuellt medvetet gjort petrus platsen i form av ett nyckelhål är väl inget att bekymmra sig över, symboliserar ju i så fall att petrus har nycklarna till himmlen som följer kristna symboliken.

Upp och nedvänt kors, jaha och? Du kan ju vända bilden och då kommer de ju på "rätt" håll.

Nya Atlantis är ju bara en filosofisk betrktelse där man vill uppnå ett slags paradis på jorden.

Allvarligt förstår jag inte tråden överhuvudtaget då jag inte kan se att det var detta som de ville när det skrev konstitutionen utan ville skapa något som var bättre än englandsstyrelse skick.
"Bara en filosofisk betraktelse" för att det står det på Wikipedia?
Tvivlar på att du hörde med Plato vad han egentligen menade.
Citera
2014-04-18, 12:13
Medlem
plastgubbens avatar
En intressant sak i sammanhanget är att Ben Bernanke på Federal Reserve uttalat sig positivt om Bitcoin. Bitcoin är ju ett uttryck för opposition mot tyranni.

Jag misstänker att judarna antingen startar saker som Bitcoin, VPN med mera som kontrollerad opposition, "honey pots", eller att de använder all sin makt för att infiltrera liknande rörelser. Och sedan slår de till mot de människor som kämpar mot förtrycket och tyrannin genom att göra dem ännu ofriare. Detta är anledningen till att politik och krig hela tiden leder till att det mänskliga samhället blir mer och mer förtryckande, trots att alla som engagerar sig politiskt har det motsatta som mål. Det talas inom religion om att man kan välja mellan att följa Guds väg eller sin egen väg. Från the Matrix:

http://www.youtube.com/watch?v=jcsZH2GwLX4

Det är förmodligen detta Islam handlar om, att underkasta sig Gud. Och sionistiska judar är nog Guds utvalda folk. Vad jag vet så anses det inom Islam vara haram (förbjudet) att bryta mot lagar som finns i det land man bor i. Dock så är det förmodigen genom att bryta diverse lagar, Guds eller människors, som man blir upplyst. Jämför med att bruka cannabis eller andra illegala droger... Jag tror för tillfället inte på att fly undan "Satan" och vara rädd för "honom" utan snarare på att ondska är upplysning och att man på olika sätt ska försöka förstå ondska. Jag brukar själv cannabis och är väldigt kluven till huruvida jag bör fortsätta med det eller inte. Har många gånger funderat på att sluta.

Jag förstår inte muslimer som å ena sidan hatar Israel och Amerika, och kämpar för sina stater gentemot invaderande Västmakter, eller sympatiserar med Nazismen, och som å andra sidan säger att Islam handlar om att underkasta sig Gud och liknande. Vad är jihad och hur relaterar det till ovanstående? Jag fortsätter söka...

Pga av mitt grubbleri kommer jag i princip aldrig fram till någon åsikt om någonting... Jag tillhör ingen religion och inget politiskt parti. Kommer förmodligen inte rösta i nästa val. Men man gör ju val ändå. När man väljer att köpa droger, när man väljer att bruka droger, när man väljer att inte gå till kyrkan eller moskén, när man väljer att söka, när man väljer vilka grönsaker man köper i butiken etc. Detta är ju minst lika mycket politik så på ett sätt har jag väl åsikter, men jag försöker hela tiden ifrågasätta mina åsikter och hela tiden vara beredd att byta åsikt om jag tycker att jag vet bättre än tidigare. (vilket jag dock känner att jag aldrig vet, men man måste ju göra någonting, förutsatt att man inte lägger sig ned och slutar andas, vilket också det är ett val, en handling...)
Senast redigerad av plastgubben 2014-04-18 kl. 12:23.
Citera
2014-04-18, 12:17
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk

Om man ska se ett nyckelhål så måste ju korset ses som uppochned, annars måste nyckelhålet och korset betraktas från motsatta håll, vilket verkar en aning omständligt. Kanske symboliserar nyckelhålet och det uppochnedvända korset just det som jag pratar om i denna tråd. Att ondska är upplysning, och att konspirationen/förtrycket som sprider sig i världen är det som upplyser mänskligheten. Bilden är faktiskt väldigt intressant i sammanhanget nu när jag tänker mer på det, så tack för den MadMega.
Citera
2014-04-18, 12:30
Medlem
plastgubbens avatar
Jag tror att det är detta som historien om Adam och Eva som bet av äpplet är en allegori för; egot och girigheten som faktiskt är det som upplyser mänskligheten. Att det är genom att bryta lagar man blir upplyst. Genom att bryta lagar drar man på sig ondska, vilket är upplysning. Ibland undrar jag om jag medvetet och frivilligt fortsätter att vara i helvetet, för att jag undermedvetet anser mig få ut något av det. Jag har faktiskt börjat tycka om depression, paranoia, ensamhet och att vara lite smått galen. Haha det är lite humor faktiskt.
Citera
2014-04-18, 12:33
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Om man ska se ett nyckelhål så måste ju korset ses som uppochned, annars måste nyckelhålet och korset betraktas från motsatta håll, vilket verkar en aning omständligt. Kanske symboliserar nyckelhålet och det uppochnedvända korset just det som jag pratar om i denna tråd. Att ondska är upplysning, och att konspirationen/förtrycket som sprider sig i världen är det som upplyser mänskligheten. Bilden är faktiskt väldigt intressant i sammanhanget nu när jag tänker mer på det, så tack för den MadMega.

Hur då? Vad gör ett upp och ned vänt kors och ett nyckelhål skulle ha något med ondska att göra? Detta har ju dessutom inget med de som skrev USAs konstitution eller?
Citera
2014-04-18, 12:35
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
"Bara en filosofisk betraktelse" för att det står det på Wikipedia?
Tvivlar på att du hörde med Plato vad han egentligen menade.

Men vad det var svårt för dig att skriva något begripligt, kläck ur dig förklarande vad du menar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in