2020-02-02, 23:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Å du är så dum.
Jag skrev inte lägre och lägre, bara en idiot kan misstolka det som skrevs så ofantligt.

Du vet väl inte ett skit om vad deras intelligens är?
Ambitionsnivå är en annan sak än intelligens och behöver inte hänga ihop nämnvärt.
Vab är inte något som bör påverka lönen.

Jaha så du menar att de har sjunkit en gång i historien men inte att de gjort det vid flera tillfällen? När skedde då denna enda lönesänkning för kvinnor?

Och Vab påverkar förstås hur mycket värde man skapar åt arbetsgivaren så det är väl fullt rimligt att det påverkar, ökad frånvaro leder också till att man inte utvecklas lika mycket. Orimligt om det inte får genomslag på lönen.
Citera
2020-02-02, 23:12
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jag lider med dig. En svensk tjej som är bra i sängen, bra mor, samma generation, som förstår och har samma musiksmak; finns det något bättre?

Du satte den ganska fint.
Citera
2020-02-03, 00:15
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Äh, det är precis likadant omvänt då. Män tycker inte om kvinnor, de tycker bara om kroppen kvinnan kan erbjuda (om hon är tillräckligt attraktiv). Det är precis samma grundprincip, det handlar bara om olika saker. Sen håller jag personligen inte med dig, jag har aldrig skaffat en karl för hans pengar. Tvärtom så har jag nog haft det bättre ekonomiskt än samtliga karlar jag slagit mig ihop med. Däremot är hans personlighet viktig på olika sätt.

Det du pratar om angående mäns sexualitet kan det nog ligga lite i, eftersom kvinnor ofta drabbas av mäns sexualitet. Antingen direkt kroppsligt eller att de blir sårade p.g a att maken är otrogen, glor efter småtjejer eller annat. Det är helt enkelt en mindre charmig sida hos mannen. Men är det hat? Nej, långt ifrån.

En kropp är fysiskt en del av en person. Om kvinnan jobbar, har pengar, social status, är totalt irrelevant för män. Hon behöver bara erbjuda sig själv. Anmärkningsvärt att du inte förstår skillnaden här.

Männen måste inte nödvändigtvis tjäna mer än kvinnan. Men slår du dig ihop med honom så nästan dubblar du ju din inkomst, ofta blir ju mannens inkomst hushållets gemensamma medan kvinnans är hennes egen. Haha jag har inget belägg för det men det låter inte osannolikt

Skulle du kunna tänka dig en arbetslös man? Tror du män skulle kunna tänka sig ha sex med en arbetslös kvinna?

Om inte hat så förakt. Kvinnor föraktar generellt mäns sexualitet. Den vetskapen räcker för att jag inte ska orka bry mig.
Citera
2020-02-03, 01:05
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Skulle du kunna tänka dig en arbetslös man? Tror du män skulle kunna tänka sig ha sex med en arbetslös kvinna?

Både män och kvinnor kan tänka sig att ha sex med en het arbetslös. Skaffa familj med är däremot en helt annan femma. Om en man jobbar som polis och har ca 24 000 i lön så är han nog väldigt angelägen om att sambon har jobb och fast lön eller iallafall är på väg dit via utbildning eller liknande. Och vice versa.
Citera
2020-02-03, 02:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Både män och kvinnor kan tänka sig att ha sex med en het arbetslös. Skaffa familj med är däremot en helt annan femma. Om en man jobbar som polis och har ca 24 000 i lön så är han nog väldigt angelägen om att sambon har jobb och fast lön eller iallafall är på väg dit via utbildning eller liknande. Och vice versa.

Nej generellt är det stor skillnad i acceptansen för en partner som är arbetslös för män och kvinnor. Män har betydligt lättare att acceptera rollen som familjeförsörjare än vad kvinnor har, jag känner inte en enda sådan kvinna.
Citera
2020-02-03, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast det är ju BS. Människor har både sex, bildar par och skaffar barn med någon med en annan etnicitet lite överallt. Och ja har gjort så under hela den mänskliga historien.
Människor har bevisligen tom skaffat barn med andra arter av människor, när dessa existerade.

Nej, det är inte BS. Genom tiderna, med undantag för stormaktstiden, har vi haft en extrem liten invandring. Man kunde inte flytta in i Sverige hur som helst. Under stormaktstiden var invandringen större, men de ville inte beblanda sig med svenska bönder. Det var enbart adeln (vilket var en liten klick människor) som beblandade sig. Under vikingatiden var det enbart de som kunde köpa sig en bortrövad fru som beblandade sig. I Sverige var det väldigt ovanligt då väldigt få hade råd, men i Danmark var det lite vanligare. Så nej, historiskt sett har du helt fel.
Citera
2020-02-03, 06:49
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
En kropp är fysiskt en del av en person. Om kvinnan jobbar, har pengar, social status, är totalt irrelevant för män. Hon behöver bara erbjuda sig själv. Anmärkningsvärt att du inte förstår skillnaden här.

Männen måste inte nödvändigtvis tjäna mer än kvinnan. Men slår du dig ihop med honom så nästan dubblar du ju din inkomst, ofta blir ju mannens inkomst hushållets gemensamma medan kvinnans är hennes egen. Haha jag har inget belägg för det men det låter inte osannolikt

Om inte hat så förakt. Kvinnor föraktar generellt mäns sexualitet. Den vetskapen räcker för att jag inte ska orka bry mig.

Jag tycker inte alls att det är skillnad som du påstår. Ytlighet som ytlighet, om det sen är en kropp eller om det är pengar, det kvittar. Du vill nog mest bara försvara mannen här.
En kropp är en del av en person? Vilket skitsnack!
Om du har en fet människa och denne bantar bort allt överflöd, då är det fortfarande samma person.

Att ha sex med en arbetslös man kan nog de flesta, men som Jenny skriver så är det en annan sak att skaffa familj.

Du behöver inte bry dig, det väljer du helt själv. Men inbilla dig inte att män skulle vara mindre ytliga eller gilla kvinnor mer än vad kvinnor gillar män, det är bara ett sätt för dig att rättfärdiga att du inte "orkar bry dig".
Senast redigerad av Moment22x22 2020-02-03 kl. 06:53.
Citera
2020-02-03, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Nej, det är inte BS. Genom tiderna, med undantag för stormaktstiden, har vi haft en extrem liten invandring. Man kunde inte flytta in i Sverige hur som helst. Under stormaktstiden var invandringen större, men de ville inte beblanda sig med svenska bönder. Det var enbart adeln (vilket var en liten klick människor) som beblandade sig. Under vikingatiden var det enbart de som kunde köpa sig en bortrövad fru som beblandade sig. I Sverige var det väldigt ovanligt då väldigt få hade råd, men i Danmark var det lite vanligare. Så nej, historiskt sett har du helt fel.

Sex samt evolution handlar i princip om att blanda sig med gener som är mest olik en själv.
Citera
2020-02-03, 09:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag tycker inte alls att det är skillnad som du påstår. Ytlighet som ytlighet, om det sen är en kropp eller om det är pengar, det kvittar. Du vill nog mest bara försvara mannen här.
En kropp är en del av en person? Vilket skitsnack!
Om du har en fet människa och denne bantar bort allt överflöd, då är det fortfarande samma person.

Att ha sex med en arbetslös man kan nog de flesta, men som Jenny skriver så är det en annan sak att skaffa familj.

Du behöver inte bry dig, det väljer du helt själv. Men inbilla dig inte att män skulle vara mindre ytliga eller gilla kvinnor mer än vad kvinnor gillar män, det är bara ett sätt för dig att rättfärdiga att du inte "orkar bry dig".

Kvinnor är mer fokuserade än män på pengar när de väljer partner. Samtidigt blir de ofta upprörda när män blir ihop med en thaitjej eller ännu värre köper sex. Lite paradoxalt.
Citera
2020-02-03, 09:54
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Sex samt evolution handlar i princip om att blanda sig med gener som är mest olik en själv.
Jaså?

Du får gärna beskriva vilka män du anser är mest olika svenska kvinnor genetiskt.
Var kommer dessa män ifrån?
Tror du att detta påverkar svenska kvinnor politiskt, t.ex när det kommer till invadringspolitiken?
Citera
2020-02-03, 09:58
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Men det är en intressant aspekt detta, varför man öht börjar anse att det är värt att försöka sänka löner/minska löneutveckling när kvinnor dominerar inom ett område.

Min misstanke är att samtliga arbetsgivare vill ha så låga lönekostnader som möjligt. Så ur det perspektivet tror jag att det försöks sänkas oavsett vilket kön de anställda har. Den intressanta frågan borde snarare vara varför det lyckas i kvinnodominerade yrken.
Citera
2020-02-03, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Min misstanke är att samtliga arbetsgivare vill ha så låga lönekostnader som möjligt. Så ur det perspektivet tror jag att det försöks sänkas oavsett vilket kön de anställda har. Den intressanta frågan borde snarare vara varför det lyckas i kvinnodominerade yrken.

Sveriges lönepolitik bestäms dock mer av vårt svenska system av fackliga löneförhandlingar.
Och när det kommer till just kön så har vi haft en tradition av lägre lön för kvinnor samt lägre lön för traditionellt kivnnliga arbeten, och det är detta som avgör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in