Citat:
Ursprungligen postat av
GaylordYanker
Jag ger mig. Du begriper ändå ingenting utan kommer dragandes med något totalt annat, som att det skulle vara ett argument för eller emot kvinnlig värnplikt i Sverige.
Män har varit tvungna i fem generationer. Det var en förutsättning för att de skulle få rösta. Kvinnor har aldrig varit tvungna och kommer inte bli det heller. Det går inte att ställa krav på kvinnor. Det räknas automatiskt som kvinnohat.
Bara tugga och svälj, okej?
De senaste femton åren har de försökt få till en mer jämlik fördelning i försvaret i Sverige, men det är fler som står utanför och skriker att de vill ha mer jämlikhet. än som faktiskt kliver in och gör sitt år.
Jag avslöjade bara hyckleriet.
Jag har inte argumenterat för eller emot värnplikt. Jag har argumenterat för allas rätt att rösta.
Den rätten har aldrig vilat på huruvida en person har tjänstgjort inom det militära eller inte. Det har alltid funnits grupperingar som har fått sippa mönstring (Jehovas vittnen, folk med plattfot, diverse fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar osv) men dessa har likväl fått rösta.
Nu har jag inte hängt med så mycket i svängarna sen värnplikten återinfördes men så vitt jag förstår så gäller den både män och kvinnor nu för tiden. När jag googlar på det så ser jag inga arga artiklar där folk skriker "kvinnohat" i kör pga det. Det kanske spökar lite på vinden hos dig, så att säga?
Edit: Ser nu att män visst behövde ha gjort värnplikt för att få rösta en kort period men det kravet togs bort 1924.