2020-01-09, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om de använder sin rösträtt för att störta demokratin då, gynnar det demokratin?

Då behöver majoriteten vara för att störta demokratin och då har man störtat den på sann demokratisk väg
Citera
2020-01-09, 10:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Då behöver majoriteten vara för att störta demokratin och då har man störtat den på sann demokratisk väg

Gynnas demokratin av att störta demokratin?

Var det bra att Hitler fick komma till makten också tycker du?
Citera
2020-01-09, 10:59
Medlem
Citat:
Gynnas demokratin av att störta demokratin?

Var det bra att Hitler fick komma till makten också tycker du?

Den gynnas definitivt inte av att delar av befolkningen saknar rösträtt. Då är den redan störtad.

Nej, det tycker jag inte. Tycker du? Vilket system tycker du man ska använda sig av annars? Militärkupper?
Citera
2020-01-09, 11:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Den gynnas definitivt inte av att delar av befolkningen saknar rösträtt. Då är den redan störtad.

Nej, det tycker jag inte. Tycker du? Vilket system tycker du man ska använda sig av annars? Militärkupper?

Alla har inte rösträtt idag heller, t.ex. inte barn.

Det jag undrar är hur demokratin kan gynnas av att den avskaffas, vi verkar båda sakna svar på den frågan.
Citera
2020-01-09, 11:06
Medlem
Citat:
Alla har inte rösträtt idag heller, t.ex. inte barn.

Det jag undrar är hur demokratin kan gynnas av att den avskaffas, vi verkar båda sakna svar på den frågan.

Barn är inte myndiga.

Om den störtas på demokratisk väg så har den gynnats genom att dö på samma sätt som den har levt.
Citera
2020-01-09, 11:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Barn är inte myndiga.

Om den störtas på demokratisk väg så har den gynnats genom att dö på samma sätt som den har levt.

Borde kvinnor vara myndiga då när de inte ens vill ta ansvar över den politik de har röstat fram?

Jag hör att du målar upp en störtad demokrati som något positivt men som sann demokrat tycker jag att antidemokrater ska motverkas. Det kan inte vara demokrati att avskaffa demokratin.

Många viktiga frågor som lyfts, värt att fundera vidare över.
Citera
2020-01-09, 11:22
Medlem
Citat:
Borde kvinnor vara myndiga då när de inte ens vill ta ansvar över den politik de har röstat fram?

Jag hör att du målar upp en störtad demokrati som något positivt men som sann demokrat tycker jag att antidemokrater ska motverkas. Det kan inte vara demokrati att avskaffa demokratin.

Många viktiga frågor som lyfts, värt att fundera vidare över.

Ja, kvinnor över 18 borde vara myndiga, liksom alla andra medborgare.

Då får du byta batterier i hörapparaten. Jag är ett fan av demokrati och jag vill inte att den ska störtas men som demokrat måste man acceptera majoritetsbesluten och om majoriteten då vill störa demokratin så är det så det får bli.

Jag tycker också att antidemokrater bör motverkas men knappast genom att man själv störtar demokratin och skapar ett system där bara vissa har rösträtt. Tycker du att det är en bra idé?
Citera
2020-01-09, 11:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, kvinnor över 18 borde vara myndiga, liksom alla andra medborgare.

Då får du byta batterier i hörapparaten. Jag är ett fan av demokrati och jag vill inte att den ska störtas men som demokrat måste man acceptera majoritetsbesluten och om majoriteten då vill störa demokratin så är det så det får bli.

Jag tycker också att antidemokrater bör motverkas men knappast genom att man själv störtar demokratin och skapar ett system där bara vissa har rösträtt. Tycker du att det är en bra idé?

Nej alla medborgare är inte myndiga, inte ens alla över 18.

Alla över 18 har inte rösträtt och detta är inte odemokratiskt.

I vilket fall måste det vara bättre att demokratin finns kvar än att den störtas och då ser inte jag hur det kan gynna demokratin att låta antidemokrater störta den.
Citera
2020-01-09, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin

Många saker som feministerna tjatar om är rena vanföreställningar. Men som tur är så finns bra botemedel mot sånt, så ge inte upp hoppet än.

Flashback KUKEN.
Citera
2020-01-09, 11:39
Medlem
Citat:
Nej alla medborgare är inte myndiga, inte ens alla över 18.

Alla över 18 har inte rösträtt och detta är inte odemokratiskt.

I vilket fall måste det vara bättre att demokratin finns kvar än att den störtas och då ser inte jag hur det kan gynna demokratin att låta antidemokrater störta den.

Nä, du har rätt. Alla myndiga personer bör ha rösträtt och man borde inte kunna omyndigförklara grupper av människor utefter vilka åsikter de har.

Klart det är bättre att den finns kvar och då får man se till att värna om den också, t.ex. genom att låta alla myndiga medborgare rösta.

Hur tycker du vi ska ha det, lite mer konkret? Tycker du att man bör kunna omyndigförklara grupper av människor baserat på vilka politiska åsikter de har? Vem ska få avgöra vem som ska omyndigförklaras osv?
Citera
2020-01-09, 11:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nä, du har rätt. Alla myndiga personer bör ha rösträtt och man borde inte kunna omyndigförklara grupper av människor utefter vilka åsikter de har.

Att vara myndig innebär att ta ansvar för sina handlingar och effekterna av dessa, tar du ansvar för massinvandringen som du har röstat fram? Är svaret nej så bör det kanske vara skäl till omyndigförklarande och förlorad rösträtt, vad tycker du?
Citera
2020-01-09, 11:45
Medlem
Citat:
Att vara myndig innebär att ta ansvar för sina handlingar och effekterna av dessa, tar du ansvar för massinvandringen som du har röstat fram? Är svaret nej så bör det kanske vara skäl till omyndigförklarande och förlorad rösträtt, vad tycker du?

Vem ska få avgöra vem som har tagit sitt ansvar eller ej? Ska nassar och andra antidemokrater också omyndigförklaras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in