• 1
  • 2
2014-04-16, 23:44
Medlem
cybergrodans avatar
Jag har snusat i 3-4 år nu, såhär gör jag alltid när jag ska ta en snus (portion):
1. väljer ut en fin prilla
2. puffar till den, av någon anledning brukar jag pressa halva tobaken i påsen till ena sidan av påsen (detta gör jag med vänster + höger tumme och pekfinger
3. lyfter på läppen och lägger in snusen på vänster sida

Detta är något som sitter kvar sedan början av min snuskarriär, allt sker per automatik. Men som ni förstår så är det rätt omständigt. Nu när jag dessutom kör bil rätt ofta är det fan omöjligt att göra på detta sätt om jag inte stannar bilen.

Jag har testat bara slänga in snusen på tungan, men det går fan inte! Jag får inte in den under läppen, och efter ett tag börjar det svida på tungan eftersom jag aldrig får in den.
Hur fan gör man? Är det fler som gör på samma korkade sätt som mig?
Citera
2014-04-16, 23:48
Medlem
thejams avatar
Övning ger färdighet! Bara att fortsätta försöka. Lägg den längst ut på tungan, pressa upp tungan innanför läppen och släpp ner tungan. Sen kan du rätta till prillan med handen på utsidan så den ligger rätt
Citera
2014-04-16, 23:50
Medlem
Awards avatar
Skitenkelt, kan både med lös och portion ( behöver dock baka lösen ).

När jag har skitiga fingrar brukar jag "plocka upp" snusen med tungan, är tungan någorlunda torr så fastnar den av sig själv, sätter den på spetsen av tungan och styr upp den och rättar till den genom att spänna överläppen.

Jag är dålig på att förklara men testa dig fram och se till att ha den på spetsen. Du lär dig till slut
Citera
2014-04-16, 23:50
Medlem
Zaloons avatar
Första gången jag prövade snus la jag in den med tungan under läppen, gick på en gång. Har aldrig haft något problem med det senare heller.

Jag lägger snusen på tungspetsen sen så trycker jag bara upp tungen där jag vill ha snusen så är det klart. Kanske inte hjälper som en förklaring men har ingen aning om hur jag ska hjälpa dig. Övning antar jag.
Citera
2014-04-16, 23:51
Medlem
Öppna dosan, ta en påse, kasta in i munnen. Fixa till påsen med tänderna, få den sedan att hamna på toppen av tungan, sen tryck upp den bara.
Citera
2014-04-16, 23:55
Medlem
whoozes avatar
Kanske blir lättare av att placera den på tungspetsen, eller spets och spets... men en bra bit ut på tungan i alla fall. Sen trycker du upp den med tungan. Borde funka.

Det är inte så att du har en "stram" överläpp som är lite "spänd".

Testat att "leka runt med prillan när du har den i munnen? Typ att ta ner den, utan att använda fingrarna. Själv plockar jag ibland ner prillan och "puffar till den" lite med tänderna och sen trycker upp den igen, antingen med tungan eller med nederläppen. Inget jag direkt tänker på dock utan det sker mer eller mindre utan att jag tänker på det..
Citera
2014-04-17, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Award

När jag har skitiga fingrar brukar jag "plocka upp" snusen med tungan, är tungan någorlunda torr så fastnar den av sig själv, sätter den på spetsen av tungan och styr upp den och rättar till den genom att spänna överläppen.

Jag är dålig på att förklara men testa dig fram och se till att ha den på spetsen. Du lär dig till slut

En riktig man bakar inte utan slänger in en halv dosa lös och sedan placerar den på rätt ställe i munnen med tungan.

För TS del är det som många redan sagt; övning ger färdighet. Bara fortsätt att prova dig fram så kommer du fram till hur man gör inom sinom tid.
Citera
2014-04-17, 00:09
Medlem
krigsbarns avatar
Jag gjorde inte heller det under de första åren. Efter kanske 5-6 år av att alltid ha lagt snusen under läppen med fingrarna så testade jag väl några gånger och sedan gick det ju som smort. Nu lägger jag alltid snusen på tungan, och det skulle kännas mycket ovant att göra det med fingrarna.
Kollar dessutom snett på mina bekanta som fortfarande pillar med fingrarna i käften!

Nä. Men det är knappast någonting som kräver mycket övning. Möjligen att det känns lite konstigt några få gånger av att göra det, men som med allt annat så vänjer man sig (och blir väl bättre).
Citera
2014-04-17, 00:31
Medlem
Hestapos avatar
Det är bara amatörer som snusar Röda lacket, de kan leka med kulor på tungan, möjligtvis fiskhuvuden som föredrar Rapé tillhör den sälla skaran. Skit i att lyfta läppen och använd samma hand som du för in den bakade prillan med att lyfta läppen eller ge fa.. i att snusa överhuvudtaget.

General är ett snus för den som uppskattar tobak och vill få ut något av snusandet överhuvudtaget.
http://www.svensktsnus.se/sv/
Citera
2014-04-17, 00:44
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaloon
Första gången jag prövade snus la jag in den med tungan under läppen, gick på en gång. Har aldrig haft något problem med det senare heller.

Jag lägger snusen på tungspetsen sen så trycker jag bara upp tungen där jag vill ha snusen så är det klart. Kanske inte hjälper som en förklaring men har ingen aning om hur jag ska hjälpa dig. Övning antar jag.

Nu är jag tvungen att tacka tråden (ditt inlägg läste jag först, men ändå)

Tog och bakade en, la den på tungspetsen, körde upp. 5 års snusande och nu är jag fullärd.
Edit: har tagit in och ut den 4 gånger nu.
Senast redigerad av OggeOJ 2014-04-17 kl. 00:48.
Citera
2014-04-17, 01:09
Medlem
Zaloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Nu är jag tvungen att tacka tråden (ditt inlägg läste jag först, men ändå)

Tog och bakade en, la den på tungspetsen, körde upp. 5 års snusande och nu är jag fullärd.
Edit: har tagit in och ut den 4 gånger nu.

Vad trevligt att jag kunde vara till någon hjälp. Njut av ditt nya sätt att lägga snus under läppen.
Citera
2014-04-17, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Award

Den metoden gör jag med =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in