2014-04-17, 12:59
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resiah
Biljettkontrollant, inom Säkerhet lön: 41313 kr
källa: http://statsskuld.se/compare-salarie...D-artist-3652/

vadå för biljettkontrollant? Låter som ett superenkelt jobb men hur får man utbildningen till det???

Jepp!
Precis så är det och efter ett års arbete så kan man säkert tjäna runt 150 000 sek i månaden.
Seriöst, funderar du själv någon gång på och hur ordet rimligt fungerar?
Funderar du på om det verkar troligt att sitta i en kurdjävel direkt efter grundskolan och titta på folk verkligen kan ge 41 000 sek i månaden?

Håhåjaja, tomten kommer den 24:e också. Har du varit snäll? Du tror väl på tomten nu när jag har skrivit att han kommer med paket till dig.

Jag blir bara trött. PISA-fallet förklarar sig varje dag.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-04-17 kl. 13:02.
Citera
2014-04-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Jepp!
Precis så är det och efter ett års arbete så kan man säkert tjäna runt 150 000 sek i månaden.
Seriöst, funderar du själv någon gång på och hur ordet rimligt fungerar?
Funderar du på om det verkar troligt att sitta i en kurdjävel direkt efter grundskolan och titta på folk verkligen kan ge 41 000 sek i månaden?

Håhåjaja, tomten kommer den 24:e också. Har du varit snäll? Du tror väl på tomten nu när jag har skrivit att han kommer med paket till dig.

Jag blir bara trött. PISA-fallet förklarar sig varje dag.

Men om du läser TS rubrik så frågar han, Biljettkonrollat = 41 k i lön ???
TS tycker alltså också att det inte låter så rimligt och gjorde därför en tråd om det.
Sedan förövrigt har jag hört på flera håll att biljettkontrollanter utöver sin grundlön får provision. Nu vet jag inte om detta är sant men om så vore fallet så skulle det inte vara helt otroligt att genomsnittskontrollanten kan skrapa ihop en lön på 41 000 kr i månaden.

Så tro inte att du är något
Citera
2014-04-17, 13:41
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankontact
Men om du läser TS rubrik så frågar han, Biljettkonrollat = 41 k i lön ???
TS tycker alltså också att det inte låter så rimligt och gjorde därför en tråd om det.
Sedan förövrigt har jag hört på flera håll att biljettkontrollanter utöver sin grundlön får provision. Nu vet jag inte om detta är sant men om så vore fallet så skulle det inte vara helt otroligt att genomsnittskontrollanten kan skrapa ihop en lön på 41 000 kr i månaden.

Så tro inte att du är något

Det här blir ju bara bättre och bättre.
Sitta i en kurdjävel och titta på folks biljetter osv och man tror verkligen att det skulle ge samma lön som typ en Produktionschef i en okej stor produktion. Att man som biljettittare skulle ha samma lön som typ ekonomichef i ett mellanstort företag osv.

Självklart så kan man tjäna 41 000 sek i månaden genom att med nollställt ansikte och utan utbildning titta på folk.
Undrar om de som städar tunnelbanevagnarna då ligger på runt 100 000 sek? Då krävs det ju lite kvalificerad utbildning att typ ta rätt kemikalier till golvet osv.
Fan, det trodde jag inte, att det var där pengarna fanns, i tunnelbanan.
Hur i helvete har man lyckats mörka att tunnelbanan var ett så extremt höginkomstyrke för hela den svenska arbetsmarknaden?

PISA förklarar sig varje dag i och med att ett av de största fallen var i att dagens "barn" inte kan forska/ söka/ sammanställa och dra kloka slutsatser ur mer komplexa och svåra informationskanaler. Man klarar bara av att svara om man får svaret direkt serverat.
Självklart så är Google svårt och det första svaret man får som kommer överst måste ju vara sanningen.
Varför kolla mer ifall det är fantastiskt bra med 1 sekunderssvaret?

Det finns en djävligt enkel lag som alltid stämmer.
"Låter det för bra för att vara sant så är det alltid som så".
Hoppas inte TS får brev ifrån Nigeria. Det kan bli katastrofalt.
Tips, googla "Nigeriabrev" så du innan du hoppar på den fantastiska "dealen".

Fan jag kan inte sluta. Jag undrar om inte jag måste starta en ny tråd?
Det trycker på därbak, är jag skitnödig?
Vad skall jag göra? Är det nu en toalett skall användas? Kan det vara cancer?
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-04-17 kl. 13:52.
Citera
2014-04-17, 13:44
Medlem
Rambovics avatar
Utbildning 1 månad teori
Sen ut o utbilda dig i praktiken.

Lön runt 24k före skatt

Ej provision

Skiftjobb (skitjobb)
Citera
2014-04-17, 19:20
Medlem
kezz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Så som biljettkontrollant i Stockholms stad har du 21 lax efter judeavdrag och skatt.
Pretty neat tycker du, men då suger du också djävulens kuk för de pengarna. Alla hatar biljettkontrollanter och det är bara en tidsfråga innan du får en rostig kanyl i halsen av nån dåre.

Varför hatar du biljettkontrollanter? Är du för snål för att betala biljetten eller vad är ditt psykiska problem?
Citera
2014-04-17, 22:24
Medlem
Under---18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Så som biljettkontrollant i Stockholms stad har du 21 lax efter judeavdrag och skatt.
Pretty neat tycker du, men då suger du också djävulens kuk för de pengarna. Alla hatar biljettkontrollanter och det är bara en tidsfråga innan du får en rostig kanyl i halsen av nån dåre.
Då kanske man ska börja betala för sig då, eller tycker du det är efterblivet att snylta och stjäla?
Citera
2014-04-17, 23:15
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace19
Efter en snabb google-sökning hittade jag detta på Västtrafiks hemsida.

Källa

Ja och? Det kanske motsvarar några veckors riktiga studier/föreläsningar.. sen kan ju nivån på den utbildningen också diskuteras.

Du har ju Jurister som har pluggat 4,5år just juridik i alla former och de har en medellön på ca 30-35k upp till 4-5års arbete. Fan skulle en fjuttig kontrollant få denna lön då?

Kanske om kontrollanten jobbade varje helg också samt vissa 12h pass.. ja då är det fullt möjligt.
Citera
2014-04-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resiah
Biljettkontrollant, inom Säkerhet lön: 41313 kr
källa: http://statsskuld.se/compare-salarie...D-artist-3652/

vadå för biljettkontrollant? Låter som ett superenkelt jobb men hur får man utbildningen till det???

Den här länken är färskare:
http://statsskuld.se/lonestatistik/2012/B/

Att vara biljettkontrollant är väl dessutom ett ganska utsatt arbete?
Citera
2014-04-18, 08:25
Medlem
Rambovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PN
Den här länken är färskare:
http://statsskuld.se/lonestatistik/2012/B/

Att vara biljettkontrollant är väl dessutom ett ganska utsatt arbete?

Biljettkontrollantyrket är väldigt utsatt. De har ej några skydd på sig, ej heller någon batong eller liknande.

De får ofta höra diverse hot och glåpord.

Överlag är det få personer som "hatar" biöjettkontrollanterna, men dessa få gör stort väsen av sig. Respekten är minimal.

Biöjettkontrollanterna har ett larm på sig, enda säkerheten för dem ute på fält.

Lönen ÄR olika beroende på hur länge du jobbat osv. I Göteborg är de anställda av Securitas, googla på Securitas lönegrupper så får ni svaret. B-lön ligger de flesta på.

Utbildningen är 1 månad! Inte 6! Teoretisk utbildning alltså.
Citera
2014-04-18, 11:29
Medlem
Biljettkontrollanter i Sthlm har i princip bara en symbolisk funktion. De har inte rätt att gripa någon, det är bara att knalla förbi. Det finns inte en ung förortsblatte som betalat för att åka t-bana de senaste 10-15 åren.
Citera
2014-04-18, 21:25
Medlem
Rambovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ipar
Biljettkontrollanter i Sthlm har i princip bara en symbolisk funktion. De har inte rätt att gripa någon, det är bara att knalla förbi. Det finns inte en ung förortsblatte som betalat för att åka t-bana de senaste 10-15 åren.

Stämmer ej! Kontrollanter har rätt att gripa, givetvis inte på vilka grunder som helst. Mer om detta finns på google och på http://lawline.se/answers/14211

Kontrollanten har samma befogenheter som en privatperson har när det gäller att gripa en annan person.

Vad lagen säger och vilka förhållningssätt som kontrollanten skall följa kan vara olika, därav sker gripanden väldigt sällan nuförtiden.
Citera
2014-04-18, 21:46
Medlem
larsen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambovic
Stämmer ej! Kontrollanter har rätt att gripa, givetvis inte på vilka grunder som helst. Mer om detta finns på google och på http://lawline.se/answers/14211

Kontrollanten har samma befogenheter som en privatperson har när det gäller att gripa en annan person.

Vad lagen säger och vilka förhållningssätt som kontrollanten skall följa kan vara olika, därav sker gripanden väldigt sällan nuförtiden.

Fast har du ingen biljett, så är detta ett "bötes brott" och kontrollanten för inte ingripa.
Har du dock en falskbiljett, tex falsk smsbiljett så kan denna kontrollant ingripa då detta är ett brott som kan leda till fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in