2014-04-16, 20:34
Medlem
Har en fundering om hur sambandet mellan hypotestest och konfidensintervall.

Sg att jag skapar ett hypotestest fr tv populationsmedelvrden dr populationerna r oberoende av varandra. Sg att jag har en nollhypotes som sger att μ1 - μ2 ≤ 0 och en mothypotes som sger μ1 - μ2 > 0 och en signifikansniv(alfa) p 1 %. Sg att jag observerar ett p-vrde som r mindre n mitt alfa och drfr frkastar min nollhypotes. Om jag nu vill skapa ett konfidensintervall som sger samma sak som mitt hypotestest, allts frkasta nollhypotesen, vilken konfidensgrad ska jag d anvnda fr mitt konfidensintervall? Ska jag anvnd en konfidensgrad p 99% och f 0,5 % i varje svans eller ska jag anvnd en konfidensgrad p 98% fr att f 1 % i varje svans i mitt konfidensintervall?
Citera
2014-04-16, 20:50
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontys
Har en fundering om hur sambandet mellan hypotestest och konfidensintervall.

Sg att jag skapar ett hypotestest fr tv populationsmedelvrden dr populationerna r oberoende av varandra. Sg att jag har en nollhypotes som sger att μ1 - μ2 ≤ 0 och en mothypotes som sger μ1 - μ2 > 0 och en signifikansniv(alfa) p 1 %. Sg att jag observerar ett p-vrde som r mindre n mitt alfa och drfr frkastar min nollhypotes. Om jag nu vill skapa ett konfidensintervall som sger samma sak som mitt hypotestest, allts frkasta nollhypotesen, vilken konfidensgrad ska jag d anvnda fr mitt konfidensintervall? Ska jag anvnd en konfidensgrad p 99% och f 0,5 % i varje svans eller ska jag anvnd en konfidensgrad p 98% fr att f 1 % i varje svans i mitt konfidensintervall?
Den totala integralen som ligger "utanfr" ska uppg i felrisken, 1% i det hr fallet.
Citera
2014-04-16, 23:27
Medlem
VonFanderblads avatar
Det r tyvrr inte korrekt att jmfra p-vrdet med alfa nr det gller beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in