• 3
  • 4
2021-08-22, 18:15
Medlem
Finns en fotograf som heter andreas kanon,känner honom inte och endast sett honom på facebook och hans bilder.
Han bor några mil utanför detroit i USA och både huset och tomten är enorm.
Kolla vad han köpte det för och det var endast 3.6M USD.

Verkar va nästan som på landet med typ 500 hus utspridda, området han bor i typ: https://www.google.se/maps/@42.61712...7i16384!8i8192

Lite grannar men ändå bo utanför stan och massa bilar skulle va perfekt.
Citera
2021-09-26, 09:17
Medlem
cleovarnamnets avatar
Vilken trevlig tråd!

Jag vill bo på Östermalm, Stockholm. Jag bor visserligen inom vad som kallas Östermalms stadsdelsförvaltning, men den sträcker sig ju en bit utanför det som de flesta tänker på som Östermalm. Varför jag vill bo här? Lugnt, fridfullt, propert, nära naturen, många högutbildade. Dessutom bor min mamma samt bror med familj här. Det finns också många väldigt vackra gamla lägenheter - men ok, det gör det väl i hela innerstaden.
Helst vill jag bo i Villastan, Lärkstan (så romantiskt mysigt!) eller på Nybrogatan eller Sibyllegatan i någon av de gamla, stora tegelhusen. Jag älskar gammalt tegel!
Jag känner en stor sorg över att så många lägenheter blivit massakrerade och fråntagna sin själ och charm. När jag var runt 20 arbetade jag extra inom hemtjänsten på Östermalm och Gärdet och var således inne i en massa gamla lägenheter - de var så himla fina. Både med alla ursprungsdetaljer intakta och all personlig inredning och minnesmärken över ett helt liv framme - ingen ängslig inredning där, inte. Påminde om lägenheterna man ser i New York-filmer från 80-talet - inbyggda bokhyllor proppade med böcker - böcker som var köpta för att ägaren ville läsa dem, inte för att de hade vackra ryggar som passade bra i inredningen - , fotoramar överallt, tavlor, härliga filtar, möbler och detaljer inköpta på auktioner, härligt slitna gamla mattor, färska blommor och lukten av te och honung och sedan en snäll gammal dam eller herre med silkesmjuka händer - gamla har alltid de mjukaste händerna! Konstigt att stockholmare som verkar så galna i New York inte inspireras av deras inredningsstil utan "blåser ut allt" (som de sedan nöjt säger). Jaja. Utläggningar.
Men ok.
Längtar också efter ett sommarhus i Sydsverige, till exempel där jag växte upp i... Precis bredvid en sjö (en av många i samhället), med härliga ängar inne i byn, grusvägar, flera badstränder... Så underbart att ta sin handbyggda eka (ja, inte handbyggd av mig, då...) och ro ut på en lugn insjö en sommarmorgon... och sedan slappa i hängmattan mellan två ekar...
Det som är tråkigt är: när jag var liten fanns det i detta miniatyrsamhälle en bank, posten, en icabutik som saluförde ALLT, utöver mat även kläder, teserviser och leksaker, en konsumbutik, en kiosk, ett bageri, en frisör...och säkert mer saker jag inte kommer på nu. Nu finns det en frisör och ett elfirma kvar. Numer väldigt uppköpt av semestrande tyskar och holländare medan ursprungsbefolkningen kan se fram emot tripplade priser och ingen service kvar.

Skulle till slut vilja ha ett 1700-talshus nånstans ganska nära Stockholm så man kunde åka dit över helgen. Har ni varit inne i shopen till Drottningholms slottsteater? Exakt den stämningen söker jag! Breeeda golvplankor, vackra, höga fönster, gärna några golv till tak, gamla inbyggda bokhyllor överallt, stora öppna spisar... Åh! Och sedan en eller två hundar! Levande...ej till inredning, alltså.
Tråkigt nog kommer inget av det här hända så vida jag inte vinner på lotto, men jag tröstar mig med att min nuvarande lägenhet är, om än liten, väldigt charmig, och dessutom inom rätt stadsdelsförvaltning även om man inte kan säga att den ligger på downtown Östermalm, precis.
Jaha, ytterligare ett jättelångt inlägg. Förlåt.
PS. Älskar också Lund! Sveriges sötaste och mysigaste stad, i ett underbart landskap dessutom. Och har alltid drömt romantiska drömmar om Halmstad, troligen eftersom min pappa och farmor kommer därifrån men jag aldrig fått chansen att upptäcka stan.
Citera
2021-09-27, 00:23
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Karibien, mer specifik än så tänker jag inte bli.
Det av samtliga anledningar folk brukar vilja leva där och dels även för att jag redan är investerad.
Planen var att jobba halva året i Sverige i fortsättningen och bo halva året där, vet inte om det är en realistisk plan inför framtiden med tanke på omständigheterna men vi får se vart det barkar vägen.
Citera
2021-09-27, 02:38
Medlem
Corona-Chans avatar
I ett hus på landet där det bara bor massa svennar.
Där vi alla är lika och man kan lita på vem som helst vad som än händer.
Citera
2021-11-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Chan
I ett hus på landet där det bara bor massa svennar.
Där vi alla är lika och man kan lita på vem som helst vad som än händer.
Samma dröm. Men nästan alltid, beroende på prisklassen, så är det då istället fruktansvärt mycket whitetrash i orten, om man inte kan punga upp rejält, för att bo på landet med ordningsama svenskar.
Det är ingen lätt utmaning det här med en begränsad budget
Citera
2021-11-05, 09:02
Medlem
Sun Rulers avatar
I dagsläget så bor vi där vi vill bo men det är primärt av praktiska skäl, såsom närhet till jobb, skola och sonens kompisar. Om jag skulle bortse från sådana praktikaliteter så hade jag gärna bott i Nacka med en sjötomt med vy över den livliga båttrafiken.

Om sisådär 10-15 år så hade vi åtminstone tidigare ett önskemål om att flytta ned till solkusten i Spanien där familj och vänner redan bor, dels för klimatet och dels för umgänget.

Men högst upp på önskelistan står Naples i Florida.

+ Klimatet+ Tryggt+ Havet+ Maten
Men det lär sluta med en 1:a i Rågsved med kokplatta...
Citera
2021-11-05, 09:12
Medlem
Nilsbofinks avatar
Bor där jag bor av gammal vana. Funderat på var jag ska ta vägen för ingenting håller mig här egentligen. Varierar mellan Manhattan, Gibraltar eller svenska landsbygden beroende på vilken dag det är ungefär

Manhattan för jag älskar pulsen där, allt som finns att göra

Gibraltar för klimatet samt tillhör England så slipper lära sig spanska

Svenska landsbygden för lugnet och naturen innan nån dumjävel sätter upp fyra vindkraftverk som stör
Senast redigerad av Nilsbofink 2021-11-05 kl. 09:14.
Citera
2022-02-24, 13:04
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112
Finns en fotograf som heter andreas kanon,känner honom inte och endast sett honom på facebook och hans bilder.
Han bor några mil utanför detroit i USA och både huset och tomten är enorm.
Kolla vad han köpte det för och det var endast 3.6M USD.

Verkar va nästan som på landet med typ 500 hus utspridda, området han bor i typ: https://www.google.se/maps/@42.61712...7i16384!8i8192

Lite grannar men ändå bo utanför stan och massa bilar skulle va perfekt.

Andreas kanon har tagit otroligt fina bilder och kanske en av sveriges bästa fågelfotografer.
Bilden på sparven omgiven av is är en av mina absoluta favoritbilder.

Iaf, detta är hans hus: https://www.zillow.com/homedetails/7...pid/?mmlb=g,38

Så jäkla dyrt var det inte anser jag med tanke på läget och storleken på huset.
Kanske närheten till detroit som gör det mindre värt?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in