Vilken trevlig tråd!
Jag vill bo på Östermalm, Stockholm. Jag bor visserligen inom vad som kallas Östermalms stadsdelsförvaltning, men den sträcker sig ju en bit utanför det som de flesta tänker på som Östermalm. Varför jag vill bo här? Lugnt, fridfullt, propert, nära naturen, många högutbildade. Dessutom bor min mamma samt bror med familj här. Det finns också många väldigt vackra gamla lägenheter - men ok, det gör det väl i hela innerstaden.
Helst vill jag bo i Villastan, Lärkstan (så romantiskt mysigt!) eller på Nybrogatan eller Sibyllegatan i någon av de gamla, stora tegelhusen. Jag älskar gammalt tegel!
Jag känner en stor sorg över att så många lägenheter blivit massakrerade och fråntagna sin själ och charm. När jag var runt 20 arbetade jag extra inom hemtjänsten på Östermalm och Gärdet och var således inne i en massa gamla lägenheter - de var så himla fina. Både med alla ursprungsdetaljer intakta och all personlig inredning och minnesmärken över ett helt liv framme - ingen ängslig inredning där, inte. Påminde om lägenheterna man ser i New York-filmer från 80-talet - inbyggda bokhyllor proppade med böcker - böcker som var köpta för att ägaren ville läsa dem, inte för att de hade vackra ryggar som passade bra i inredningen - , fotoramar överallt, tavlor, härliga filtar, möbler och detaljer inköpta på auktioner, härligt slitna gamla mattor, färska blommor och lukten av te och honung och sedan en snäll gammal dam eller herre med silkesmjuka händer - gamla har alltid de mjukaste händerna! Konstigt att stockholmare som verkar så galna i New York inte inspireras av deras inredningsstil utan "blåser ut allt" (som de sedan nöjt säger). Jaja. Utläggningar.
Men ok.
Längtar också efter ett sommarhus i Sydsverige, till exempel där jag växte upp i... Precis bredvid en sjö (en av många i samhället), med härliga ängar inne i byn, grusvägar, flera badstränder... Så underbart att ta sin handbyggda eka (ja, inte handbyggd av mig, då...) och ro ut på en lugn insjö en sommarmorgon... och sedan slappa i hängmattan mellan två ekar...
Det som är tråkigt är: när jag var liten fanns det i detta miniatyrsamhälle en bank, posten, en icabutik som saluförde ALLT, utöver mat även kläder, teserviser och leksaker, en konsumbutik, en kiosk, ett bageri, en frisör...och säkert mer saker jag inte kommer på nu. Nu finns det en frisör och ett elfirma kvar. Numer väldigt uppköpt av semestrande tyskar och holländare medan ursprungsbefolkningen kan se fram emot tripplade priser och ingen service kvar.
Skulle till slut vilja ha ett 1700-talshus nånstans ganska nära Stockholm så man kunde åka dit över helgen. Har ni varit inne i shopen till Drottningholms slottsteater? Exakt den stämningen söker jag! Breeeda golvplankor, vackra, höga fönster, gärna några golv till tak, gamla inbyggda bokhyllor överallt, stora öppna spisar... Åh! Och sedan en eller två hundar! Levande...ej till inredning, alltså.
Tråkigt nog kommer inget av det här hända så vida jag inte vinner på lotto, men jag tröstar mig med att min nuvarande lägenhet är, om än liten, väldigt charmig, och dessutom inom rätt stadsdelsförvaltning även om man inte kan säga att den ligger på downtown Östermalm, precis.
Jaha, ytterligare ett jättelångt inlägg. Förlåt.
PS. Älskar också Lund! Sveriges sötaste och mysigaste stad, i ett underbart landskap dessutom. Och har alltid drömt romantiska drömmar om Halmstad, troligen eftersom min pappa och farmor kommer därifrån men jag aldrig fått chansen att upptäcka stan.