Citat:
Ursprungligen postat av
TeEsEr
Väldigt kortfattad och mer av karaktären "besiktningsutlåtande" än underhållsplan. De planer jag brukar se är mer omfattande. Det brukar även finnas med förslag på åtgärder, lämpligt år och beräknad kostnad (som aldrig stämmer med verkligheten).
Det står att besiktningen inte omfattar system för el, värme, vatten, sanitet och maskinell utrustning. Det tycker jag verkar lite fattigt och inkomplett. Det är inget jag hade nöjt mig med eller har upplevt. Det som utelämnas är en stor del av det som behöver underhållas. Har aldrig upplevt att man behövt separata besiktningar av olika system i mindre fastigheter.
Fastigheten verkar vara väl underhållen och fasad, fönster och tak är relativt nya. Det står i utlåtandet att det inte finns några överhängande behov av fastighetsrelaterat underhåll och det är bra.
Nu vet jag inte riktigt hur era stadgar ser ut men golvbrunnar och invändig målning av fönster är saker som normalt ligger på den boende. I många fall kräver föreningen byte av golvbrunn i samband med badrumsrenovering och byte till godkänd golvbrunn är ett krav om man ska följa branschreglerna för våtrum. Golvbrunnen är föreningens ansvar men rent praktiskt brukar den bara bytas vid badrumsrenovering och oftast betalar föreningen ett bidrag på 1500-2000 kr för detta.
Sen är det faktiskt första gången jag ser någon kommentera om ventilationen på det sättet. Om det finns godkänd OVK-besiktning (vilket det ska finnas enligt lag) så uppfyller fastigheten de krav som gäller. Det är kraven från byggåret som gäller, tror de heter BABS och kan hittas på boverkets hemsida, där står vilka krav som ställs på ventilationens funktion. För ett hus från 40-talet är det mest dimensionerna på ventiler och schakt som spelar roll.
Att byta till ny ventilation är ett stort projekt och har ni inga problem med ventilationen idag så skulle jag inte göra något. Dock kan jag tänka mig att ventilationen blivit något sämre med nya fönster eftersom de är tätare än äldre.
Det jag saknar för att tycka att det skulle vara en "bra" underhållsplan är uttalanden och rekommendationer kring utemiljö/gård, eventuella balkonger, lägenhetsdörrars skick, entreportar (skick/ålder), utvändig målning (takutsprång, källarfönster om de inte också bytts), elsystem (typ, nytt/gammalt, jordfelsbrytare etc), avlopp (relinat visserligen men antagligen bara ner till källarnivå, hur ser det ut sedan?), tappvattensystem (är det gamla galvade rör eller bytta till koppar?), värmesystem (radiatorer, ledningssystem, ev värmeväxlare och styr/reglersystem), sopsystem/sophus, tvättstuga (utrustning, funktion, ålder, skick) osv osv.
Jag tycker sammanfattningsvis att en underhållsplan och tillhörande besiktning ska vara betydligt mer detaljerad än det här. Stör mig specifikt på att besiktningen verkar har varit väldigt "grund" och så många system har utelämnats. En bra besiktning och utlåtande ger en bra beskrivning av hela fastigheten och alla ingående system.
Planen behöver inte vara ett dokument som följs till punkt och pricka men mer ett styrdokument som nutida och framtida styrelse kan titta på för att få vägledning i vilka projekt man ska budgetera för de kommande åren.
/T
Tack för uttömmande svar!
Det ligger till såhär att vi har inte haft någon underhållsplan alls fram tills nu. Allt har funnits i ordförandens huvud på ett ungefär. Inget ont i det egentligen då det mesta har skötts bra, nytt tak, nya fönster, relining, asfaltering av parkering, renovering av tvättstuga osv har allt räknats in i avgiften samtidigt som lånen inte utökats nämnvärt. Nu ska denne sälja och avgå och jag kommer troligtvis ta över posten.
Detta gjorde att vi tog kontakt med en firma som sysslade med besiktningar och bad dom komma och titta på huset och med detta som bas är tanken att vi ska skriva ihop ett fylligare dokument som då ska bli vår underhållsplan. De andra dokumenten kommer från andra firmor som utfört reparationer och renoveringar. Elsystemet byttes för några år sedan, entrédörrarna är bara några år gamla, värmesystemet gicks igenom när vi satte in fjärrvärme, plåtfasad i bra skick och den är kollad inofficiellt av ordförandens byggnadsmästare till far, sophanteringen består av två soptunnor på parkeringen, balkongerna tittade han som skrev dokumentet på (även han gammal byggnadstekniker tror jag han kallade sig) men det står det inget om, alla lägenheter har gjort sitt badrum så golvbrunnar är bytta.
Tappvattnet däremot som du skrev har jag inte sett några dokument om så det ska jag kolla på. Jag tar inte lätt på underhållsplanen, absolut inte, men de alternativ vi hade var ett abonnemangsliknande upplägg där vi i stort sett skulle få betala för att utföra samma jobb vi ändå ska göra nu. Eftersom "i stort sett allt" är genomgånget så tänkte vi sammanställa informationen själva istället för att betala dyrt för den tjänsten. Den kommer ju inte med några garantier eller försäkringar hur mycket man än betalar för planen ändå.
Vi kanske tänker helt åt helvete men vi är 7 personer boende här och huset är bra underhållet och lite större än en stor villa så helt omöjligt att sammanställa en vettig underhållsplan under dessa premisser borde väl inte vara omöjligt? Eller?