2014-04-15, 17:52
Medlem
Triremers avatar
Det är väl inte så mycket för en cykel?

Märkliga människor som blir avundsjuka på en sådan enkel pryl.
Citera
2014-04-15, 18:04
Medlem
Jag fyller 19 snart och fick en dyr mountainbike när jag var i 12-årsåldern. Jag använder den än idag. Helt klart en bra investering.
Citera
2014-04-15, 18:09
Medlem
Inget att bry sig om!

Folk förstår sällan när man köper en cykel för 10k+ men att byta till ny bil vartannat år eller så med värdeminskningar och annat långt över vad en cykel kostar är inga problem.

Folk skakar bara på huvudet åt en när man köper sig en ny cykel för 15k istället för att skaffa körkort eller bil. Själv skakar jag på huvudet åt andra när man hör att dom byt ut sin "gamla" bil som var säkert 3-4 år mot en ny. Undrar vem som förlorar mest pengar?

Men som sagt bara skita i vad andra bryr sig om, jag anser att cyklar man mycket och någorlunda seriöst så får man inte mycket till cykel för under 8000-10000 kr i dag. Tyvärr....
Citera
2014-04-15, 18:10
Medlem
Grymt bra enligt mig! Folk köper datorer för 10 000 (det är ju en jävligt nyttig hobby..), ingen lyfter ett ögonbryn, du köper en cykel för din sons intresse (samtidigt som det är grymt bra träning och han kommer ut i naturen) och folk svimmar.

Intresse som intresse, inte konstigare än att föräldrar lägger flera tusen på fotbollsskor, hockeyutrustning och annat deras barn är intresserade av. Imponerade att de lyckas hitta problem med ditt köp.
Citera
2014-04-15, 18:18
Medlem
KonradMorgans avatar
Helt okej att skämma bort sin unge med presenter för 9000 kronor. Köp en MacBook Pro till honom för 15k när du väl är i farten. Det är ju inte som om han kommer att påverkas av det på något sätt.
Citera
2014-04-15, 18:27
Medlem
Maxteds avatar
Självklart är 9k för en bra cykel inte galet mycket. Bor du i en sketen avbefolkningszon där bidrag är den största inkomstkällan, ts?

Edit: det var inte menat som ett påhopp, så tolka det inte som det.
Citera
2014-04-15, 19:34
Medlem
DrBums avatar
Nio lax för en cykel är inga stora pengar om grabben vill gå upp och köra på en seriös nivå.
Dessutom är det bland det bästa sorten utav träning som går att få, blanda det med lite gruppsällskap, kamrater och ett intresse så har du egentligen kommit billigt undan.

Skaffa ett par skor till grabben (om det är landsväg) eller en riktig kruka till honom om det är skogen han ska köra i.

Ett par hjul till kan vara skönt att ha också då det är lättare att cykla på väg/skog genom ett snabbt byte.

Har du frågor om komponenter etc så är det bara att dra ett PM..
Citera
2014-04-15, 19:43
Medlem
Klart man kan kosta på sig en kvalité cykel. Cykeln kommer att användas som transportmedel och i en hobby. Jag köpte själv en Kona till min son för 4 år sedan, då kostade den 10k. Han brukade den tills mopeder tog över intresset. Och som du sa, cykeln kommer hålla i många år framöver!
Bra investerat, killen kommer bli jätte glad!
Citera
2014-04-15, 19:51
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poVVer
Klart man kan kosta på sig en kvalité cykel. Cykeln kommer att användas som transportmedel och i en hobby. Jag köpte själv en Kona till min son för 4 år sedan, då kostade den 10k. Han brukade den tills mopeder tog över intresset. Och som du sa, cykeln kommer hålla i många år framöver!
Bra investerat, killen kommer bli jätte glad!

Kan inte göra annat än att hålla med om det här. Jag fick en Kona när jag var 15 bast, fyller snart 22 och jag använder den fortfarande. Inte lika mycket som förut men det blir några mil om året. Förutom några punkteringar så har jag aldrig behövt pilla med den, så en bra cykel är en investering.

När/om jag skaffar barn så lägger jag gladeligen 9.000kr, om inte mer på något som resulterar i att grabben ska ut och röra på sig. Hellre att dom är ute och har roligt och samtidigt får motion än att dom sitter inne hela dagarna.
Citera
2014-04-15, 21:12
Medlem
Jag köpte min cykel för 9000 någonting och jag har haft den snart i 5 år, däremot har jag lagt ut säkert 10.000 på service och reparationer på cykeln under årens gång då jag cyklar ganska mycket, så frågan är ju om man lika gärna skulle kunna köpa en Biltema cykel för 1200 kr och cykla tills den går sönder och sen köpa en ny, sen en ny när den gått sönder etc.
Men 9000 för en cykel till en tonårong (förmodar jag?) känns ganska overkill ändå, tonåringar kan vara ganska dåliga på att låsa cykeln så den lär säkert bli stulen.
Citera
2014-04-15, 21:21
Medlem
jackflashs avatar
Förmodligen tillhör du en av de dårar som förr eller senare hamnar i Lyxfällan.
"9000 blir ju bara 200 kr i månaden i fem år"

Folk vet troligen om att du är den typen och anser att du är en idiot. Hade de vetat att du haft mycket pengar så hade ingen brytt sig.
Citera
2014-04-15, 21:49
Medlem
donaukinds avatar
Det var ett satans käbbel om den s.k. svenska avundsjukan här.

Har du mycket pengar så är det bara att köpa. Mest för att man aldrig kan veta hur länge grabben kommer tycka MTB är roligt... Vi får hoppas att den får rulla många år, och inte förpassas till ett hörn garaget när moppeintresset kommer. Men vem vet, intresset kanske återuppväcks när moppen blir tråkig

Att folk snackar beror väl antagligen på att de inte vet hur mycket en bra MTB är värd. De köper cyklar billigt på blocket/av vänner, eller så ärver barnen varandras cyklar. En cykel ses alltså inte som en hobby utan som ett måste för att barnen ska ta sig till skolan/träningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in