2014-04-15, 15:56
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Min son fyller 14 i veckan, han vill börja cykla mountinbike med en lokal förening och han behöver en större cykel då han vuxit ur sin gamla. Jag tog med han till en bra cykelhandel och vi spanade på fina cyklar av bra kvalitet - riktiga mountinbikes.

Jag åkte tillbaka någon dag senare och bokade samt pyntade 9000:-

När nyfikna personen i min närhet frågar vad den kostade och jag berättar så svimmar dom nästan.
Är jag dum i huvudet eller är folk dumsnåla?

Jag vill köpa bra skit som håller, ungen är envis och kommer kämpa på med cyklandet. Har han bestämt sig så velar han inte. Om han inte vill träna cykel om ett par år så har han ju en ball cykel ströcykla på...
Dom har svårt att förstå mitt resonemang men till sig själva går det bra att handla feta jaktvapen och dyra bilar.

En cykel som kommer användas även som träningsredskap samt kunna användas flera år kan kosta lite enligt mig, hur resonerar ni med inköp till era unga?

Att inte köpa kvalité är dumt. Köper man skit första gången så står man snart där gång nummer två och får betala igen. Då svider det lite när man får betala två gånger för samma grej.
Jag tyckte att du gjorde rätt.
Citera
2014-04-15, 16:00
Medlem
graffsthlms avatar
Ifall din son tycker att det är värt med en sån cykel, att din ekonomi klarar det och att du inte skämmer bort han med massa annat förstår jag inte problemet egentligen.
Citera
2014-04-15, 16:39
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Inte fasen får man väl en bra mountainbike för under 9000:-. Men det förstår väl inte folk.

Nej. En schysst mountainbike ligger ju i regel mellan 10 till 20 papp, 9 papp ar ju inget att tjafsa om.

Folk ar avundsjuka helt enkelt.
Citera
2014-04-15, 16:44
Medlem
Fox--Mulders avatar
Citat:
Min son fyller 14 i veckan, han vill börja cykla mountinbike med en lokal förening och han behöver en större cykel då han vuxit ur sin gamla. Jag tog med han till en bra cykelhandel och vi spanade på fina cyklar av bra kvalitet - riktiga mountinbikes.

När nyfikna personen i min närhet frågar vad den kostade och jag berättar så svimmar dom nästan.

Jag vill köpa bra skit som håller, ungen är envis och kommer kämpa på med cyklandet. Har han bestämt sig så velar han inte. Om han inte vill träna cykel om ett par år så har han ju en ball cykel ströcykla på...
Dom har svårt att förstå mitt resonemang men till sig själva går det bra att handla feta jaktvapen och dyra bilar.

En cykel som kommer användas även som träningsredskap samt kunna användas flera år kan kosta lite enligt mig, hur resonerar ni med inköp till era unga?

Ja själv tycker jag 9000:- för en mountinbike är rena reapriset, nej skämt åh sido så brukar ju de ligga över 10k om man vill ha en som håller. Man får se det som en investering istället då det är något man använder nästan varje dag, det är också ett träningsredskap. Var glad att grabben inte är hockeymålvakt, bara ett par nya benskydd kan gå på 20k där. Se cykeln som ett gymkort som håller i några år.
Citera
2014-04-15, 16:54
Medlem
Blaskas avatar
Vad är en mountinbike? Någon piratkopierad mountainbike?
Citera
2014-04-15, 16:57
Medlem
Lanoos avatar
några saker som bör tänkas över:
Hur stor är grabben? riskerar han att "växa" ur cykeln på ett år?
Hur stort intresse har grabben visat för sporten? Finns det risk att han kommer tröttna efter 5-6 träningar?
Jag tycker absolut att det är ok att köpa en cykel för 9k, för fan, köp en för 20k. MEN det är väldigt tråkigt om den ett par månader senare står och samlar damm i ett förråd och grabben har börjat hålla på med något annat.
Citera
2014-04-15, 16:57
Medlem
Tycker du gör helt rätt om det känns ok för dig.
Du köper vad du vill åt din son.
Punkt
Citera
2014-04-15, 16:59
Medlem
Nefus_SWEs avatar
Citat:

En mountainbike kommer din son ha stor nytta av i många år, det lustiga är att ingen hade reagerat ett skit om du köpt en smartphone till din son för samma summa. Bara strunta i alla avundsjuka jantesvenskar.
Citera
2014-04-15, 17:02
Avslutad
9000 spänn är väl helt rimligt för en bra mountainbike. Vad är det för märke och modell?
Citera
2014-04-15, 17:03
Medlem
noggerss avatar
Klart du gjorde rätt som köpte en vettig cykel istället för nåt biltemajunk som väger dubbelt så mycket.
Det du kunde sparat en slant på är att köpa en bra cykel begagnat. 9000:- ger en hel del cykel på begagnatmarknaden. Oavsett så har en biltemacykel ett andrahandsvärde på ungefär 0:- medans en bra märkescykel kanske tappar 50% på några år.
Citera
2014-04-15, 17:04
Medlem
fittleifs avatar
Du har gjort helt rätt! Ungdomar ska uppmanas att utöva sporter!

Skit i vad andra säger, snåla folk utan intressen finns det gott om!
Citera
2014-04-15, 17:05
Medlem
billinge1992s avatar
Ganska typiskt Sverige. Jag hade ganska exakt samma "situation" när jag växte upp. Pappa köpte varje år en ny cykel till mig och sig själv, folk såg svart när man berättade vad cyklarna kostade. Till slut vägrade han att berätta vad dem kostade och skulle någon hålla på och tjata sa man bara att dem var beggade eller liknande, folk mår så illa av att andra har prylar i detta landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in