• 1
  • 2
2014-04-15, 09:19
Medlem
Okej grabbar, här kommer ett riktigt långskott. Låg uppe i natt och kunde inte sova av olika anledningar, tror den främsta är att jag har pluggat massa och har massa information som måste behandlas i hjärnan. I vilket fall som helst låg jag och funderade, la ihop observationer, teorier och funderade. Jag var ute efter något men kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var. Följande tankar resulterade i en "insikt" som jag presenterar längre ner, detta blir jävligt rörigt men ska försöka sammanfatta så gott jag kan:
  • Funderade på ett företag jag gjort en studie på. Funderade kring hur man kan förbättra deras verksamhet. Essensen i dessa tankar blev att de måste omarbeta sin affärsidé så den blir enklare, tydligare och mer förankrad. De måste förankra sin strategi och sina mål hos de anställda. Summa summarum, de måste walk-the-walk, inte bara talk-the-talk. Dvs. sluta med tomma ord och få till en förändring inifrån organisationen för att få en konkurrenskraftig organisation som pekar i samma riktning. Något som inte sker idag. Idag handlar det om tomma ord och vinstmaximering, thats it. De säger saker som låter bra men det genomsyrar inte organisationen.
  • Detta fick mig att tänka på att vara inkonsekvent i allmänhet och vilka verkningar det får. Nu förstår jag att inte alla läst metafysik, men en av de senaste rönen är gällande sakers samspel. Jag kan inte detta i detalj, Imanuel Kant var förespråkare för den så kallade korrelerade världssynen. Objekt i världen har någon form av relation och rör sig i samspel. Det man kommit fram till i kvantmekaniken är att allting är sammankopplat och att vi inte ens är objekt utan att vi är någon form av väv, som tätt sammankopplad och beroende av varandra.
  • Jag kopplar ihop dessa två genom att jag ser att företag inte lyckas på grund av deras inkonsekvens. De har läst en bok om hur man ska göra saker och lever inte ut det ordentligt. Därmed kan de inte förankra det i organisationen och därmed kan de inte leverera ett bra resultat. Det uppstår en bristande kongruens mellan deras tankevärld och vad de säger att de ska göra och slutligen vad de gör.
  • Nu skjuter vi långt här igen men såg inatt en dokumentär om USA:s invasion av Afganistan. Kort sagt så invanderade man dem som ett spel för gallerian. G.Bush var tvungen att göra något för att inte se ut som en idiot. Ledningen i Afganistan vädjade för att få till en fredlig lösning men istället valde G. Bush att sätta igång en 11 årig slakt av fårbönder. Detta blev till slut ett sort fiasko, 11 år senare är läget i landet minst lika instabilt det var från början. Irak var samma fiasko, man bröt mot internationella konventioner för att föra sitt krig mot terrorn. Två fall av inkonsekvens och dubbelmoral som inte gynnat någon.
  • Putin har muntligen hänvisat till dessa händelser när han genomfört sitt agerande idag. USA bröt mot reglerna för att bevara sina intressen, då kan Putin också göra det. Mycket pekar på att han kommer gå väldigt långt i sitt handlande.
  • Det här är en rad exempel på inkonsekvens men min tes är att allting är inkonsekvent idag. Småtjejer lägger upp 30 selfies per dag och sprutar in botox i läpparna. Pojkar ser det som sitt livsverk att bli rika. Företagen maxar sina utdelningar och berikar sina ägare istället för att utveckla verksamheten. Nationer struntar i internationella konventioner och gör vad de behagar. Riksbankerna trycker papperspengar för fulla muggar och inflaterar olika typer av tillgångar. Är alla bara för självupptagna för att se detta? Jag tycker att det känns som att inte finns en jävel som har stake, gå utanför sina egna intressen och ta lite ansvar.
  • Är det så att det trolösa samhället är på väg att springa in i väggen? Idag hyllas individen, man hyllar roffande, man hyllar självförverkligandet men var finns grupptänket? Folk uppmanar mig uttryckligen att bry mig mer om mig själv och inte ta så stor hänsyn till andra. Vad är det för pissmentalitet? Är ateismens och egoismens tid snart över?
  • Är det dags för samhället att gå ner på botten och tänka om igen? Vad krävs för att det ska hända? Det är väl oundvikligt att vi går på någon form av smäll snart med tanke på resursslöseri, förstörande av moderjord och all skit vi människor håller på med.
  • Jag är inte religös men bibeln innehåller ändå vissa talande liknelser, http://sv.wikipedia.org/wiki/Guldkalven slänger in en liten referens till detta här. Detta tas upp av både koranen och bibeln. Det kan inte vara så att våra förfäder försöker varna oss för den fälla som egoismen och girigheten lurar in oss i?

Förstår att detta är osammanhängande men detta var min tankegång som ledde fram till insikten att vi är på väg åt skogen vilket snarare gav mig ett engagemang att jobba i motsatt riktning än en känsla av hopplöshet. Det blev lite av en tripp på min egen trötthet.

Edit: Kan referera till lite olika källor för att ge detta någon form av vikt. Bloggen cornucopia, Alexander Bards filosofiska verk, finns en föreläsning med honom på youtube med ett ämne som angränsar till detta, allmän ekonomisk teori, metafysik, bibeln, ett gäng rapporter gällande klimathot, ukrainakonflikten, storebrorsamhället med övervakning m.m., kvantmekanik och s.k "sunt förnuft".
Senast redigerad av Eatmyshorts 2014-04-15 kl. 09:42.
Citera
2014-04-15, 10:31
Medlem
yggdrazils avatar
Vilket virrvarr. Förstår inte riktigt vad som ska diskuteras. Du skriver massor av lösryckta saker och sedan klagar du på folk som är inkonsekventa. Titeln handlar om världskrig och paradigmskifte, men texten hintar lite svagt åt storkrig och klagar mest på dagens paradigmer. Du skriver utefter den ordning som du tänker i och inte en ordning som är lätt för andra att ta sig till, och sedan klagar du på att folk bara tänker på sig själva.
Citera
2014-04-15, 14:33
Medlem
Alexander Bard ska jag ta mig en titt på.
Jag känner en sorts hunger efter domedagsberättelser.

Jag skummade bara igenom, men jag tror att jag känner igen själva tankarna i det.

Det som jag inte gillar däremot
är domedagsberättelse följt av hopp ("paradigmskifte", "ett engagemang att jobba i motsatt riktning").

Hela livet är någonting ont
och det bästa är att dö bort ifrån alltihop.
Citera
2014-04-15, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Är det så att det trolösa samhället är på väg att springa in i väggen? Idag hyllas individen, man hyllar roffande, man hyllar självförverkligandet men var finns grupptänket? Folk uppmanar mig uttryckligen att bry mig mer om mig själv och inte ta så stor hänsyn till andra. Vad är det för pissmentalitet? Är ateismens och egoismens tid snart över?
Är det dags för samhället att gå ner på botten och tänka om igen? Vad krävs för att det ska hända? Det är väl oundvikligt att vi går på någon form av smäll snart med tanke på resursslöseri, förstörande av moderjord och all skit vi människor håller på med.

När du skriver grupptänk så tänker jag på massrörelser såsom kommunism, nazism och fascism. Med andra ord så är det väl en jävla tur att vi äntligen har slutat med grupptänket, så lättmanipulerade som människor är när dom är en del av en massrörelse. Du kan säkert ha rätt i att det måste till en stor smäll t.ex. att Japan drabbas av tidernas största jordbävning för att vi ska få till ett paradigmskifte. Något tredje världskrig tror jag inte på.
Citera
2014-04-15, 22:23
Medlem
Sorry för den extrema otydligheten men det var lite drömliknande tankar som inte riktigt följde en rak linje. Om jag kortfattat och tydligt ska beskriva vad det är jag pratar om är det en oro jag känner för hur omvärlden ser ut idag. De främsta orosmolnen jag upplever är följande:

Ukraina-konflikten som är ett uttryck för att Putins agenda att göra Ryssland till en ny stormakt. Detta är ambitioner han muntligen givit uttryck för och vi har de baltiska länderna i vår närhet som är nästa mål för Putin då de har en rysk minoritet som Ryssland. Samtidigt har Ryssland under en längre tid rustat upp. Lite läsning om det:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/hot...ysk-minoritet/
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ry...pp_3463000.svd

Energipriserna ökar samtidigt som ekonomin går tyngre. Den globala konsumtionen av fossila bränslen ökar. http://cornucopia.cornubot.se/2014/0...2-fossila.html

Räntorna i västvärlden ligger på rekordlåga nivåer. Snart sätter riksbanken styrräntan till 0,5 % vilket medför att de privata hushållens belåning från en nivå som idag är väldigt hög (ca 90 % av sveriges BNP). Detta sker utan effekt på den svenska exporten då övriga världen också har det kärvt. Det aom gör att vi har fortsatt tillväxt är den ökade belåningen.

Jag är rädd för att någon av dessa saker ska gå totalt åt skogen och att Sverige och omvärlden drabbas negativt.
Citera
2014-04-16, 05:48
Medlem
MrMadoffs avatar
Gillar dessa tankebanor, domedagsprofetior i all ära!

Jag undrar och kan knappt vänta men hur kommer detta "Är det så att det trolösa samhället är på väg att springa in i väggen?" att se ut?
Citera
2014-04-16, 05:50
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Jag är rädd för att någon av dessa saker ska gå totalt åt skogen och att Sverige och omvärlden drabbas negativt.

Återigen, kan du ge uttryck för vad som kommer att hända?
Citera
2014-04-16, 09:57
Bannlyst
Citat:
Okej grabbar, här kommer ett riktigt långskott. Låg uppe i natt och kunde inte sova av olika anledningar, tror den främsta är att jag har pluggat massa och har massa information som måste behandlas i hjärnan. I vilket fall som helst låg jag och funderade, la ihop observationer, teorier och funderade. Jag var ute efter något men kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var. Följande tankar resulterade i en "insikt" som jag presenterar längre ner, detta blir jävligt rörigt men ska försöka sammanfatta så gott jag kan:
  • Funderade på ett företag jag gjort en studie på. Funderade kring hur man kan förbättra deras verksamhet. Essensen i dessa tankar blev att de måste omarbeta sin affärsidé så den blir enklare, tydligare och mer förankrad. De måste förankra sin strategi och sina mål hos de anställda. Summa summarum, de måste walk-the-walk, inte bara talk-the-talk. Dvs. sluta med tomma ord och få till en förändring inifrån organisationen för att få en konkurrenskraftig organisation som pekar i samma riktning. Något som inte sker idag. Idag handlar det om tomma ord och vinstmaximering, thats it. De säger saker som låter bra men det genomsyrar inte organisationen.
  • Detta fick mig att tänka på att vara inkonsekvent i allmänhet och vilka verkningar det får. Nu förstår jag att inte alla läst metafysik, men en av de senaste rönen är gällande sakers samspel. Jag kan inte detta i detalj, Imanuel Kant var förespråkare för den så kallade korrelerade världssynen. Objekt i världen har någon form av relation och rör sig i samspel. Det man kommit fram till i kvantmekaniken är att allting är sammankopplat och att vi inte ens är objekt utan att vi är någon form av väv, som tätt sammankopplad och beroende av varandra.
  • Jag kopplar ihop dessa två genom att jag ser att företag inte lyckas på grund av deras inkonsekvens. De har läst en bok om hur man ska göra saker och lever inte ut det ordentligt. Därmed kan de inte förankra det i organisationen och därmed kan de inte leverera ett bra resultat. Det uppstår en bristande kongruens mellan deras tankevärld och vad de säger att de ska göra och slutligen vad de gör.
  • Nu skjuter vi långt här igen men såg inatt en dokumentär om USA:s invasion av Afganistan. Kort sagt så invanderade man dem som ett spel för gallerian. G.Bush var tvungen att göra något för att inte se ut som en idiot. Ledningen i Afganistan vädjade för att få till en fredlig lösning men istället valde G. Bush att sätta igång en 11 årig slakt av fårbönder. Detta blev till slut ett sort fiasko, 11 år senare är läget i landet minst lika instabilt det var från början. Irak var samma fiasko, man bröt mot internationella konventioner för att föra sitt krig mot terrorn. Två fall av inkonsekvens och dubbelmoral som inte gynnat någon.
  • Putin har muntligen hänvisat till dessa händelser när han genomfört sitt agerande idag. USA bröt mot reglerna för att bevara sina intressen, då kan Putin också göra det. Mycket pekar på att han kommer gå väldigt långt i sitt handlande.
  • Det här är en rad exempel på inkonsekvens men min tes är att allting är inkonsekvent idag. Småtjejer lägger upp 30 selfies per dag och sprutar in botox i läpparna. Pojkar ser det som sitt livsverk att bli rika. Företagen maxar sina utdelningar och berikar sina ägare istället för att utveckla verksamheten. Nationer struntar i internationella konventioner och gör vad de behagar. Riksbankerna trycker papperspengar för fulla muggar och inflaterar olika typer av tillgångar. Är alla bara för självupptagna för att se detta? Jag tycker att det känns som att inte finns en jävel som har stake, gå utanför sina egna intressen och ta lite ansvar.
  • Är det så att det trolösa samhället är på väg att springa in i väggen? Idag hyllas individen, man hyllar roffande, man hyllar självförverkligandet men var finns grupptänket? Folk uppmanar mig uttryckligen att bry mig mer om mig själv och inte ta så stor hänsyn till andra. Vad är det för pissmentalitet? Är ateismens och egoismens tid snart över?
  • Är det dags för samhället att gå ner på botten och tänka om igen? Vad krävs för att det ska hända? Det är väl oundvikligt att vi går på någon form av smäll snart med tanke på resursslöseri, förstörande av moderjord och all skit vi människor håller på med.
  • Jag är inte religös men bibeln innehåller ändå vissa talande liknelser, http://sv.wikipedia.org/wiki/Guldkalven slänger in en liten referens till detta här. Detta tas upp av både koranen och bibeln. Det kan inte vara så att våra förfäder försöker varna oss för den fälla som egoismen och girigheten lurar in oss i?

Förstår att detta är osammanhängande men detta var min tankegång som ledde fram till insikten att vi är på väg åt skogen vilket snarare gav mig ett engagemang att jobba i motsatt riktning än en känsla av hopplöshet. Det blev lite av en tripp på min egen trötthet.

Edit: Kan referera till lite olika källor för att ge detta någon form av vikt. Bloggen cornucopia, Alexander Bards filosofiska verk, finns en föreläsning med honom på youtube med ett ämne som angränsar till detta, allmän ekonomisk teori, metafysik, bibeln, ett gäng rapporter gällande klimathot, ukrainakonflikten, storebrorsamhället med övervakning m.m., kvantmekanik och s.k "sunt förnuft".

Alexander Bard?

Vilket skämt, man förstår inte vad du vill diskutera?
Citera
2014-04-17, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Återigen, kan du ge uttryck för vad som kommer att hända?

Om man drar det till sin spets: Ökad konsumtion av begränsade resurser (energi) som kontrolleras av olika maktsfärer => Ökade energipriser => maktkamp om resurserna = krig => ökade priser på allt som behöver transporteras och produceras mha energi => kris, ökade priser på allt => förändring i tankesystem fordras för överlevnad

Det bildas kontinuerligt en "skuld" som ökar och ökar till följd av irrationellt beteende där räntan växer till en nivå där "intäkterna" inte längre täcker räntekostnaderna. När detta sker kollapsar samhället långsamt tills det går till botten och tänka om för att skapa ett system där man tar i beaktande de misstag som lett fram krisen. Dvs. ett paradigmskifte.

Den lösning som genomförs idag är att man sänker räntan med hjälp av ytterligare likviditet så man kan fortsätta begå samma misstag om och om igen. Detta kan pågå tills man når en kritisk gräns där massorna inser att kejsaren är naken och den enorma ponzi-schemen avslöjas.

Vad som kommer hända har jag inte den minsta aning om men tror inte de reformer som kommer krävas i ett sådant scenario, oavsett vad detta scenario innebär, kommer kunna ske i demokratisk ordning.

Diskussionen jag försöker lyfta är inte hur katastrofscenariot kommer utvecklas utan snarare vilka tankesätt som behöver förändras. Vilka dogmer behöver reformeras i dagens samhälle?
Senast redigerad av Eatmyshorts 2014-04-17 kl. 01:34.
Citera
2014-04-18, 05:54
Medlem
Den förändring som vårat samhälle står inför är en omvärdering av relationen läkare-schizofren. Detta kan i andra termer uttryckas dominant-rövslickare. Ett så kallat paradigm skifte skulle ju ske om den schizofrene blev dominant och läkaren blev rövslickare. Som stöd för min hypotes att denna relation måste förändras har jag en länk till en 43 år gammal artikel som heter "From Apartheid to Schizophrenia". http://laetusinpraesens.org/docs/discrim2.php

Tyvärr måste jag säga att artikeln är lite svårläst och svår förstådd, men rubriken säger väl det mesta.

Som alla vet idag så läkares ord lika med gudomlig sanning, läkaren är så dominant i dagens samhälle att ingen kan säga emot dom utan att bli utsatt för spott och spe. Ovanstående artikel ger dock en annan bild av läkaren, mer som en samhällets fångvaktare, den lydige skarprättaren som utan samvete och empati driver den schizofrene till att begå självmord.
Citera
2014-05-14, 13:35
Medlem
Citat:
[*]Jag är inte religös men bibeln innehåller ändå vissa talande liknelser, http://sv.wikipedia.org/wiki/Guldkalven slänger in en liten referens till detta här. Detta tas upp av både koranen och bibeln. Det kan inte vara så att våra förfäder försöker varna oss för den fälla som egoismen och girigheten lurar in oss i?[/list]

Du kanske har rätt eftersom den senaste forskningen på gapet mellan fattig och rik inte har varit så stort sedan 1940-talet, och sedan har vi ju påven som argumenterar emot girigheten och samlandet av stor rikedom för dess egen skull.
Citera
2014-05-18, 21:04
Medlem
mycket bra läsning - Bra inlägg. Jag gör liknande iakttagelser, från min horisont. Så det är bara trevligt höra dina funderingar. Och det är ju så här ett forum ska vara!
.
Du lägger ett större perspektiv på situationen i världen, och det tycker jag är välgörande. För det behövs visioner och visionärer. Jag tror jag ska göra som du, ta och skriva ner lite tankar.
.
Det känns som världen är våldtagen. I stort sett ser jag det som en riktigt "ful fisk" som försöker lägga under sig hela världen. Under kalla kriget kämpade verkligen väst för att sänka öst, och lyckades. Berlinmuren föll, och stater bildades på nytt. Jag känner några som bor i gamla östtyskland, dom har köpt ett större ställe. Jag frågade hur det kom sig att dom betalat för detta- vem hade dom betalat till, och hur kunde det komma sig att det fanns någon som kunde sälja det till dom? Det hade ju tillhört den Östtyska staten. (det var ett kollo på den tiden). Dom kom fram till att hela Östtyskland var stulet. Ett helt land på nitton milj människor, hade bara annekterats - och sedan på något konstigt sätt privatiserats. En enorm svindel. Att jag skriver om denna händelse för att ta upp ett större perspektiv.
.
EU:s utvidgning, ser jag som en fortsättning på kalla kriget.. Där dom fortfarande satsar på att lägga till land efter land. Dom hade ju satsat på att få med Ukraina - varför denna forcerade utveckling? Det är endast om makt. Och förtryck. En glupsk utveckling.
.
Denna "kris" är antagligen en konstruktion, eller ett resultat av att Detta glupska troll, bara lägger under sig mer och mer makt. Satt och pratade med en kille som gjorde lumpen då det var krig på Cypern, han var svensk FN-soldat, posterad i Farmagusta. Det är länge sedan men han har återvänt dit år efter år, för han hade ju bott där. Nu återvänder han med sin familj, och bor på samma hotell. Det var förra året som vi satt och snackade - just som det var så mycket rapport om Cypern-krisen. Jag frågade honom när han senast var på Cypern? Det var i somras, sa han. Ok, märkte du någon kris? Nej, svarade han, det enda var att dom pratade ryska på hotellet, och det gick inte att göra sig förstådd på engelska. Jag sa att jag aldrig hade hört om någon kris på Cypern förut. Och nu i efterhand märker jag att man inte hör om det, nu heller. Det var bara ett påstående som någon gjort - och som alla medier vidarebefordrade. Vi tog den förmodade slutsatsen att det enda som var kris- var att det fanns för mycket ryska pengar. Rika ryssar höll på att göra Cypern till sitt paradis. Och EU skapade denna "kris" bara för att stjäla ryska miljarder, och kanske få bort ryssarna från ön.
.
Vilket får mig att också fundera på den här finanskrisen som vi befinner oss i. Hur är det egentligen ställt med den?
.
Stater är skyldiga - säger man. Skulden växer. Det verkar som ingen försöker göra sig en större bild. Finns det en skuld så finns det ju också ett krav, en intäkt någon annan stans. Någon hade lagt ihop alla länders balanskonton och fått det som att hela jorden var i en jättestor skuld. Till vem då?
.
Ja, som sagt det var lite från min horisont.
Senast redigerad av Urbizzo 2014-05-18 kl. 21:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in