Det finns ju olika typer av nördar. Sociala och extroverta nördar kan tyckas vara ett oxymoron men de existerar och de är jävligt dryga. Oftast är de extremt besatta av kårkulturen, gillar att bära overaller och samla på sig en massa märken. Eftersom de är extroverta och nördiga så klarar de sig inte ensamma själva utan måste ständigt befinna sig i grupp ("kårklanen"). En korpulent och grotesk kvinnlig datateknolog jag stötte på i KTH var av denna sort, extremt jobbig och dryg människa, som samtidigt skulle vara sådär typiskt pedantisk och rätta till någon som inte hade rätt åsikter eller uppfattning. "Näää, min ovve är inte rosa, den är faktiskt cerise!!!" Jaha? Är det nån som bryr sig, din dumma fitta? Väx upp och sluta gå runt i overall, förfan.
De nördar som är bra är de som är introverta men är samtidigt någorlunda vältaliga (att vara socialt kompetent är väldigt viktigt i dagens samhälle) och interagerar bra med andra människor. Jag kan själv vara lite asocial ibland men det är för att jag tycker många människor är idioter och därför kan jag istället spendera tid på en bok eller på gymmet. Bra nördar är även öppensinnade och räds inte för att diskutera saker som annars skulle uppfattas som kontroversiellt eller socialt avvikande. Nåt som går emot vanliga konventioner. Detta eftersom de helt enkelt inte bryr sig om vad andra människor tycker eller tänker om dem (det är en mycket bra egenskap). Dessa har oftast vetenskap, matte eller datorer som sitt huvudsakliga intresse, även "pluggnördar" passar väl in i denna grupp, de är mer ambitiösa och karriärlystna men drivs av samma sak - energi innifrån, inte ifrån någon annan.
Vi har alltså pseudo-nördar som den där tjocka cerise-tjejen men även öppensinnade, ärliga och sjysta nördar som gillar matte, fysik och datorer och som driver samhället framåt.