• 1
  • 2
2014-04-15, 04:08
Medlem
Har gått 1an nu och tycker folket är det torraste jag någonsin stött på. Typ 90% är som han snubben på gymnasiet som hade MVG i alla ämnen (säger visserligen inte er något men men).

Då jag även har tyckt att elektronikkurserna har varit extremt tråkiga - funderar jag på att byta. Som vanligt är jag ute i god tid dvs 1 dag innan allt stänger ..

Jag har innan jag valde data varit och är fortfarande intresserad av kemi och bioteknik, hur är folket på dessa utbildningar tycker ni?
Citera
2014-04-15, 04:28
Jag går Bioteknik , och folket är fruktansvärt blandat enligt mig själv , jag själv gillar gärna att slacka lite.. Finns några jämlikar i min "årskull" har jag märkt samt att de som pluggar som djur oftast är med på fylleslagen rätt ofta.
Men festerier och dylikt inom bioteknik är ett fiasko enligt mig... Kurserna inom bioteknik är roliga tycker jag , går ju också bara första året än så länge så det är ju standard envariabel, linjär algebra som man har gjort. Jag är ju inget mattesnille så de kurserna är tråkiga som bara den men måste försöka ta mig igenom det.

Men som sagt mkt blandat folk på min bioteknik-linje. Tror det är väldigt olika på alla ställen. Mina generaler är dom skönaste som finns enligt mig , dock är de som går några år över mig torra som fan. Så ja blandat folk...!

Fråga gärna något mer om det är något !

EDIT: Märker att jag är sjukt dåligt på att komponera texter...
Citera
2014-04-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Har gått 1an nu och tycker folket är det torraste jag någonsin stött på. Typ 90% är som han snubben på gymnasiet som hade MVG i alla ämnen (säger visserligen inte er något men men).
D består ju inte direkt av stekare och fjortisar. Att andelen nördar på D är hög borde du rimligtvis ha känt till innan du valde D? Hur många är ni, och vilken skola?

Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Jag har innan jag valde data varit och är fortfarande intresserad av kemi och bioteknik, hur är folket på dessa utbildningar tycker ni?
Betydligt fler tjejer, till att börja med. Mindre säker arbetsmarknad än D men det kanske vägs upp av skönare studenter? Överlag är de ganska normala, sticker inte ut direkt.
Citera
2014-04-15, 21:43
Medlem
Joo jag hade ju tänkt söka IT linje.

Man måste ju säga att det är den stora nackdelen.
Samtidigt känns det ju som man kommer kunna hitta vänner på andra linjer som kanske inte har är sterotypen av datanördar. Eller hur känner du att det är? Är det så illa att du ska byta linje?
Citera
2014-04-15, 23:32
Medlem
matatabis avatar
Varför valde du data om du inte har den minsta lilla gnistan för elektronik kurser?
Citera
2014-04-16, 10:21
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matatabi
Varför valde du data om du inte har den minsta lilla gnistan för elektronik kurser?

Studerar själv datateknik i ettan och trivs bra. Jag måste dock säga att elektronik är något som (helt uppriktigt) 90% av eleverna uthärdar. Det kan ha att göra med att det är en svår kurs och föreläsaren är mindre bra, men det är också ett ämne som är tråkigt, tycker många.

Det verkar som om de flesta som söker data är intresserad av digitalteknik, programmering och matematik. Visst, elektronik något som knyter ihop säcken lite bättre, men det är också tråkigt om jag får säga det själv.

Det är inte för inget som vår SYO kommer till oss här i Linköping med jämna mellanrum och påminner oss om att det finns ljus i slutet av tunneln när man klarat elektronikkursen
Citera
2014-04-16, 10:56
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Det är inte för inget som vår SYO kommer till oss här i Linköping med jämna mellanrum och påminner oss om att det finns ljus i slutet av tunneln när man klarat elektronikkursen

Samtidigt finns det ju datateknik i KTH eller mjukvaruteknik i LiTH ifall man inte tycker om elektronik och hårdvara. Informationsteknik vid alla lärosäten (förutom KTH) lär väl inte heller innehålla så värst mycket elektronik och hårdvara.
Citera
2014-04-16, 11:05
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Jag är gammal säsongare, en jävel på kröka och göka och sedan maskinare. Jag upplevde inte mina studiekamrater som torra även om en del var nördar och antagligen inte sett många nakna tjejer. De flesta på maskin är som folk är mest (normala).
Citera
2014-04-16, 11:38
Medlem
r4ll3s avatar
Det finns ju olika typer av nördar. Sociala och extroverta nördar kan tyckas vara ett oxymoron men de existerar och de är jävligt dryga. Oftast är de extremt besatta av kårkulturen, gillar att bära overaller och samla på sig en massa märken. Eftersom de är extroverta och nördiga så klarar de sig inte ensamma själva utan måste ständigt befinna sig i grupp ("kårklanen"). En korpulent och grotesk kvinnlig datateknolog jag stötte på i KTH var av denna sort, extremt jobbig och dryg människa, som samtidigt skulle vara sådär typiskt pedantisk och rätta till någon som inte hade rätt åsikter eller uppfattning. "Näää, min ovve är inte rosa, den är faktiskt cerise!!!" Jaha? Är det nån som bryr sig, din dumma fitta? Väx upp och sluta gå runt i overall, förfan.

De nördar som är bra är de som är introverta men är samtidigt någorlunda vältaliga (att vara socialt kompetent är väldigt viktigt i dagens samhälle) och interagerar bra med andra människor. Jag kan själv vara lite asocial ibland men det är för att jag tycker många människor är idioter och därför kan jag istället spendera tid på en bok eller på gymmet. Bra nördar är även öppensinnade och räds inte för att diskutera saker som annars skulle uppfattas som kontroversiellt eller socialt avvikande. Nåt som går emot vanliga konventioner. Detta eftersom de helt enkelt inte bryr sig om vad andra människor tycker eller tänker om dem (det är en mycket bra egenskap). Dessa har oftast vetenskap, matte eller datorer som sitt huvudsakliga intresse, även "pluggnördar" passar väl in i denna grupp, de är mer ambitiösa och karriärlystna men drivs av samma sak - energi innifrån, inte ifrån någon annan.

Vi har alltså pseudo-nördar som den där tjocka cerise-tjejen men även öppensinnade, ärliga och sjysta nördar som gillar matte, fysik och datorer och som driver samhället framåt.
Citera
2014-04-16, 11:48
Medlem
matatabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Studerar själv datateknik i ettan och trivs bra. Jag måste dock säga att elektronik är något som (helt uppriktigt) 90% av eleverna uthärdar. Det kan ha att göra med att det är en svår kurs och föreläsaren är mindre bra, men det är också ett ämne som är tråkigt, tycker många.

Det verkar som om de flesta som söker data är intresserad av digitalteknik, programmering och matematik. Visst, elektronik något som knyter ihop säcken lite bättre, men det är också tråkigt om jag får säga det själv.

Ska börja på D @ LIU ht14, så kommer säkerligen läsa elektronik, kanske förbereda mig väldigt bra innan kursen ifall lärarna är mindre bra.
Citera
2014-04-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
text

Asså har data rosa overaller på Kth också? (fy fan vad jag hatar order ovve). Känner starkt igen persontypen den där fettotjejen är, helvete vad jag kräks på dem.
Citera
2014-04-16, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Det finns ju olika typer av nördar. Sociala och extroverta nördar kan tyckas vara ett oxymoron men de existerar och de är jävligt dryga. Oftast är de extremt besatta av kårkulturen, gillar att bära overaller och samla på sig en massa märken. Eftersom de är extroverta och nördiga så klarar de sig inte ensamma själva utan måste ständigt befinna sig i grupp ("kårklanen"). En korpulent och grotesk kvinnlig datateknolog jag stötte på i KTH var av denna sort, extremt jobbig och dryg människa, som samtidigt skulle vara sådär typiskt pedantisk och rätta till någon som inte hade rätt åsikter eller uppfattning. "Näää, min ovve är inte rosa, den är faktiskt cerise!!!" Jaha? Är det nån som bryr sig, din dumma fitta? Väx upp och sluta gå runt i overall, förfan.

De nördar som är bra är de som är introverta men är samtidigt någorlunda vältaliga (att vara socialt kompetent är väldigt viktigt i dagens samhälle) och interagerar bra med andra människor. Jag kan själv vara lite asocial ibland men det är för att jag tycker många människor är idioter och därför kan jag istället spendera tid på en bok eller på gymmet. Bra nördar är även öppensinnade och räds inte för att diskutera saker som annars skulle uppfattas som kontroversiellt eller socialt avvikande. Nåt som går emot vanliga konventioner. Detta eftersom de helt enkelt inte bryr sig om vad andra människor tycker eller tänker om dem (det är en mycket bra egenskap). Dessa har oftast vetenskap, matte eller datorer som sitt huvudsakliga intresse, även "pluggnördar" passar väl in i denna grupp, de är mer ambitiösa och karriärlystna men drivs av samma sak - energi innifrån, inte ifrån någon annan.

Vi har alltså pseudo-nördar som den där tjocka cerise-tjejen men även öppensinnade, ärliga och sjysta nördar som gillar matte, fysik och datorer och som driver samhället framåt.

Haha, riktigt bra beskrivning av teknikfolket på högskolan. Jag tillskriver mig den senare nördtypen och liksom du så har jag blivit "asocial" som ett resultat av att jag gav upp allt rörande kår/sektion/nation efter första året. Innan jag började på högskolan hade jag aldrig kunnat föreställa mig hur många idioter det verkligen finns här. Massvis med uppblåsta självgoda bekräftelsesökande assburgers som på något vis verkar tro att det är status att gå omkring i teknologmössan med massa märken som erhållts genom deltagande i nån lek på ett fält. Jag skäms
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in