2014-04-15, 04:06
Medlem
Cub3ns avatar
1. Alla har ju olika smaker, men vad innebär det egentligen? Om vi börjar med smak när det gäller mat. Låt oss säga att Pers favoritmaträtt är surströmming och Åkes är kyckling och ogillar surströmming. Då förstår vi att deras smaklökar skiljer sig från varandras och de uppfattar ej smak på samma sätt, att Per uppfattar Surströmmingens smak annorlunda jämfört med Åke. Vi säger om det var möjligt för Per och Åke låna sina smaklökar till varandra för en dag, låt oss säga idag den 15 april. Skulle det kunna vara möjligt att kycklingen som Per äter idag kan smaka exakt som surströmming smakade för han igår? Eftersom att idag uppfattar han att kycklingens smak är det godaste som finns, och igår uppfattade han att surströmmingen var det godaste som finns.

Blir själv lite förvirrad när jag läser min text, väldigt svårt att förklara hur jag tänker men förhoppningvist så förstår ni.

2. Varför kan t.ex Åke tycka att enbart Asiatiska tjejer är attraktiva medans Per tycker att enbart mörkhyade afrikanska kvinnor är attraktiva? Vad är det som får de att uppskatta/tycka att ena ''dragen'' är mer attraktivt än den andra?

3. Alla har ju nångång hör att ingen är ful eller snygg, utan att allt handlar om smak. En person jag uppfattar är skitful kan vara snyggaste i världen för dig t.ex.
Nina och Anna är bästisar, de går till nattklubbar varje vecka och av 100 killar som är i nattklubben tycker att Nina är snygg men bara 5 killar tycker att Anna är snygg, hur kommer det sig? alla har ju olika smaker så de borde väll vara mer 50% 50% eller hur?
Citera
2014-04-15, 04:23
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cub3n
Då förstår vi att deras smaklökar skiljer sig från varandras
Hur då?
Citera
2014-04-15, 04:52
Medlem
Cub3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Hur då?
Eftersom att ena tycker att Surströmming smakar gott, och den andra gör inte det.
Citera
2014-04-15, 05:02
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Eftersom att ena tycker att Surströmming smakar gott, och den andra gör inte det.
Och då måste med nödvändighet smaklökarna vara olika?
Citera
2014-04-15, 05:43
Medlem
Cub3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Och då måste med nödvändighet smaklökarna vara olika?
Kanske uttryckte mig fel, men de har olika smak iallafall.
Citera
2014-04-15, 05:52
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Kanske uttryckte mig fel, men de har olika smak iallafall.
Jepp. Jag skulle tro att det i så fall är väldigt mycket större skillnad i hjärnan, och detta är till stor del inlärt, men visst finns det folk med olika smaklökar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Supertaster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in