Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-15, 01:56
  #1
Medlem
Snoreplys avatar
Mannen ska ha installerat ett spionprogram på flickvännens mobil
för att kunna övervaka all aktivitet – och se var hon befann sig.

Under måndagen berättade flera tidningar om fallet.
Här t ex EXP: Installerade spionapp – i flickvännens mobil
Citat:
Han uppger att han installerat spionappen "System helth" på hennes telefon och att han med hjälp av denna kunnat komma åt hennes sms, vilka hemsidor hon besökte och hennes GPS-positionering.
http://www.unt.se/sverige/spionerade...n-3099351.aspx
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle18722008.ab

Mannen - som erkänner dataintrång - åtalas i Borås tingsrätt.

Finns det fler fall som gått till domstol snarlikt detta?
Citera
2014-04-15, 03:41
  #2
Medlem
Gabriel Knights avatar
Dataintrångslagen börjar tillämpas allt mer så fler åtal är att vänta och som jag förstår det av trådarna här verkar många flashbackare syssla med detta så det kommer nog att bli en trend och man får snart öppna IT-fängelser där bara folk som åkt fast för olika it-brott kommer att avtjäna sina straff. Ryktet säger att man ska en egen avdelning för flashbackare
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2014-04-15 kl. 03:44.
Citera
2014-04-15, 18:44
  #3
Medlem
Snoreplys avatar
B 2985-13 i BORÅS TINGSRÄTT

Ansökan om stämning ----- 2014-04-11

DATAINTRÅNG (1400-K176113-13)

Huvudförhandlingskallelse
Sal 2, Rådhuset, Borås
11 juni 2014 kl 14.45.

Den 21-årige killen - Sv*rd i efternamn - kommer från en mindre ort i Kalmar län ursprungligen. Han flyttade till Kalmar från Borås i mars i år för övrigt.
Citera
2014-04-15, 19:44
  #4
Medlem
Snoreplys avatar
Lite ur FUP - B 2985-13 i Borås TR

Den misstänkte mannen, som är född 1992, och den f.d. flickvännen/målsägaren separerade i september 2013, efter att ha levt ihop i 3 år, kan läsas.

Intressant avsnitt (av annan del än just mobilspionappen) ur FUP (11/10-13) i Fritext grundanmälan gällande BROTTET:
Citat:
[...]
I april satte den misstänkte upp en övervakningskamera i hans och målsägarens gemensamma bostad. Kameran skickade mejl till den misstänkte när någon passerade kameran. Målsägaren visste att kameran fanns där, men hon vågade inte göra något med kameran eftersom hon var mycket rädd för den misstänkte.
Det låter helt bisarrt att leva under sådana omständigheter, att vara bevakad på det viset.

Vidare ur FUP/brottsanmälan, 11 oktober 2013:
Fritext tilläggsanmälan
Citat:
Det har kommit till E:s [målsägande] och hennes mamma X:s [X benämnd i denna text] att K [mannen benämnd] även lyckats ta över E:s blogg på nätet. Där har han nu lagt upp lättklädda bilder på henne som han tagit från hennes mobiltelefon eller dator.
Bloggen har K länkat till sin Facebook sida och K:s pappa Z [kallad så här] har delat länken vidare till sina kontakter.
K har även skrivit följande på sin Facebooksida: "Kan man hata en människa så mycket att man hellre ser att den går hädan". E och X känner med all säkerhet att det är riktat mot E.
[...]
Vad säger man om detta? (Nämnd fader är f.ö. den misstänkte 21-årige mannen skriven hos idag.)
__________________
Senast redigerad av Snoreply 2014-04-15 kl. 19:48.
Citera
2014-04-15, 19:58
  #5
Medlem
Dr-Watsons avatar
Vad man säger om detta? Tja, till att börja med så kan du ju lägga upp dokumenten så vi kan läsa dem i sin helhet istället för små utvalda bitar, då du tycks sitta på dessa dokument.

Det är inte alla som har tillgång till Vera.
Citera
2014-04-15, 20:15
  #6
Medlem
Snoreplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Vad man säger om detta? Tja, till att börja med så kan du ju lägga upp dokumenten så vi kan läsa dem i sin helhet istället för små utvalda bitar, då du tycks sitta på dessa dokument.

Det är inte alla som har tillgång till Vera.
Du har rätt. Saken är dock att jag f n bara har papperskopior. Kanske till senare i veckan att jag eventuellt kan lägga ut förundersökningen. FUP har datumet 11 april och är ab 5 i målet i tingsrätten (B 2985-13) hur som helst. Någon kanske, förhoppningsvis, kan hinna ordna fram det före mig och länka det på tråden annars.
__________________
Senast redigerad av Snoreply 2014-04-15 kl. 20:28.
Citera
2014-04-15, 21:06
  #7
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoreply
Du har rätt. Saken är dock att jag f n bara har papperskopior. Kanske till senare i veckan att jag eventuellt kan lägga ut förundersökningen. FUP har datumet 11 april och är ab 5 i målet i tingsrätten (B 2985-13) hur som helst. Någon kanske, förhoppningsvis, kan hinna ordna fram det före mig och länka det på tråden annars.
Det är Ok, jag trodde bara inte att man plockade ut papperskopior längre.
Citera
2014-04-15, 22:23
  #8
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoreply
Lite ur FUP - B 2985-13 i Borås TR

Den misstänkte mannen, som är född 1992, och den f.d. flickvännen/målsägaren separerade i september 2013, efter att ha levt ihop i 3 år, kan läsas.

Intressant avsnitt (av annan del än just mobilspionappen) ur FUP (11/10-13) i Fritext grundanmälan gällande BROTTETet låter helt bisarrt att leva under sådana omständigheter, att vara bevakad på det viset.

Vidare ur FUP/brottsanmälan, 11 oktober 2013:
Fritext tilläggsanmälanVad säger man om detta? (Nämnd fader är f.ö. den misstänkte 21-årige mannen skriven hos idag.)


Både killen och pappan verkar ju inte må psykiskt bra när de även länkar lättklädda foton på tjejen så alla kan se dem
Citera
2014-04-15, 23:00
  #9
Medlem
Detta är killen i alla fall

https://www.facebook.com/kim.svard.3
Citera
2014-04-15, 23:16
  #10
Medlem
Gabriel Knights avatar
Killen är arg på sin mamma som han anser inte har ställt upp för honom
Citat:
Den mest värdelösa mamma man kan ha måste jag ha! Tror hon kan komma efter nästan 22 år och ska "hjälpa" mig. En människa som inte har ställt upp för mig under hela min uppväxt.
Jag har insett nu att jag har ingen mamma! Har aldrig haft kommer aldrig att ha!

Det visar att han inte mår psykiskt bra vilket även hela den tragiska händelsen tydligt visar
Han känner sig sviken av mamman och det går ut över tjejen
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2014-04-15 kl. 23:20.
Citera
2014-04-15, 23:39
  #11
Medlem
DirtyJobs avatar
Ganska uppenbart att någon inte mår helt ok, hoppas han får den hjälp han behöver så att ingen annan råkar ut för samma sak och att han kan slappna av med framtida partner.
Citera
2014-04-16, 00:24
  #12
Medlem
Snoreplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Både killen och pappan verkar ju inte må psykiskt bra när de även länkar lättklädda foton på tjejen så alla kan se dem
Märkligt att farsan gjorde så, måste jag säga. Vad var hans tanke egentligen?
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Det är Ok, jag trodde bara inte att man plockade ut papperskopior längre.
Ibland blir det (oplanerat) på det viset, som i det här fallet. Det kan förresten vara värt också att påminna folk/ungdomarna där ute att pappersdokument fortfarande finns anno 2014.

Citat:
Ursprungligen postat av village-idiot
Detta är killen i alla fall

https://www.facebook.com/kim.svard.3
Stämmer. Han benämner sig, kan ses: "K** The hacker S****".

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Killen är arg på sin mamma som han anser inte har ställt upp för honom


Det visar att han inte mår psykiskt bra vilket även hela den tragiska händelsen tydligt visar
Han känner sig sviken av mamman och det går ut över tjejen
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyJob
Ganska uppenbart att någon inte mår helt ok, hoppas han får den hjälp han behöver så att ingen annan råkar ut för samma sak och att han kan slappna av med framtida partner.
I förundersökningsmaterialet genom den sms-trafik (i FUP på sid 19) mellan killen och tjejen som där är utlagd, kan man läsa att det varit en problematisk relation där båda bitvis verkar ha mått väldigt dåligt. Killen säger t ex i sms till tjejen den 10 oktober:
Citat:
E... snälla jag vet att allt jag gjort mot dig är såå hemska saker som ingen ska behöva stå ut med!
---
Jo jag vet att det är sjukt. Jag säger ju det att jag är ett monster e... att jag kunnat göra allt detta mot dig är så overkligt det bara kan bli!
---
Fy fan! jag är en sånn vidrig människa! Vet inte vad jag ska säga längre allt är tomt o hopplöst
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback