Citat:
Ursprungligen postat av
Ograst
Har personligen inte sett filmen, men hur ser ni som har sett den på att Staffan Hildebrand blev avslöjad som pedofil?
Det är väl kanske mer en grej Mange Uggla och Nicklas Wahlgren ska svara på eftersom de var HBTQ-representationen i den filmen.
Nä men det är Sverige under Palme. Hildebrandt har jag pga jobbat med en del udda arbeten sett i andra sammanhang med utsatta unga pojkar, så han är en klassisk bögtorsk i ordets bokstavliga bemärkelse.
Det är iofs 20 år sen nu men då köpte han mörka unga sommarkatter som pundade hasch.
Att han gjorde en film som var halvstatlig propaganda tillsammans med Joakim Schröder som bara gjort statspropaganda och numera är präst i SvK i San Franscisco
https://www.svenskakyrkan.se/sanfran...ssor-och-prast
Citat:
Mitt intresse för att jobba med teater och film kom tidigt i livet. Mer som en slump och tillfällighet. När jag var femton år fick jag kontakt med filmregissören Staffan Hildebrand. Han hade året innan gjort en dokumentärfilm om fjortonåringar i Stockholm "Fjortonårslandet".
Intresset för barn har alltid funnits där och att homo lyftes fram i filmen är lite skrämmande i backspegeln.
det framgår i artikel att Hildebrandt ville dramatisera Punkmordet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Veckan...r_d%C3%B6dades
han är född 1946 och var då i 35 årsåldern när han skrev manus med Schröder som han kontaktade som 16 åring.
Schröder är alltså haschpundaren Robban i filmen.
Vad ska man säga? Att Hildebrandt stod för det Gardell står för? De stora varningsskyltarna mot nazismen (kul att se Kolingsborg där har jag haft kul), homoacceptansen, staten och framför allt att musiken är synth.
Det enda rock är när Olle Ljungström nynnar Venus in furs och de lickar boots. Nazisterna i filmen är större än livet, "hundarna brinner" och heila i brunskjorta har nog ingen nazist i Sverige gjort från en scen utöver den filmen.
Nä men alltså jag såg filmen på video år efter den gått på bio och avskydde filmen pga musiken samt att det var bögar i filmen, 1983 var Return of the Jedi, Flashdance och Wargames.
G stod för en kultur som inte riktigt hade en plats i mitt hem vare sig då eller nu.
edit:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Staffan_Hildebrand
Citat:
Staffan Hildebrand föddes i Stockholm som andra barnet till brandkapten Bror Emil Hildebrand (1907–1980) och Laila Margareta Hildebrand, född Engwall (1917–1994). Han hade en äldre bror, Claes (1941–2022), som var professor i cellbiologi). Staffan Hildebrand studerade vid Östra real, där han var skolkamrat med bland andra Carl Bildt.
Staffan Hildebrand startade sin karriär som redaktör för Stockholms Socialdemokratiska Ungdomsdistrikts medlemsorgan Ung Mening under några år i början av 1970-talet.
De flesta av Hildebrands filmer har karaktären av beställningsfilmer från olika organisationer och myndigheter. Ofta handlar det om ungdomar och deras problem. En av dessa beställningsfilmer är Stockholmsnatt (1987), som gjordes på uppdrag av kampanjen Stoppa sabbet och visades i grundskolorna.
...
G – som i gärningsman
I boken G – som i gärningsman, skriven 2021 av Sören ”Sulo” Karlsson och Deanne Rauscher,[3] anklagas Hildebrand för att ha förgripit sig sexuellt på två minderåriga pojkar under flera år under 1970-talet och början på 80-talet. Hildebrand medverkar i boken och bekräftade handlingarna och medgav att det han gjort var fel.[4][5][6]
Han hade alltså en lång historik av barnvåldtäkter när han gjorde LOs ungdomspropaganda.