2014-04-14, 20:26
Medlem
santos_devilles avatar
Fick precis ett brev från min bank att de säger upp mitt lån pga att jag inte fullgjort min betalningsskyldighet i överenskommen ordning.

Det är ingen stor skuld men har ingen lust att lägga ut de pengarna nu eftersom jag håller på att renovera huset (det handlar om 89.000:-)

Jag ringde till supporten för banken och de påstod att de har försökt dra pengar två gånger och även skickat två påminnelser till mig. Jag har verkligen inte fått några påminnelser och detta lån går på autogiro så har inte ens tänk på det.

Pengar finns att dra på kontot och det enda jag kan komma på är att pengarna inte fanns på kontot 2 dagar för att jag höll på att fytta pengar mellan mina konton på samma bank.

Har de verkligen rätt att göra så här?
Pengar att betala varje månad har jag och har aldrig haft problem med banken innan.
Support bad mig ringa imorgon kl 10.00 men jag vill ha lite kött på benen innan..

Uppenbarligen har pengarna inte funnits på kontot när de skulle dra pengarna, men kan jag på något sätt bevisa att jag inte fått några påminnelser ?
Citera
2014-04-14, 20:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Det är inte bankens uppgift att påminna dig utan du bör givetvis själv hålla koll på ditt konto och ha så mycket på det att autogirobetalningar kan genomföras. Dock tror jag inte dom säger upp lånet för en engångsföreteelse om du har en bra förklaring och nu har pengar på kontot så fixar dom det.
Citera
2014-04-14, 20:40
Medlem
-defekt-s avatar
Dom brukar skrämmas på detta sättet, betala in de två missade betalningarna så ska du se att dom blir nöjda. påvisa att du inte missat tidigare betalningar.
Citera
2014-04-14, 20:40
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är inte bankens uppgift att påminna dig utan du bör givetvis själv hålla koll på ditt konto och ha så mycket på det att autogirobetalningar kan genomföras. Dock tror jag inte dom säger upp lånet för en engångsföreteelse om du har en bra förklaring och nu har pengar på kontot så fixar dom det.

Självklart är det mitt fel och ingen annans och tro mig skäms som fan över det.
Får hoppas att de kan se mellan fingrarna och tänker be om att ta bort autogiro.
Citera
2014-04-14, 21:14
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Självklart är det mitt fel och ingen annans och tro mig skäms som fan över det.
Får hoppas att de kan se mellan fingrarna och tänker be om att ta bort autogiro.

Precis som -Defekt- skriver räcker det med att du betalar in de två betalningar som missats. Om banken nu ändå vill säga upp ditt lån och i så fall överlåta fodran på ett inkassobolag så är fortfarande ingen större skada skedd. Okej din scoring minskar en aning, men du kan fortfarande göra upp med inkassobolaget om avbetalningsplan.
Citera
2014-04-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -.VindictivE.-
Precis som -Defekt- skriver räcker det med att du betalar in de två betalningar som missats. Om banken nu ändå vill säga upp ditt lån och i så fall överlåta fodran på ett inkassobolag så är fortfarande ingen större skada skedd. Okej din scoring minskar en aning, men du kan fortfarande göra upp med inkassobolaget om avbetalningsplan.

WHAT..... Om banken säger upp lånet och skickar det till inkasso så får du en prick i bankernas eget interna register om ett misskött lån/kontokredit. Den pricken finns kvar i 36 månader om jag inte är helt fel ute och det blir väsentligt svårare att få lån under dessa månader... Att avbetala till inkasso gör bara att man slipper kronkalle...
Citera
2014-04-14, 22:35
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
WHAT..... Om banken säger upp lånet och skickar det till inkasso så får du en prick i bankernas eget interna register om ett misskött lån/kontokredit. Den pricken finns kvar i 36 månader om jag inte är helt fel ute och det blir väsentligt svårare att få lån under dessa månader... Att avbetala till inkasso gör bara att man slipper kronkalle...

Den som är eller har varit verksam i en inkassoverksamhet har som huvudregel tystnadsplikt när det gäller enskildas personliga förhållanden (11 § inkassolagen). Alltså inget register.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in