• 1
  • 2
2014-04-14, 17:58
Medlem
Jag har läst så jävla många olika & komplicerade svar på internet som jag inte blir riktigt klok på . Men är det lugnt att dricka grapefrukt juice efter några timmar sen den senaste linan?

Vissa säger att det ska boosta tjacket och vissa säger att det rent av är farligt medans andra säger att det inte gör ett skit
Citera
2014-04-14, 18:03
Medlem
Jag vet inte riktigt angående tjack, men drar du tjacket nasalt så tror jag inte det påverkar. Vissa läkemedel man tar oralt står det i fass att man skall undvika grapejuice, som jag förstår det så går läkemedlet fortare ut i blodet och stämmer detta så borde det göra så att tjacket slår snabbare och hårdare om du tar det bombar ihop med grapejuice, men detta borde också innebära att ruset blir kortare.
Citera
2014-04-14, 18:05
Medlem
BigFatCones avatar
Det kan i värsta fall försämra ruset. C-vitamin och amfetaminer går inte bra ihop.
Citera
2014-04-14, 18:06
Medlem
det gör nog varken till eller från, men det är en ren gissning....
Citera
2014-04-14, 18:07
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.Van-Imo
Jag vet inte riktigt angående tjack, men drar du tjacket nasalt så tror jag inte det påverkar. Vissa läkemedel man tar oralt står det i fass att man skall undvika grapejuice, som jag förstår det så går läkemedlet fortare ut i blodet och stämmer detta så borde det göra så att tjacket slår snabbare och hårdare om du tar det bombar ihop med grapejuice, men detta borde också innebära att ruset blir kortare.

Det är nog snarare sockret samt att det är syrligt som gör att magen jobbar snabbare än vanligt. Mina erfarenheter av att ha olika drycker vid bombning har gett i alla fall mig resultatet att det ända som känns som en boost är om man dricker kaffe samtidigt. När det gäller övriga drycker är skillnaden så liten att det faller under den statistiska felmarginalen.
Citera
2014-04-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är nog snarare sockret samt att det är syrligt som gör att magen jobbar snabbare än vanligt. Mina erfarenheter av att ha olika drycker vid bombning har gett i alla fall mig resultatet att det ända som känns som en boost är om man dricker kaffe samtidigt. När det gäller övriga drycker är skillnaden så liten att det faller under den statistiska felmarginalen.

Njaa med grapejuice är det något mer än bara sockret och syrligheten. När det kommer till väldigt många läkemedel står det i fass att man specifikt skall undvika grapefrukt helt och hållet. Hade det enbart berott på socker och syrligheten så hade det antagligen stått att man skall undvika stora mängder socker och syrlig mat/dryck. Har vid något tillfälle fått det förklarat för mig att detta beror på att medicinen kan reagera med grapefrukten på något sätt som gör att kroppen tar upp läkemedlet fortare än tänkt, och således kan detta påverka medicineringen(var längesen så kan såklart minnas detaljer fel). Bombar man tjack borde detta också kunna påverka hur fort tjacket går ut i blodet.
Citera
2014-04-14, 18:25
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Njaa med grapejuice är det något mer än bara sockret och syrligheten. När det kommer till väldigt många läkemedel står det i fass att man specifikt skall undvika grapefrukt helt och hållet. Hade det enbart berott på socker och syrligheten så hade det antagligen stått att man skall undvika stora mängder socker och syrlig mat/dryck. Har vid något tillfälle fått det förklarat för mig att detta beror på att medicinen kan reagera med grapefrukten på något sätt som gör att kroppen tar upp läkemedlet fortare än tänkt, och således kan detta påverka medicineringen(var längesen så kan såklart minnas detaljer fel). Bombar man tjack borde detta också kunna påverka hur fort tjacket går ut i blodet.

Vad gott det lät.

Jag vet för övrigt inte om grapefruktjuice boostar amfetamin.
Citera
2014-04-14, 18:36
Medlem
Ledtråd: Cytokrom P450

EDIT: Efter lite google så verkar ju dock amfetamin agera substrat åt CYP2D6.
Senast redigerad av Phrenicus 2014-04-14 kl. 18:47.
Citera
2014-04-14, 23:08
Medlem
Precis som Phrenicus säger är det CYP2D6 som "bryter ner" amfetamin och grapejukt juice (specifikt ämnet bergamottin) fungerar som inhibitor på CYP3A4 så när det gäller tjack hjälper grapefrukt inget alls. Andra delen av rubriken är även den fel eftersom det tar ca. 24 timmar innan juicen har fått maximal effekt på nedbrytningsprocessen.

Om du är intresserad på ämnen som kan agera på liknande sätt för CYP2D6 har du en lista här men notera att alla dessa ämnen inte kommer att förstärka effekten och beroende på mängden tjack, leverfunktion och hur mycket av dessa ämnen du käkar kan det bli rätt farligt.

CYP2D6 Inhibitors:
Kod:
Amiodarone
Celecoxib
Chloroquine
Chlorpromazine
Cimetidine
Citalopram
Clomipramine
Codeine
Deiavirdine
Desipramine
Dextroprpoxyphene
Diltiazem
Doxorubicin
Entacapone (high dose)
Fluoxetine
Fluphenazine
Fluvaxamine
Haloperidol
Labetalol
Lobeline
Lomustine
Methadone
Mibefradil
Moclobemide
Nortuloxeline
Paroxetine
Perphenazine
Propafenone
Quinacrine
Quinidine
Ranitadine (ranitidine, Zantac)
Risperidone (weak)
Ritonavir
Serindole
Sertraline (weak)
Thioridazine
Valproic acid
Venlafaxine (weak)
Vinblastine
Vincristine
Vinorelbine
Yohimbine

Källa: http://liferaftgroup.org/long-list-o...a4-and-cyp2d6/
Senast redigerad av evilbunny 2014-04-14 kl. 23:15.
Citera
2014-04-15, 17:37
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Absolut men just när det gäller amfetaminer så står det klart att det är dåligt att blanda med framför allt citrusfrukter. Att man ska undvika specifikt grapefrukt är ju ganska ovanligt men i mitt snabba googlande igår såg jag att det mindre definierade "citrusfrukter" i många fall avråddes helt och hållet.

Det är liksom svårt att få kroppen att fungera så mycket snabbare än den gör. Bombar man så tar det 20-40 minuter innan vad man nu har bombat är ute i systemet.
Citera
2014-04-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Absolut men just när det gäller amfetaminer så står det klart att det är dåligt att blanda med framför allt citrusfrukter. Att man ska undvika specifikt grapefrukt är ju ganska ovanligt men i mitt snabba googlande igår såg jag att det mindre definierade "citrusfrukter" i många fall avråddes helt och hållet.

Det är liksom svårt att få kroppen att fungera så mycket snabbare än den gör. Bombar man så tar det 20-40 minuter innan vad man nu har bombat är ute i systemet.

Möjligt att det gäller citrusfrukter. Jag har däremot ätit psykofarmaka där läkarna sagt att jag inte får dricka specifikt grapejuice då detta gör att ämnet går i kroppen för snabbt och således finns risk att verkningstiden blir för kort. Det har varken stått något i fass om citrusfrukter i allmänt och inget läkarna sagt till mig heller. Jag vet att så även är fallet för vissa t ex hjärtmediciner och kunde därför tänka mig att detta gällde de flesta läkemedel och droger som konsumeras oralt.

Ett exempel från fass:
Intag av Seroquel Depot med mat och dryck
Seroquel Depot kan påverkas av mat och du ska därför ta dina tabletter minst 1 timme före måltid eller före sängdags.
Du bör vara försiktig med hur mycket alkohol du dricker eftersom kombinationen av Seroquel Depot och alkohol kan göra dig sömnig.
Drick inte grapefruktjuice när du tar Seroquel Depot. Det kan påverka hur läkemedlet fungerar.
Citera
2014-04-15, 17:48
Medlem
Har för mig att amfetamin inte metaboliseras av cytokrom P450 så grape lär inte ge någon effekt förutom att ett surare PH-värde eventuellt kan få amfetaminet att lämna kroppen fortare. Grape funkar dock för att boosta t.ex opioider.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in