Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Absolut men just när det gäller amfetaminer så står det klart att det är dåligt att blanda med framför allt citrusfrukter. Att man ska undvika specifikt grapefrukt är ju ganska ovanligt men i mitt snabba googlande igår såg jag att det mindre definierade "citrusfrukter" i många fall avråddes helt och hållet.
Det är liksom svårt att få kroppen att fungera så mycket snabbare än den gör. Bombar man så tar det 20-40 minuter innan vad man nu har bombat är ute i systemet.
Möjligt att det gäller citrusfrukter. Jag har däremot ätit psykofarmaka där läkarna sagt att jag inte får dricka specifikt grapejuice då detta gör att ämnet går i kroppen för snabbt och således finns risk att verkningstiden blir för kort. Det har varken stått något i fass om citrusfrukter i allmänt och inget läkarna sagt till mig heller. Jag vet att så även är fallet för vissa t ex hjärtmediciner och kunde därför tänka mig att detta gällde de flesta läkemedel och droger som konsumeras oralt.
Ett exempel från fass:
Intag av Seroquel Depot med mat och dryck
Seroquel Depot kan påverkas av mat och du ska därför ta dina tabletter minst 1 timme före måltid eller före sängdags.
Du bör vara försiktig med hur mycket alkohol du dricker eftersom kombinationen av Seroquel Depot och alkohol kan göra dig sömnig.
Drick inte grapefruktjuice när du tar Seroquel Depot. Det kan påverka hur läkemedlet fungerar.