2014-04-14, 16:01
Medlem
Gnastys avatar
Jag har en hemsida där jag skapat en del digital media som jag vill sälja. Jag har inte startat än eftersom jag är osäker på hur det gäller med Skatteverkets regler. Bör jag registrera mig som ett företag och sedan sälja mina grejer? Vi snackar After Effects templates och 3D modeller.

After Effects videon jag i fråga tänker sälja ska gå på ungefär $15 till $20. Det handlar alltså inte om så mycket, men kan kanske bli mycket i längden ifall jag börjar sälja fler. Jag har bara en video för tillfället jag vill sälja.

Hur står det till med detta? Jag får inte fram något konkret svar via Skatteverkets hemsida.
Citera
2014-04-14, 16:13
Medlem
dablidobs avatar
Tja!

"Om du driver en verksamhet där du handlar med varor eller tjänster i Sverige så är du skyldig att ta ut moms av dina kunder och betala in moms till staten. Momsen är alltså ingen kostnad för dig, det är en skatt som du tar ut av kunden och för vidare till staten. Detta kallar vi för utgående moms." från skatteverket.

Alltså du är skyldig att ta moms av kunden t ex om en tjänst kostar 100 kr så är momssats på 25 procent och det innebär att 100 kronor är exklusive moms och motsvarar 125 kronor med inklusive moms (100 kronor till dig och 25 kronor till staten).

Kolla på skatteverkets hemsida:
http://www.skatteverket.se/foretagor...c80005374.html

Hoppas du förstår!

BTW Denna delen är Privatekonomi och inte Företagande och företagsekonomi så om mod kunde flytta tråden!
Senast redigerad av dablidob 2014-04-14 kl. 16:16.
Citera
2014-04-14, 16:24
Medlem
Gnastys avatar
Alright, ser man på! Tack för snabbt svar

Jag la tråden i privatekonomi för jag inte ansåg det som ett företag än eftersom jag inte registrerat mig som ett. Men men!
Senast redigerad av Gnasty 2014-04-14 kl. 16:27.
Citera
2014-04-15, 03:19
Medlem
Du kan även köra det som hobbyverksamhet och behöver då inte betala moms.
http://www.skatteverket.se/blankette...680007485.html

Det finns inget som hindrar att du går över till näringsverksamhet senare om du skulle vilja det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in