2014-04-14, 09:10
Medlem
Att svenska staten gör allt den kan för att straffa/missunna utlandssvenskar vet jag redan, men hur står det till med bankerna - skulle någon här kunna dela erfarenheter eller insikt i hur pass svårt det är att få ett bolån efter att man bott utomlands ett antal år (inom EU)?

Jag kommer ha bra lön i bagaget när jag flyttar hem till Sverige, och kommer även fortsätta ha bra lön väl hemma. Men jag är lite orolig att svenska banker enbart ser till inkomst taxerad i Sverige när de ska bevilja bolån, och inte tar utlandsinkomst i beaktande. Men kanske är annorlunda med tanke på att EU har riktlinjer som skall främja fri rörlighet?
Citera
2014-04-14, 10:40
Medlem
EvilGuys avatar
Har du till kontantinsatsen banken kräver (de flesta kör 15% som riktlinje, kan vara mellan 10-25%) och kan visa upp papper på din arbets- och inkomsthistorik utomlands tillsammans med en tillsvidareanställning hos en vettig arbetsgivare i Sverige så tror jag inte att det ska vara några problem att låna till en bostad för personer i din sits.

Har du t.ex. arbetat för en storbank i London och tjänat bra, du sitter med 20% kontant till bostaden och du har ett fast jobb på en storbank i Sverige när du kommer hit så har jag väldigt svårt att se att de nekar dig. Trovärdighet är a och o.
Citera
2014-04-14, 10:48
Medlem
Perriss avatar
När jag varit på bankmöten angående bolån så har de sagt att de ger blanka faderullan i hur min ekonomi har sett utan innan ansökan om lånelötet (bortsett från betalningsanmärkningar). Det enda som har varit intressant är om de bedömt att jag kunnat betala på lånet i framtiden. Utifrån min erfarenhet så kommer du därför inte ha några som helst problem. Men samtidigt är det lite av ett godtyckligt spel vilken bankman man för sin diskussion med och dennes tillfälliga personliga dagsform så bökar någon är det bara att gå till nästa!

/perris
Citera
2014-04-14, 11:24
Medlem
Kaustis avatar
Jag jobbade själv utomlands i tre år, och tog sen bostadslån drygt ett år efter att jag kom hem. När jag ansökte på deras hemsida nekades ansökan automatiskt eftersom jag nolltaxerat året innan i Sverige, men jag ringde bara dom och förklarade läget samt visade upp mitt nuvarande anställningskontrakt och sen var det helt lugnt att skuldsätta sig för livet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in