2014-04-13, 23:06
Medlem
Vilket sätt tror ni är säkrast/enklast att komma in på industriell ekonomi på? Jag har sedan tidigare MVG i alla ämnen utom tio och funderar alltså på om jag ska läsa upp dessa tio ämnen till MVG på distans eller gå ett år på tekniskt basår. På chalmers hemsida står det att tekniskt basår garanterar en plats på "någon" av deras utbildningar men förstår inte riktigt om man kan garanteras en plats på just den utbildningen man vill gå eller bara någon av utbildningarna...

Jag undrar även om det är möjligt att vara reserv till två utbildningar samtidigt. Jag vet att man kan vara reserv till en utbildning och antagen till en annan och undrar alltså om samma princip gäller med två utbildningar.

1. Industriell ekonomi chalmers
2. Industriell ekonomi kth
3. tekniskt basår

Kommer jag alltså kunna stå som reserv på både kth och chalmers men även ha möjligheten att välja tekniskt basår om reservplatsen är för "dålig"?

Förlåt om det finns en samlingstråd för sånt här men nu är det bara två dagar kvar tills man inte kan ansöka längre så är lite stressad.
Citera
2014-04-13, 23:11
Medlem
Quinqqs avatar
Högskoleprovet är nog det bästa!
Citera
2014-04-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Högskoleprovet är nog det bästa!

Jag har skrivit högskoleprovet och vårens resultat borde ligga på runt 1.6-1.65... Lägsta intagningpoäng är 1.7 för dessa skolor/utbildningar. Jag hoppas såklart på en ok reservplats men jag tror chansen är liten om inte obefintlig...
Citera
2014-04-13, 23:49
Medlem
Jag sökte till tekniskt basår förra året på chalmers men kom inte in som 5e reserv. Ja du ligger kvar på dina reservplatser på både dom utbildningarna som du söker innan tekniskt basår.

Det tekniska basåret fungerar så här. Du ska ha blivit godkänd på alla kurser under basåret. Sedan ligger betygen på basåret till grund för om du kommer in på utbildningen du söker internt. Vill alla som läser det tekniska basåret komma in på industriell ekonomi så blir det dom med högst betyg under basåret som kommer in.

Är du inte alls intresserad av någon annan utbildning så kan det ju i värsta fall leda till att du läst ett år på Chalmers i onödan.
Citera
2014-04-14, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Jag sökte till tekniskt basår förra året på chalmers men kom inte in som 5e reserv. Ja du ligger kvar på dina reservplatser på både dom utbildningarna som du söker innan tekniskt basår.

Det tekniska basåret fungerar så här. Du ska ha blivit godkänd på alla kurser under basåret. Sedan ligger betygen på basåret till grund för om du kommer in på utbildningen du söker internt. Vill alla som läser det tekniska basåret komma in på industriell ekonomi så blir det dom med högst betyg under basåret som kommer in.

Är du inte alls intresserad av någon annan utbildning så kan det ju i värsta fall leda till att du läst ett år på Chalmers i onödan.

Tack för förklaringen! Vet du om det finns statistik över vilka betyg folk ligger på och vilka linjer dem väljer efter basåret? Jag borde kunna ligga runt högsta betyg i alla ämnen man läser på tekniskt basår så mina chanser kanske är rätt goda?
Citera
2014-04-14, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfar123
Tack för förklaringen! Vet du om det finns statistik över vilka betyg folk ligger på och vilka linjer dem väljer efter basåret? Jag borde kunna ligga runt högsta betyg i alla ämnen man läser på tekniskt basår så mina chanser kanske är rätt goda?
Statistik finns på statistik.uhr.se, kolla urvalsgrupp ZBGAR. Alla som ville kom in ht13, men ht10-ht12 var antagningspoängen 4,24-4,59. Märkligt att alla som ville kom in ht13, men det är inget jag hade vågat hoppas på till nästa år då antalet platser som basårseleverna har fått har varierat kraftigt över åren.
Citera
2014-04-14, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Statistik finns på statistik.uhr.se, kolla urvalsgrupp ZBGAR. Alla som ville kom in ht13, men ht10-ht12 var antagningspoängen 4,24-4,59. Märkligt att alla som ville kom in ht13, men det är inget jag hade vågat hoppas på till nästa år då antalet platser som basårseleverna har fått har varierat kraftigt över åren.

Tack så mycket! Nu måste jag bara bestämma mig om jag vill gå basår eller läsa upp på egen hand. I vilket fall som helst måste jag ligga på högsta betyg i allt för att vara säker så känns inte som att det spelar jätte stor roll.
Citera
2014-04-14, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfar123
Tack så mycket! Nu måste jag bara bestämma mig om jag vill gå basår eller läsa upp på egen hand. I vilket fall som helst måste jag ligga på högsta betyg i allt för att vara säker så känns inte som att det spelar jätte stor roll.
Basåret lär ju vara bra mycket mer givande i alla fall. Bor du redan i Göteborg hade jag nog hoppat på basåret om du är säker på att du kommer klara kurserna med bra resultat (vilket du verkar vara). Bor du inte i Göteborg är det däremot kanske lite surt att behöva ta studielån för att betala för boende och så.
Citera
2014-04-14, 12:36
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Anledningen till att alla som sökte i ZBGAR blev antagna HT13 berodde på ett fel i antagningssystemet.
Citera
2014-04-14, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Anledningen till att alla som sökte i ZBGAR blev antagna HT13 berodde på ett fel i antagningssystemet.
Haha ja där ser man, tur för dem.
Citera
2014-04-14, 20:14
Medlem
Jag ska göra samma som du! Dock har jag varken betyg eller behörighet för att läsa Indek på Chalmers/Kth så blir tekniskt basår på chalmers nu till hösten. Kul om du väljer/tvingas göra samma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in