Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-13, 22:17
  #1
Avstängd
Isterband1s avatar
Jag tycker mycket om att inmundiga fasan men anser att priserna för fasan är okristligt höga, därför funderar jag på att tjuvjaga dessa.
I närheten av där jag bor så finns det väldigt många fält där jag sett att det finns en hel del fasan. Eftersom jag inte har jaktlicens så funderar jag således på att tjuvjaga dessa, med fälla.
Har kollat lite olika fällor som amatörjägaren lätt kan snickra ihop och hittade en simpel, men uppenbarligen effektiv fälla som går att bygga av några pinnar och lite hönsnät.
Släkten äger ett gods med tillhörande marker där jag befinner mig då och då. Om jag placerar fällorna på ''min'' mark, blir det strafförmildring då?
Hur avverkar man en fångad fasan på effektivaste sätt?
Om länsman skulle bli tipsad etc. om mina aktiviteter och jag blir den fångade, vad har jag att förvänta isåfall?
Någon som ägnar sig åt tjuvjakt av fjäderfä, med fälla?
__________________
Senast redigerad av Isterband1 2014-04-13 kl. 22:20.
Citera
2014-04-13, 22:34
  #2
Medlem
Köp en pilbåge eller ett luftgevär som du sedan trimmar, då kan du jaga snabbt och enkelt, fällor "kan" dra till sig uppmärksamhet.
Citera
2014-04-13, 22:34
  #3
Medlem
jonnizs avatar
Om du har mark i familjen, varför inte bar ta jaktlicens?

Kan inte särskilt mycket om fällor, men problemet är väl att "tömma" dem före någon annan ser din fångst. Om du är fast bestämd att tjuvjaga kanske ett starkare luftgevär gör saken bättre... Så kan du börja posta i tjuvfågeljagartråden här på flashback...
Citera
2014-04-13, 22:40
  #4
Avstängd
Isterband1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faktura99
Köp en pilbåge eller ett luftgevär som du sedan trimmar, då kan du jaga snabbt och enkelt, fällor "kan" dra till sig uppmärksamhet.

Fasaner är extremt vaksamma och extremt svåra att smyga sig på. Fälla är enda alternativet.
Citera
2014-04-13, 22:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Fasaner är extremt vaksamma och extremt svåra att smyga sig på. Fälla är enda alternativet.


Vill hävda motsatsen då fasaner är väldigt lätt tämjda och inte särskilt snabba... börja med att mata dom så ska du nog se att det går med större framgång...

And besides, tränar du upp dig med pilbåge eller luftgevär så kan du stå på ganska ordentliga avstånd.
Citera
2014-04-13, 22:44
  #6
Avstängd
Isterband1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonniz
Om du har mark i familjen, varför inte bar ta jaktlicens?

Kan inte särskilt mycket om fällor, men problemet är väl att "tömma" dem före någon annan ser din fångst. Om du är fast bestämd att tjuvjaga kanske ett starkare luftgevär gör saken bättre... Så kan du börja posta i tjuvfågeljagartråden här på flashback...

Ska väl ta det nån gång. Grejen är ju att de marker som random bonde äger fullständigt kryllar av fasan.
Som jag svarade en annan person; Fasaner är extremt vaksamma och det är extremt svårt att smyga sig till skottläge. Har man väl kommit dit så gäller det ju att man är jäkligt bra med puffran också..
Citera
2014-04-13, 22:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faktura99
Vill hävda motsatsen då fasaner är väldigt lätt tämjda och inte särskilt snabba... börja med att mata dom så ska du nog se att det går med större framgång...

And besides, tränar du upp dig med pilbåge eller luftgevär så kan du stå på ganska ordentliga avstånd.

vi hade vilda fasaner på gården när jag var barn, och vi kunde mata dom direkt ur handen, så dom blev ju tama otroligt fort
Citera
2014-06-23, 15:27
  #8
Medlem
BigIvars avatar
Har du mark du kan få jaga på så ska du såklart satsa på att göra detta lagligt. Ta jägarexamen (inte så besvärligt) och köp dig en side-by-side-hagelsbössa och en lodenrock. Sedan kan du jaga fasan med stil och laga fina söndagsmiddagar.
Citera
2023-09-11, 11:55
  #9
Medlem
Homelessswedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Jag tycker mycket om att inmundiga fasan men anser att priserna för fasan är okristligt höga, därför funderar jag på att tjuvjaga dessa.
I närheten av där jag bor så finns det väldigt många fält där jag sett att det finns en hel del fasan. Eftersom jag inte har jaktlicens så funderar jag således på att tjuvjaga dessa, med fälla.
Har kollat lite olika fällor som amatörjägaren lätt kan snickra ihop och hittade en simpel, men uppenbarligen effektiv fälla som går att bygga av några pinnar och lite hönsnät.
Släkten äger ett gods med tillhörande marker där jag befinner mig då och då. Om jag placerar fällorna på ''min'' mark, blir det strafförmildring då?
Hur avverkar man en fångad fasan på effektivaste sätt?
Om länsman skulle bli tipsad etc. om mina aktiviteter och jag blir den fångade, vad har jag att förvänta isåfall?
Någon som ägnar sig åt tjuvjakt av fjäderfä, med fälla?
Hej jag sitter just nu i samma båt, vilken fälldesign valde du, hur gick det? jag behöver lite tips
Citera
2023-09-11, 12:00
  #10
Medlem
Är det inte bättre med att snara fågel , mjuk mässingstråd ,
syns inte så tydligt och du kan sätta ut mängder som lättare ger fångst då
Citera
2023-09-11, 12:21
  #11
Avstängd
Luftgevär funkar bra, men då måste man jaga på dagen och riskera upptäckt.

Du kan bygga i princip vilken fälla som helst, finns inget specifikt för fasan.
Jag har snarat fasan i min ungdom och fick även hare, rapphöna, och orre i snarorna, så om man bara vill ha fasan, då är det nog enklast att skjta dom.

Man kan även bygga en fälla och sitta och vaka på dom.
När dom år in i fällan drar man i ett snöre så den slås igen.
nackdelen då är att man måste sitta och vänta.

Fick fasan när jag byggde en kråkfälla en gång, en sån här: https://www.youtube.com/watch?v=cKsQWbR1nTo
Då behöver man bara ställa ut den och vitja den nån gång per dag, eller kanske på kvällen om man inte vill va och springa i området.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback