Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-14, 12:25
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Man kan väl knappast jämföra att bryta sig in i någons lägenhet som de bor i, och sno deras sprillans nya LED-tv, med att ta någon gammal dammig vas eller kruka från ett övergivet ruckel i skogen någonstans, där ingen varit på 50 år?
Är det kanske stöld att gräva upp och behålla gamla krukor från medeltiden som man själv hittat?
Jo, det är precis lika illa oavsett hur länge sedan någon bodde i huset.

Och ja, det är stöld att behålla gamla krukor om du gräver upp dom på någon annans mark.
Citera
2014-04-14, 13:37
  #26
Medlem
vågaifrågasättas avatar
Om det inte är ditt, ska du ge fan i det.

Om du inte är Zigenare förstås, då är det fritt fram, för det är ju tydligen eran kuturella och arvsliga rätt att stjäla allt ni kan från vanliga människor.
Citera
2014-04-14, 13:50
  #27
Avstängd
gorkgassyhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggos0r
Har en ganska intressant historia om vad som hände idag

Jag och ett par polare började idag vandra upp i skogen eftersom det var väldigt fint väder. Vi bor precis vid slutet utav staden där skogen börjar och vi började gå upp mot ''berget'' som vi kallar det. Där uppe kan man se ner över hela staden, väldigt fint. För att komma upp gick vi i ungefär 1h 30 min eftersom vi gick fel. Innan vi började gå upp så rökte jag lite gräs så när vi väl gick vilse började jag såklart nojja som in i helvete. Trodde det skulle komma vargar och döda oss. Väl uppe på toppen så finner jag och polarna en övergiven stuga. Väldigt liten, ett rum, kök, säng, pall och fåtölj. Väl inne i stugan så ser jag ett utdraget blad från en tidning. Jag börjar läsa och ser ett datum på tidningen. Det står ''Torsdag 4 September, 1957''. Jag börjar då titta runt i skåpen efter grejer. Hittar salt från coop från 60-talet, även sylt, porslin, koppar och tavlor från 50,60-talet. Det var väldigt intressant att se och min fråga är nu:

Tror ni dessa grejer som porslinet och tavlorna kan ha ett högt värde? Ingen har tydligen bott där på mer än 40 år. Har funderat på att ringa några som sysslar med antika grejer. Tog ingenting med mig ner men det kan lätt hämtas
Sånt här är intressant, kan man kanske göra anspråk på sådana här gamla övergivna hus?
Citera
2014-04-14, 14:54
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brillmongo
57-09-04 var en onsdag.
Kan gå upp dit i helgen igen och ta bilder på allt. Kommer inte ihåg datumet exakt men det var något liknande.
__________________
Senast redigerad av Juggos0r 2014-04-14 kl. 15:13.
Citera
2014-04-14, 14:57
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
För mig som är stressad stadsbo, skulle en helg i "din" stuga vara värde betydligt mer är priset på dina loppis-prylar.

Jag skulle kunna betala en bra slant för att få tillbringa några nätter i en riktig stuga, utan el, internet eller telefoner.

Plundrar du den så förlorar den sin charm, å vad ska jag då där att göra??

Edit: Innan den förstörs, ta lite bra bilder och lägg upp på UE avdelningen...
Nej du skulle nog inte vilja spendera en helg just där, det var fyllt med råttskit haha Och såklart så kommer jag inte ta något. Undrade bara om det kanske fanns något värde i prylarna.
Citera
2014-04-14, 14:59
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Salt från coop från 60-talet? Coop existerade inte på 60 talet, det hette Domus och Konsum på den tiden. Om det står coop på saltet så är det tidigast från 2002. Resten som du nämner, hur vet du att det är från 50 och 60-talet?
Går upp och tar bilder nu i helgen. Vet inte helt säkert om just grejerna var från 50 eller 60-talet men eftersom tidningen hade ett datum från 50-talet så antog jag det.
Citera
2014-04-14, 15:00
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorkgassyh
Sånt här är intressant, kan man kanske göra anspråk på sådana här gamla övergivna hus?
Ja jag blev väldigt intresserad på vilken jävel som bott här uppe mitt i skogen för mer än 40 år sedan haha
Citera
2014-04-14, 15:03
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jabbathehutt
Det kan jag hålla med om. Men det här är inte fråga om att slyngeln får det gratis. Utan det han funderar på är om han ska stjäla grejerna.

Sånna som Er har man lust att bitchslappa

Är det att stjäla om ingen äger det?
Citera
2014-04-14, 15:06
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Det beror på vad det är för saker, helt enkelt.

Väldigt förenklat så är saker som var dyra då, dyra nu. I alla fall om de är i fint skick (helst nyskick), om det är något man har användning av, och något som kan betraktas som snyggt idag.

Tänker inte hjälpa dig mer än så, och jag tycker verkligen inte att du ska stjäla något därifrån. Även om det är "övergivet", så tillhör det inte dig.

I vilket skick är förresten huset? Jag vet en sommarstuga från femtiotalet som är i precis samma skick, och innehåller praktiskt taget exakt samma saker nu som när det byggdes för ~60 år sedan. Hade den stugan legat mer ödsligt/ensamt till, så hade kanske någon kunnat tro att den var övergiven. Och de som äger den hade blivit förkrossade om alla fina, gamla saker var borta nästa gång de kom dit.
Den är då helt klart övergiven, i väldigt dåligt skick och det är råttskit över hela stugen, t.o.m den lilla altanen är sliten.
Citera
2014-04-14, 15:08
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Instämmer till fullo i det ovansagda.

Ge fan i det som inte är ditt. Nu tror jag TS har rört ihop en trolldeg åt sig. Men skulle det vara sant så är det grov stöld. Som 15-åring riskerar TS inget straff annat än en saftig prick i socialregistrer. 16 till 17 år dras tumskruvarna åt och det kan bli böter och samhällstjänst. Över 18 innebär myndig och riktigt straff som kan svida i skinnet - plus prick i belastningsregistret.
Jag har inte tagit något. Undrade om föremålen i stugan har värde.
Citera
2014-04-14, 15:10
  #35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Juggos0r
Är det att stjäla om ingen äger det?
Allt ägs av någon. Inklusive stugan och allt i den.
Citera
2014-04-14, 15:11
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Ligger stugan på ett "berg" med fin utsikt över staden (förstod det som om den låg på toppen) kan jag lova att fler än ni vet om denna. Antingen är det någons privata egendom eller som du tror en ödestuga, men att det skulle finnas reellt värde i något därinne kan ni nog glömma. Kul med gamla grejer men inget ni kan sälja för mer än någon hundring.

Känns inte som en allt för vild gissning att det är ett tillhåll för missbrukare till och från (om den verkligen är öde i övrigt så att säga).

Edit: Bröt ni in er förresten? Var så fallet känns det rejält avlägset att den skulle vara öde. Och var dörren uppbruten redan har ni ju svaret på om någon varit där sedan tidigare. Var dörren olåst har vi ett mysterium
Du kan ha rätt! Vi hittade väldigt gamla spritflaskor där uppe. Min andra kompis hade varit där uppe innan (förra sommaren) så just jag är inte den första men har inte hört från min kompis att någon annan varit där. Han sa att han ville bara komma upp till toppen och då hittade han stugan av slump.

Dörren var inte låst men glaset på dörren var sönder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback