• 1
  • 2
2014-04-13, 20:45
Medlem
Hejsan!
Jag funderar på att flytta till Umeå till hösten, ska söka utbildning där och vill nu veta lite mer om staden. Har själv aldrig varit i Umeå och känner ingen där, så jag får ta del av er expertis istället.
Vad har ni att säga om staden i allmänhet? Hur är folket? Något att säga om staden, mycket grönområden, finns allt som kan tänkas behövas i Umeå? Hur är det med utegym, sportanläggningar och aktiviteter? Något som ni vill lyfta fram, både positivt o negativt som finns i just Umeå? De som vet kan ju berätta vad de tycker om studentlivet.

Tack på förhand!
Citera
2014-04-13, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingmuffin
Hejsan!
Jag funderar på att flytta till Umeå till hösten, ska söka utbildning där och vill nu veta lite mer om staden. Har själv aldrig varit i Umeå och känner ingen där, så jag får ta del av er expertis istället.
Vad har ni att säga om staden i allmänhet? Hur är folket? Något att säga om staden, mycket grönområden, finns allt som kan tänkas behövas i Umeå? Hur är det med utegym, sportanläggningar och aktiviteter? Något som ni vill lyfta fram, både positivt o negativt som finns i just Umeå? De som vet kan ju berätta vad de tycker om studentlivet.

Tack på förhand!
Fin studentstad, jättemycket sportanläggningar nära universitetet, många grönområden -ung stad.
Allt finns för en student men bostad kan vara knepigt i början.
Citera
2014-04-13, 21:20
Medlem
En trevlig stad är det, mycket kultur, trevligt folk, mycket växtlighet och grönområden m.m. En stad att rekommendera om du är student. Kan hålla med föregående om att bostad kan vara knepigt att hitta i början.
Citera
2014-04-13, 21:48
Medlem
Tack för snabbt svar!
Roligt att höra att det är mycket grönområden, gillar att vara ute så det känns väldigt positivt. Låter som att jag har gjort en korrekt bedömning av Umeå att döma av era svar!
Jo jag har hört talas om att lägenhet kan vara ett problem. Ställde mig i kö för AB Bostad i Umeå, några fler man bör ställa sig i kö på som har billiga lägenheter eller studentboenden? Några företag ni kan tipsa om som inte alla känner till men som har bra priser?
Citera
2014-04-13, 23:04
Medlem
pickledonions avatar
Jag kände en pojke som möttes av en stor banderoll första dagen på universitetet. Det stod "Umeå Universitet - Det röda universitetet". Det säger allt om staden och de som bor där, vilket han även sedan erfor. Bortsett från det lär det vara en hygglig stad.
Citera
2014-04-13, 23:30
Medlem
Hoppas du inte har problem med björkpollen, för det finns ett par sådana träd i staden. :-)

Annars en trevlig stad. Nu har den säkert förändrats en hel del från den tid när jag pluggade där (20 år sedan).

Och missa inte brännbollsyran i som går av stapeln i maj varje år. Brukar vara några härliga dagar med party, upptåg och en jäkla massa glada brännbollsspelare.
Citera
2014-04-14, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Jag kände en pojke som möttes av en stor banderoll första dagen på universitetet. Det stod "Umeå Universitet - Det röda universitetet". Det säger allt om staden och de som bor där, vilket han även sedan erfor. Bortsett från det lär det vara en hygglig stad.
Ja är det inte värre än så så ska jag nog överleva!

Citat:
Ursprungligen postat av vinto66
Hoppas du inte har problem med björkpollen, för det finns ett par sådana träd i staden. :-)

Annars en trevlig stad. Nu har den säkert förändrats en hel del från den tid när jag pluggade där (20 år sedan).

Och missa inte brännbollsyran i som går av stapeln i maj varje år. Brukar vara några härliga dagar med party, upptåg och en jäkla massa glada brännbollsspelare.
Jag har inga problem med pollen vad jag vet, men tackar för varningen!
Brännboll låter väldigt trevligt, då har man något att se fram emot under vårarna alltså.
Citera
2014-04-28, 16:51
Medlem
Umeå är en helt underbar stad att leva i, skaffa en cykel och du reser billigt runt hela stan.
dvs nästan gratis = priset på cykeln.
Besök gamlia och du får kultur, trampa vidare till haga, sandbacka och ersboda för att få en överblick.
Sen tar du city kärnan, som du kommer att uppleva som ny och modern, men Umeå är sen 1600-talet om du inte beger dig till backen och trampar in på kyrkogården... 1500-talet.
Umeå var en by, samhälle och det bodde inte så många i denna stad.
Sen tar du gammbron ( järnbron över till teg ) trampa överallt,
var försiktigt med min stad,
grilla gärna på bölesholmarna men släck efter dig.
Bada på nydala men plocka reda på alla sopor.
Gym finns det gått om, cykla får du göra till och från.... skola, gymmet, och överallt dit du tar dig.
på vintern kan du försöka skaffa en billiga länglöpar skidor och ränna gratis runt hela gamlia spåret.
( gratis gymkort )
Umeå är som du märker en kondis stad, ( gratis gym överallt )

Löven rasar ner i sep, varning för lövhalka, men du är i goda händer, cykla försiktigt. Det gör alla andra.

Umeå är bara --- underbara Björkarnas stad.
Citera
2014-04-30, 17:20
Bannlyst
Borde inte umeå var sveriges bästa stad?

Väldigt få blattar och de som finns är o de flesta fall skötsama. Möjligtvis ålidhem eller ersboda är lite dåligt men är ju inte hela dessa områden. bara vissa gator typ, om ens det. Sämre områden finns i varenda stad.

Har alrig någonsin varit rädd i umeå och ofta gått själv hela nätterna kring stan utan att ens stöta på bråk. Eller jo,fyllisar men dom finns ju överallt.

Sen har jag heller inte sett typiska bönder heller som i alla andra norrländska städer.
Skellefteå t.e.x är ju en jävla håla och luleå likaså även fast dom är rätt stora.

Många är inflyttade och gammalt groll förpestar inte tillvaron som i många andra städer.
Citera
2014-05-01, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden

Väldigt få blattar och de som finns är o de flesta fall skötsama. Möjligtvis ålidhem eller ersboda är lite dåligt men är ju inte hela dessa områden. bara vissa gator typ, om ens det. Sämre områden finns i varenda stad.

Har alrig någonsin varit rädd i umeå och ofta gått själv hela nätterna kring stan utan att ens stöta på bråk. Eller jo,fyllisar men dom finns ju överallt.

Sen har jag heller inte sett typiska bönder heller som i alla andra norrländska städer.
Skellefteå t.e.x är ju en jävla håla och luleå likaså även fast dom är rätt stora.

Många är inflyttade och gammalt groll förpestar inte tillvaron som i många andra städer.

Ålidhem är stendött, då ska du gå upp på Umedalen.... där är det livat.
Citera
2014-05-02, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden

True
Riktigt fin stad..
Jäkligt svårt att få en lägenhet. Skön atmosfär. Bra uteliv.
Tyvärr har zigenar tiggarna från Rumänien hittat hit nu oxå och sitter utanför varenda större butik. Men så länge de inte "råkar" stöta in i mig så är det väl uthärdligt med den biten.
Citera
2014-05-04, 17:07
Medlem
folket i Umeå tystlåten framtill dess du öppnar munnen, du får tjata lite på de, eller som jag brukar kalla det, putta lite på de så snackar de på, norrlänskan sitter som smäck.
men sen har du en vän för livet.

studentlivet öppet, glatt och bra, men de som bor i Umeå är tacksam när alla åker hem till sig, då blir staden som vanligt igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in