2014-04-13, 20:28
Medlem
Jag har en fråga som kanske är väldigt enkel men jag lyckas inte hitta något svar när jag googlar.

För mig har kreditkortsbetalning alltid betytt att man till exempel köper en tv med pengar som man inte har och sedan betalar man av det i efterhand i mindre summor i taget. Men nu är det så att jag har köpt saker på internet där det står "betala med kreditkort" och så slår man in sitt kortnummer, namn på kortet osv och så dras pengarna från mitt konto.

Jag vet att den första typen kan vara dålig att betala med då det blir räntor osv. Men den andra typen som jag har använt, behöver jag oroa mig för något? Säg att det kostar 200kr och jag skriver in kortnummer osv och så dras alla 200 kronorna direkt. Det är väl "över" då och jag behöver inte oroa mig att kronofogden ska knacka på dörren efter att jag har betalat ett antal saker så på internet?
Citera
2014-04-13, 20:32
Medlem
Du har ju betalat redan så det är lugnt
Citera
2014-04-13, 20:35
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Kontokort är ett betalningsmedel som fungerar på de inköpsställen som accepterar kortet som betalningsmedel. Kontokort indelas i bankkort (på engelska debit card) som är direkt kopplade till innehavarens konto, betalkort, som låter innehavaren betala mot månatlig faktura, samt kreditkort, som är betalkort med kontokredit. De vanligaste betalkorten är sedan tidigare bensinkort och företagskort. Dessutom finns en del förbetalda kort, även om dessa inte alltid anses som tillhörande produktslaget kontokort.

Kortköp är ett köp som görs antingen i butik eller på Internet då kunden istället för pengar som betalningsmedel använder ett kontokort. Normalt kontrolleras kortet via datakommunikation med banken (s.k auktorisation). Om banken ger klartecken och säljföretaget gör de kontroller som den inlösenbanken kräver, är säljföretaget garantarad att få betalt. Reglerna för kontroller varierar mellan hur säljföretaget tar emot kort, till exempel om det sker vid en bemannad kassa, i en bensinpump, en parkeringsautomat eller en självutcheckning i butik.

När säljföretaget har stängt, tömmer man terminalen och för över de genomförda transaktionerna (kortköpen) till den kortinlösande banken, för att få ersättning för köpen. Därefter kan den kortinlösande banken skicka vidare köpinformationen till kortinnehavarens bank, så att kunden debiteras. Debitering kan ske genom uttag på konto (bankkort) eller genom att samla köpen på en faktura (betalkort och kreditkort).
Källa: Wikipedia (Svenska)

Ovanstående ger dig svar på dina funderingar. I ditt fall har du bankkort.
Citera
2014-04-13, 20:43
Medlem
Nu vet jag inte vilken bank det handlar om men normalt så kan man sätta in pengar i förväg på sitt kreditkort. Ett bra sätt att använda kreditkortet utan att ha ångest för att man inte kan betala den dagen räkningen kommer.

Jag sätter alltid in 2-3 000 i förväg på kreditkortet. När dessa är förbrukade och jag hamnar nära noll så pytsar jag in ett par tusenlappar igen. Överför skvättar i förväg till kreditkortet flera gånger i månaden. På så sätt riskerar jag aldrig att åka på någon ränta.
Citera
2014-04-13, 21:06
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Nu vet jag inte vilken bank det handlar om men normalt så kan man sätta in pengar i förväg på sitt kreditkort. Ett bra sätt att använda kreditkortet utan att ha ångest för att man inte kan betala den dagen räkningen kommer.

Jag sätter alltid in 2-3 000 i förväg på kreditkortet. När dessa är förbrukade och jag hamnar nära noll så pytsar jag in ett par tusenlappar igen. Överför skvättar i förväg till kreditkortet flera gånger i månaden. På så sätt riskerar jag aldrig att åka på någon ränta.

Vilket kreditkort kan man ha plus i sin balans pa? Ar det ranta pa det?
Citera
2014-04-13, 21:28
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:

Ränta betalar du först om du väljer att börja delbetala dina fakturor.
Finns ingen anledning att sitta och betala in pengar på ditt kreditkort om du har koll på hur mycket du spenderar.
Citera
2014-04-13, 23:10
Medlem
Visst, det kostar oftast inget att nyttja de första dagarnas kredit (exempelvis 30 dagars gratis kredit). Men genom att förbetala så slipper man vara nojig över att använda kreditkort. Mentalt räknar jag helt enkelt inte med att jag har kreditmöjlighet på kortet.

Med dagens låga räntor så förlorar man inget på att förhandsbetala.

De kreditkort jag provat är:
ICA-Banken, ger 0,05 % ränta om man förbetalar
OKQ8, ger 0,75% ränta (riktigt bra ränta på kapitalet)
Norsk Hydro/ST1 (Bensinkort) haft det förut, gav tidigare bra ränta när man förbetalade)

Har inte hört om något kreditkort där man inte kan förhandsbetala. Man kan nyttja det när man exempelvis ska köpa en dyr bil på kortet då den kostar mer än kreditgränsen.
Citera
2014-04-14, 09:39
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Visst, det kostar oftast inget att nyttja de första dagarnas kredit (exempelvis 30 dagars gratis kredit). Men genom att förbetala så slipper man vara nojig över att använda kreditkort. Mentalt räknar jag helt enkelt inte med att jag har kreditmöjlighet på kortet.

Med dagens låga räntor så förlorar man inget på att förhandsbetala.

De kreditkort jag provat är:
ICA-Banken, ger 0,05 % ränta om man förbetalar
OKQ8, ger 0,75% ränta (riktigt bra ränta på kapitalet)
Norsk Hydro/ST1 (Bensinkort) haft det förut, gav tidigare bra ränta när man förbetalade)

Har inte hört om något kreditkort där man inte kan förhandsbetala. Man kan nyttja det när man exempelvis ska köpa en dyr bil på kortet då den kostar mer än kreditgränsen.

Bra info. Dessa du namnt ar alltsa kontokort med kredit egentligen? Jag har mastercard och amex ingen av dessa har ett rantebarande konto knutet till sig. Dessa har fram tills nastkommande manadskifte utan ranta sa man har oftast gott om tid att betala balansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in