2014-04-13, 11:16
Medlem
Jag läser till redovisningskonsult och ser gärna att jobba med rådgivning för dels företag, men också för privatpersoner när det gäller dennes ekonomi i framtiden.
Ni som känner att ni har en stabil och säker ekonomi, hur gör nu?
Hur mycket sparar ni per månad av er lön sett till procent?
Hur mycket har ni i fasta utgifter kontra lönen?

Nedan följer lite riktlinjer och hjälp så att ni lättare kan få koll på er ekonomi.

Så, hur skall du få koll på din ekonomi?
- Börja med att kartlägga alla dina köp, gå tillbaka i kontohistoriken en tid tillbaka och se över alla dina köp. Vart är dessa gjorda? Hur mycket ligger köpen i snitt på per månad?
- Påbörja en månad där ni spar ALLA kvitton, oavsett summa, för att sedan se vart pengarna tar vägen.
- När du har alla uppgifter ifrån punkterna ovan så använder du dig av samma metod som i TV 3:s Lyxfällan, det vill säga att du använder dig av en tavla med olika kategorier (kategorierna syns nedanför), där du sedan sätter upp sedlar motsvarande den summan du spenderar på varje kategori.
När du gjort detta så får du en mer stabil överblick på din ekonomi och du kan enklare se vart kostnader går, hur stora kostnaderna är och vart felet ligger.
Ett tips är att ni laddar ner appen "Lyxfällan", för att enklare få en bättre överblick.

Så, vad kan ni göra för att sanera eran ekonomi?
- Mat: en stor del av personers kostnader ligger under kategorin mat. Enligt Konsumentverket skall en person klara sig på omkring 1,500kr i månaden och detta är en bra riktlinje. Ligger du på en bra bit över detta så bör du se över dina matinköp.
- Boende: många tenderar att bo dyrare än de egentligen behöver eller har råd med. Har du möjlighet att flytta till något billigare så bör du se över den möjligheten.
- Bil: en bil är något som kostar väldigt mycket pengar, även om den står stilla.
Behöver du verkligen bil, eller kan du avstå bilen och åka kommunalt istället? Om inte, så bör du se över att köpa en bil som är billigare i skatt, drift och försäkring. Du kan själv räkna ut vad din bil kostar per år här: http://www.bilsvar.se/
- Tobak: är en vanligt förekommande utgift för många. Det är inte bara skadligt för hälsan, det är en väldigt dyr kostnad var månad. Det bästa du kan göra är att söka hjälp och försöka sluta.
Ett paket LM kostar 44kr. Röker du i snitt 1 paket om dagen så kostar ditt tobaksbruk dig omkring 16,000kr per år och det skulle kunna gå till sparande av en kontantinsats till ett hus eller en årlig utlandsresa.
- Kläder: många lägger mycket pengar på dyra märkeskläder, trots att de egentligen inte har råd. Är du en av dessa personer, så bör du verkligen se över om du verkligen behöver köpa kläder regelbundet och om det måste vara det mest exklusiva? Man bör klara sig på en kostnad om 590kr/månad som man och 600kr/månad som kvinna enligt Konsumentverket.
- Övrigt: under denna kategori så faller olika småposter, så som hygienprodukter, impulsköp, tidningsprenumerationer osv. Denna post är en väldigt stor post sett till "onödig kostnad" då man oftast inte behöver de impulsköp man ofta tenderar att köpa. Nedan följer en länk till vad dessa poster bör ligga på:
http://www.konsumentverket.se/Vara-o...ets-kostnader/
- Försäkringar: försäkringar är en kostnad man inte alltid kan undgå, då det alltid är bra att vara försäkrad. Det du dock kan göra är att se över de försäkringar du har och om du kan få ner kostnaderna. Nuförtiden så kan du enkelt jämföra olika försäkringar och byta till en billigare för att få ner dina kostnader. Du kan också jämföra dina elkostnader och telefon/bredbandskostnader.
- Lån: sist men inte minst, så kommer den förödande posten lån. Det finns två typer av lån som jag själv kan acceptera och det är CSN-lån och bostadslån.
Man bör aldrig handla på lån/kredit. Kan du inte spara ihop till det så bör du inte heller köpa det.
Räknar man enligt Annuitetsmetoden på t ex ett bilköp för 150,000kr till en ränta på 10%, med en avbetalningstid på 5 år så betalar du: 39,570kr/år i 5 år = 197,850kr för en bil värd 150,000kr vid köptillfället.
Har du mot all förmodan redan lån/krediter så ska du alltid kräva att få förhandla om din ränta. Det kanske känns lite löjligt att få en ränta sänkt med 2%, men ser man summan i kronor under flera år så blir det ett ansenligt belopp.
Har du problem med att var månad handla på kredit, KLIPP KORTEN! Majoriteten av folket klarar sig utan att handla på kredit, varför skulle inte du kunna? Argument som "Jaa, men det är ju skönt att ha några tusen i kredit utifall att" fungerar inte. Behöver du några tusen utifall att så skall du ha en sparad buffert. Inget annat!

Slutligen så kommer den viktigaste posten på listan:
- Sparande: detta är något av det bästa du kan göra. Personligen så tycker jag att du bör spara minst 10% av din lön, gärna mer om du kan avvara detta. Du bör också dela upp ditt sparande och inte låsa allt på ett sparkonto. För någon som inte har allt så stor koll på aktier och annat så tycker jag att man bör dela upp sitt sparande på följande sätt:
50% på ett sparkonto. Dessa pengar är de pengar du skall kunna ha snabb åtkomst till ifall något inträffar.
50% i fonder eller värdepapper. Dessa skall vara ditt långsiktiga sparande och du skall inte pilla på detta för mycket, om du inte vet vad du håller på med.
(Givetvis finns det delande åsikter om detta).

Skulder låser dig lätt, medan pengar på kontot ökar dina möjligheter och ger dig mer frihet, tänk på det.

Mvh
Citera
2014-04-13, 11:21
Medlem
Hur jag gör? Jag ser till att betala mina räkningar innan dom går till kronofogden. Jag drar inte på mig fasta kostnader. Det är otroligt lätt att inte hamna hos lyxfällan. Betala dina räkningar innan man börjar med sin lyxkonsumption.
Citera
2014-04-13, 11:22
Medlem
TheHmms avatar
Efter att min pappa gått bort så har jag flera hundra tusen på kontot och helt skuldfri.

Men jag tror att jag ska börja spara alla kvitton ändå, just för att ha koll.

Jag är nyfiken på hur de löpande kostnaderna ser ut.
Citera
2014-04-13, 11:25
Medlem
Hur mycket har ni i fastna utgifter sett till lön i procent och hur många procent av lönen sparar ni?

Mvh
Citera
2014-04-13, 11:26
Medlem
WACCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn
- Lån: sist men inte minst, så kommer den förödande posten lån. Det finns två typer av lån som jag själv kan acceptera och det är CSN-lån och bostadslån.
Man bör aldrig handla på lån/kredit. Kan du inte spara ihop till det så bör du inte heller köpa det.

Du bör inte arbeta som rådgivare år privatpersoner om detta är din ståndpunkt.

Kredikort är OERHÖRT bra om man kan hantera det, vilket majoriteten av myndiga, vuxna och normalt funtade människor kan. Problemet är att många som växt upp de senaste decennierna har blivit påverkade av de otroligt kredit-fientliga 40-60-tals generationerna. "Det är fult att låna".

Själv handlar jag exakt ALLT på kreditkort vilket betyder att jag kan ha mina egna pengar i snitt en halv månad längre på mitt högräntekonto.

Vid månadssluten betalar jag hela min "skuld" och inte en enda krona i ränta.
Citera
2014-04-13, 11:31
Medlem
Citat:
Hur mycket har ni i fastna utgifter sett till lön i procent och hur många procent av lönen sparar ni?

Mvh

Jag hyr ut min lägenhet i annan stad och gör en vinst på ca 2000kr där. I övrigt är jag student och har ungefär 3500 i mat och boendekostnad. Har snickrat ihop en tajt budget så det går att spara en del av studiestödet. Tjejen(sambon) sparar ungefär 100 000 om året. Betalar lån och renovering av lägenheten med dessa pengar.
Citera
2014-04-13, 11:33
Medlem
Det var ett smidigt upplägg du kör, så länge det sköts. Tyvärr så fungerar ju verkligheten inte alltid så.
Dessa tips går ut, som du kanske ser, till de som behöver tips att sanera sin ekonomi pga skulder och då finns det ingen frisk person som skulle uppmuntra dessa skuldsatta personer att handla på kredit.

Är du helt skuldfri och vet värdet i att betala sina krediter och räkningar i tid, så är det absolut bra ha x-antal i kronor i kredit på kortet.
Jag har en symbolisk summa i kredit, mest för ifall pengarna är slut runt den 20-24:e, så skall jag kunna köpa den nödvändigaste maten. Men då betalar jag, likt som dig, mina krediter i tid och därmed ingen ränta.

Jag har lagt ner lite tid på denna tråden för att försöka hjälpa folk som behöver få en knuff på traven. Vill du inte hjälpa, låt bli att svara.

Mvh
Senast redigerad av oboybrunn 2014-04-13 kl. 11:37.
Citera
2014-04-13, 11:35
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WACC
Du bör inte arbeta som rådgivare år privatpersoner om detta är din ståndpunkt.

Kredikort är OERHÖRT bra om man kan hantera det, vilket majoriteten av myndiga, vuxna och normalt funtade människor kan. Problemet är att många som växt upp de senaste decennierna har blivit påverkade av de otroligt kredit-fientliga 40-60-tals generationerna. "Det är fult att låna".

Själv handlar jag exakt ALLT på kreditkort vilket betyder att jag kan ha mina egna pengar i snitt en halv månad längre på mitt högräntekonto.

Vid månadssluten betalar jag hela min "skuld" och inte en enda krona i ränta.

Precis. Vissa kort har även bonussystem vilket också är trevligt. Kortkunder som sköter sig är en minusaffär för kortbolagen
Citera
2014-04-13, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Jag hyr ut min lägenhet i annan stad och gör en vinst på ca 2000kr där. I övrigt är jag student och har ungefär 3500 i mat och boendekostnad. Har snickrat ihop en tajt budget så det går att spara en del av studiestödet. Tjejen(sambon) sparar ungefär 100 000 om året. Betalar lån och renovering av lägenheten med dessa pengar.

Förstår vad du menar med en tight budget! Jag studerar också, men parasiterar på min flickväns familj en del, då jag i stort sett äter här dagligen och därmed har låga matkostnader.
Hennes far är helt okej med det, så länge jag sköter mina studier och sparar mina pengar.

Mvh
Citera
2014-04-13, 11:40
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Trådstart

Som nån ovan nämnt. Man betalar sina räkningar först och drar inte på sig fasta kostnader. Lånar inte till lyxkonsumtion. Sparar. Just nu lägger vi undan c:a 40% av våra inkomster varje månad.

Simpelt folkvett räcker långt, det behövs inget geni för att räkna ut. Snarare krävs det en idiot för att hamna i lyxfällan.

Matkostnaderna vi har är förvisso ganska höga, men det är ett medvetet val. För mig är god och varierad mat viktigt, det är livskvalitet, och utan det blir jag gnällig.
Citera
2014-04-13, 11:40
Medlem
Sebzors avatar
Citat:

Mvh

Delar upp min lön i fyra delar

1/4 till Boende
1/4 Mat
1/4 Bil, nöjen (mestadels krogen)
1/4 rakt in på mitt XXL sparkonto med bra ränta.
Citera
2014-04-13, 11:42
Medlem
Räcker väll med två ord? Sunt förnuft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här